Jump to content

Ruger 10/22; Systemrifle?


Menace

Recommended Posts

Hepp. Lurte på om det er lov å gjøre om en 10/22 til 17 HMR i Norge, som et slags systemvåpen mener jeg. Med tanke på garderobeloven=),

 

Har lyst på 17 hmr, men vet ikke hva jeg trenger for å gjøre den om da. Dette finner jeg vel ut, må bare høre med dere om lovligheten, søknad osv, om dere har peil.

 

Hm? er dette egentlig mulig med en 10/22, eller må jeg ha en 10/22 mag?

Link to comment
Share on other sites

Ja det var det, skulle det bli for vanskelig så gidder jeg ikke styre med 17 hm2 , Da er det vel bedre med en cz 455, også 22lr løp til den. Blir litt billigere i lengden også kanskje? =) Går tross alt mye skudd med halvauto.

Link to comment
Share on other sites

Såfremt du ikke har en 10/22 magnum (22 WMR), som nå er ute av produksjon, er jeg redd kassa di er for kort for å svelge 17 HMR patroner. 17 HM2 derimot, som er basert på LR i stedet for WMR hylsa, kan du bygge om til.

 

Ombyggingen kan gjøres på to måter, enten med orginalt sluttstykke og andre fjærer, men aller helst bør det også monteres et lettere sluttstykke. I tillegg må du selvfølgelig bytte løp, og oftest ha ny låseblokk for løpet.

 

Å gjøre om til systemvåpen vil være fullt lovlig, bare å søke om ervervelse på nytt løp. Men om den orginale innfestinga er egnet for frem og tilbakebytte vet jeg ikke. Ny blokk må i alle fall til, da den orginale er noe mykt dritt, som vris i stykker veldig lett. Forskjellen mellom kalibrene er heller ikke så stor at jeg ville gjort ei slik ombygging selv. Har ikke personlig erfaring med 17 HM2, men jeg tviler på at den gjør noen betydelig forskjell opp fra 22 LR.

 

Skal du ha ei kasse til felere salongkalibre, er det enten Sako Quad eller nye CZ455 som gjelder! Ellers finner du mye om modding av 10/22 på rimfirecentral.com.

Link to comment
Share on other sites

Men om den orginale innfestinga er egnet for frem og tilbakebytte vet jeg ikke. Ny blokk må i alle fall til, da den orginale er noe mykt dritt, som vris i stykker veldig lett.

 

har dratt ei 10/22kasse skeiv og slarkete ved å bytte piper ut og inn for mye. dårlig løsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...