Jump to content

Zeiss kikkert


mareik

Recommended Posts

hei

Lurer på hvilken zeiss kikkert dere kan anbefale meg.

Skal bruke den til toppjakt, revejakt, rådyr, villsvin, hjort, elg.

Har sett litt på Classic Diavari 2,5-10x50 kikkertsikte med lys, men når jeg først skal kjøpe en har jeg lyst på en som er bra.

Den skal stå på en Sauer 202 outback.

 

martin

Link to comment
Share on other sites

Kan trygt anbefalle classic har en identisk en og jeg har en victory i 1,5 - 6 også. Med xxl sin pris på classic er det løp og kjøp etter min mening. Men har man veldig mye penger må jeg vel innrømme at victory er litt bedre på alt, men etter min mening ikke nok til å forsvare prisen. Lotutec er gromt i regnvær, men Butler Creek er ikke så ille det heller.... og mye rimligere. Classic hos xxl er veldig veldig mye kikkert for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Classicen jeg kjøpte hos xxl hadde retikkel #4 med lysende prikk i senter. Prikken synes kun i skumringen og det holder for meg. #4 synes jeg er et av de beste til allsidig jakt, siden retikkelet er medforstørrende kan det brukes til "grov" avstandsbedømming. i følge zeiss skal et rådyr akkurat få plass mellom de grove stolpene på 100 meter.

Ang størrelse hadde jeg ikke kjøpt noe større til allroundbruk. Med 2,5 - 10 er du rustet for det meste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt til å kjøpe meg en Zeiss kikkert til elgbørsa som jeg fikk av fattern til konfirmasjon. Hva anbefales ? Har funnet ut at jeg skal ha 2,5-10*50. Prismessig så tenker jeg at det er verdt å legge litt i kikkerten, men ikke for mye heller :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en victory varipoint 3-12x56 med lys ret.60 og svært fornøyd med den. Skal passe til det meste den.

 

Tviler ikke. Men det jeg har hørt er at for meg så er 2,5-10*50 mer enn nok. 3-12x56 blir unødig stort på børsa. Ikke vet jeg, men det er hva jeg har hørt. Ser for meg at det er mye forskjell mellom zeiss med tanke på kvalitet. Er for eksempel dette en bra kikkert: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/classic-diavari-2-5-10x50-kikkertsikte-med-lys-1055243

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt til å kjøpe meg en Zeiss kikkert til elgbørsa som jeg fikk av fattern til konfirmasjon. Hva anbefales ? Har funnet ut at jeg skal ha 2,5-10*50. Prismessig så tenker jeg at det er verdt å legge litt i kikkerten, men ikke for mye heller :-)

 

Da kan du se på dette: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/classic-diavari-2-5-10x50-4-1043637

 

Tror det er noe av det beste du kan få for en rimelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt til å kjøpe meg en Zeiss kikkert til elgbørsa som jeg fikk av fattern til konfirmasjon. Hva anbefales ? Har funnet ut at jeg skal ha 2,5-10*50. Prismessig så tenker jeg at det er verdt å legge litt i kikkerten, men ikke for mye heller :-)

 

Jeg ville valgt en victory 1.5-6x42 til Elgbørsa.

Jeg har samme siktet selv på skogsbørsa til hjort, og er veldig fornøyd. Har også en vicyory 3-12x56 på en rifle til skumringsjakt.

Du trenger verken opplyst dot, eller mer en 6x til elgjakt.

Det er bedre og kunne some ned til 1.5x en å kunne gå opp til 10x på elgjakt. siktet har også større synsfelt og er veldig lett.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på denne tråden. Vet ikke så mye om Zeiss kikkerter, annet enn at Victory er den beste. Har kjøpt en 3-12 x 50 Duralyt til ei av mine rifler. Lurer litt hva er forskjellen på denne Duralyten, Classic og qoncuest?. Kjøpte denne Zeissen fordi jeg syntes den virket mye bedre enn feks qoncuest. Bedre mekanisk(uten dorull effekt ved zooming), 30 MM rør og kortere og lettere og "made in Germany". Virket som om det er mye kikkert for pengene. Gleder meg til å få testet den i jaktsesongen som står for døren nå.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også ta en tlf eller sende en mail til Mbo og snakke med Magne. Han er en av dem som har mest greie på zeiss.
Det må, i så fall, være i følge ham selv.

 

Det eneste han har virkelig greie på, er å prate så mye at folk tror han virkelig har peiling. Men han selger Zeiss til virkelig konkuransedyktige priser. Jeg tror grunnen til det, er at han da kan si at siden han selger så mye Zeiss, har har greie på det han sier. Dette for å få troverdighet, når han prøver å selge deg noe annet. Som enten er nesten like godt som Zeiss, eller bedre enn Zeiss, men koster litt mindre. Noe han selvsagt har større fortjeneste på.

 

Dette er en mye omtalt mann på forumet, bare søk!

Link to comment
Share on other sites

Er en bra kikkert den du tenker på. Du kan gå inn på http://www.zeiss.com Det er en bra side og lese litt om de forskjellige kikkertene. Du kan også ta en tlf eller sende en mail til Mbo og snakke med Magne. Han er en av dem som har mest greie på zeiss.

 

Tja.... Virkelig hygelig fyr, og prisene hannes er det ingenting og si på.

Men han ville selge meg en victory 3-12x56 med floride glass(nye modeller) for noen måneder siden.

Denne modellen finnes/lages ikke :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har handla mange kikkerter hos Magne. Har aldri hatt noen tull med de. Alltid vært fornøyd. Kommer også til og handle hos han igjen viss jeg skal ha noe nytt. Det lønner seg alltid og legge litt ekstra i en kikkert og ikke bare kjøpe det som er billig. Jeg tipper også at han gir deg et godt tilbud.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal du ha kikkert til elgjakta, så er det nok helt greit med 1.5-6x42 som flere påpeker her. Har det selv, og god fornøyd med det. Men ved skumringsjakt så er det vel greit med en litt større kikkert på børsa!

Jeg har begge, og på elgjakt går børsa med 1.5-6x42 fremfor 2.5-10x50, pga av posten noen ganger er trange, og da er det greit med ikke så stor forsørrelse.

 

Lykke til med valget.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...