Jump to content

Førstegangs rådyrjeger - kom med tips


fredrik

Recommended Posts

Hei

Jeg har nå gått til innkjøp av en Howa Hogue 223, og tenkte å for første gang forsøke meg på rådyrjakt. Er vel et ok kaliber til dette formålet? Den egentlige grunnen til innkjøpet av denne rifla var harejakt.

 

Jeg har fått tillatelse til å jakte på ei øy like utenfor kragerø, hvor det er en del rådyr.

 

Har ALDRI jakta på rådyr før, og har null erfaring. Hvordan fungerer det med kvote? Skal man gå en litt avansert form for støkkjakt, å bare titte litt rundt, eller possisjonere seg på post? Dette er de spørsmålene som dukker opp nå i allefall :)

Link to comment
Share on other sites

Siden du må ha grunneiers tillatelse for å jakte så må grunneier eller kortutsteder kunne si om du har en kvote, eller om det er fri avskyting, om du må kjøpe jaktkort etc.

 

Fra 10. august til og med 24. september er det kun tillatt å jakte bukk, og kun med rifle. Hund ikke tillatt. Fra 25. september til og med 23. desember er det tillatt også å jakte geit og kje, også med hagle og å bruke hund.

 

Du må ha betalt jegeravgift og avlagt storviltprøve med rifla di før du kan jakte rådyr. .223 er et greit kaliber, husk at du må bruke ekspanderende (jakt)ammo. Skuddet skal sitte der du skyter når du avlegger storviltprøve på villreinskive.

 

Posterings- eller smygjakt er de vanligste metodene under bukkejakta, eller hvis man ikke har hund senere i jakta.

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Du blir nok fornøyd med 223Rem :D .

 

Jakt

 

Under bukkejakt er det lokking som gjelder. Søk litt her på forum vedr lokking av rådyr, og kjøp ei buttolo, finnes lydfiler her inne. http://www.jaktogdvd.no/butikk/k/Lokkefloyter

Den beste tiden å jakte er morgen og kveld, men det finnes grinete bukker som kommer på lokk hele døgnet.

 

Ordinær rådyrjakt

 

Hør litt i lokallaget ditt, mye mulig du får være med på et jaktlag. Der lærer du masse:-)

 

Husk og se på youtube, hvordan du gjør opp skutte dyr, greit å vite skulle du være så heldig å få skutt et dyr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens. Meget oppklarende.

 

Har ikke snakket så nøye med grunneier, men fikk inntrykk av at det var fri avskyting. Dette må jeg naturligvis sjekke opp..

 

Må og avlegge storvilltprøve ja.. Dette har jeg aldri gjort før, så det blir jo spennende..

 

Må nok og rett og slett se på litt bilder og finne ut eksakt hvordan jeg ser om det er bukk eller ei, for rådyr kjenner jeg særs dårlig i utgangspunktet. (Er fra Lofoten, hvor det ikke er sånnt).

 

Under posteringsjakt på bukk, pleier man å kamuflere seg noe da, eller?

Link to comment
Share on other sites

Tror det kan være lurt å lese seg opp litt på rådyr og rådyrjakt før du begynner ja. Google, lese bøker, se i jaktblad, søke på rådyr her på forumet.

 

Bukken har gevir, det har ikke geita. Det er lurt å kamuflere seg, og dekke hender og ansikt, men det viktigste er å sitte i ro og ikke lage lyder. Rådyret har utrolig skarpe sanser, særlig hørsel og luktesans, men det ser bevegelse på god avstand også. Gå mot vinden inn mot post.

 

Tror du skal lese litt jeg. :D

Link to comment
Share on other sites

Kjapp måte å bli oppdatert på er faktisk å se noen jaktfilmer. Den er mange bra norskproduserte filmer på markedet om rådyr jakt.

 

Med det du skal kunne om jakttid og ulike jakttyper plukker du nok opp endel tips ganske kjapt ved å se noen filmer.

 

Om du holder deg til alltid å ha 100% kontroll på vind, lage lite lyd og bruke terrenget i din fordel så du ikke går åpent er veldig mye gjort. Om du i tillegg har litt ro i baken og tar deg tid til å bruke kikkerten (som du selvfølgelig har kjøpt deg :-)) kommer du fort til å lære deg det grunnleggende.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar folkens! Og ikke minst for at dere ikke blir rasende så snart en nybegynner stiller noen dumme spørsmål :)

 

Skal stikke innom xxl å se om de har en fin jaktfilm på rådyr.. :)

 

Jaktdepotet: Mener det var hos dere jeg kanskje skulle stikke å kjøpe en Howa Hogue rifle.. Har lett lenge etter en skikkelig budsjett-rifle, og kom over den, med et helt ok kikkertsikte.. Skal kjøpes i 223 :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har aldri jaktet på Skåtøy... men im du vil vite om det er kvote, så er det bare å spørre grunneieren om det.

Om det finnes flere grunneiere der, så bør du få jaktretten din skriftlig, med underskrift av "din" grunneier.

 

Fortsatt god ferie :D

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg var på skåtøy i sommer, da svigers har hytte der..

 

Jeg snakka med bestefaren til samboeren min, og han sa det tusla daglig rådyr gjennom hagen hans, og at det var utrolig mye rådyr..

 

Du vet ikke hvem man burde ringe å spørre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...