Jump to content

Ny produksjon av krag jørgensen


BRM

Recommended Posts

satt her og leste og begynte tenke på kragen. Kongsberg Våpenfabrikk produserte jo de orginale Krag. undrer hvor dyr det ville blitt å starte opp produksjonen igjen. tenk for en følelse å kunne gå i butikken og kjøpe seg en helt ny Krag. Identisk med den som ble laget for alt for lenge siden. :D kunne da hatt en ny slik å bruke og drømme seg tilbake til bestefars tid, samtidig som at folk som ville anskaffe seg en krag ikke behøvde kjøpe gammelkragen hass far , om de ikke ville det.

Spesielt om de hadde fått til å lage sluttstykket med to låsklakker. da hadde ting hvirkelig begynt flaske seg ;)

Link to comment
Share on other sites

Nesten som en våt drømm BRM :D . Men jeg er redd de hadde blitt svindyr og det hadde blitt et marked for spesielt inntreserte som deg og meg og noen få til. Skulle vært sabla morro å stilt opp på elgjakt med en krag elgrifle modell 48. Det hadde vært noe.

Link to comment
Share on other sites

Mengden fresing på låsekassa er ikke det største problemet i en moderne verden med DAK og CNC.

 

Jeg står gjerne i kø jeg for en nyprodusert KJ. Jeg har to fra før, og de skyter begge bedre enn meg.

Tipper Ole Herman og Erik hadde glisa om dem hadde lest her nå, ca 133 år etter at patenterte rifla si.

Link to comment
Share on other sites

ei krag med to låsklakker men med like fin mekanisme som den gamle hadde jeg tatt foran et annet gevær. hadde da tvert kjøpt meg langkrag til bruk på elgjakta .

For alt en vet så står utstyret som må til for å lage den bortstablet et sted. hvis ikke er det ikke så mye hokus pokus å lage delene i dag med alskens datautstyr :)

så lenge den hadde kosta under det en ny sauer koster så ville den blitt solgt i baneutgaven, siden den nå har fått to låsklakker. kunne vært et nytt rekruttvåpen på skyting også :)

Link to comment
Share on other sites

De har en forsøksmodell med to låseklakker utstilt på KV-museet... Om produksjonsverktøyet ikke eksisterer lenger, så er nok tegningene arkivert. Har dessverre ikke bilde av den, men legger inn en annen morsom variant. Hva sier folket til en Krag-basert halvautomat ?

dsc05287x.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...