Jump to content

Heldempet .22LR - stor vertikal spredning


Skee

Recommended Posts

Kjøpte meg en heldempet CZ 452 + et Leupold VX-1 3-9 kikkertsikte for noen måneder siden. Kikkerten kom separat så den er montert av meg. Problemet mitt er at jeg sliter med veldig stor vertikal spredning med rifla.

 

Jeg er relativt fersk som skytter, så jeg har nok en god del feil i skytestilling, men min far har også testet rifla og han får samme resultat som meg (han har mere erfaring som skytter). Var ute sist helg, vindstille, 20-22 grader, 50 meters hold, sittende i benk med støtte foran, skyter svakt nedover. Da får vi samlinger med sideveis spredning ca 20 mm, mens vertikal spredning er 15+ cm!

 

Dette kan vi repetere over alle seriene, skuddene havner i en vertikal stripe. Jeg vet ikke om det første går inn lavt, for deretter å klatre suksessivt, eller om det blir litt hipp som happ om kula havner høyt eller lavt. Rifla har totalt ca 200 skudd gjennom seg nå.

 

Er det noen som har noen tips om hva som skjer? Jeg skjøt med .223'en min samme dag, så jeg VET at jeg skyter bedre enn dette. 50 m er ikke akkurat krevende skyting.

 

Er det skytter/skytestilling, presser forskjeftet på løpet, er det kikkerten? Har hovedsaklig prøvd CCI subsonic og SK subsonic, men ser det samme med begge ammo-typene. Har og testet med papir mellom pipa og skjeftet, det er klaring der.

 

Har planer om å lage meg en festeanordning for rifla, slik jeg får testet egen-spredningen men i og med at sideveis spredning er så liten så tviler jeg på at det er løpet. Oddsene er vel at det er skytteren(e), men ingen av oss aner hva som er galt, håper dere kan gi noen hint?

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket skjefteskruene ?

 

Løse skjefteskruer kan forårsake slike treffbilder. Det er uansett en mulig feilkilde som er enkel å sjekke ut, før du eventuelt må lete videre etter andre ting som forårsaker dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

OBS, om det ikke er en American, så er fremste skjefteskrue limt fast som pynt. Det er altså kun bakre skjefteskrue som er i funksjon på alle andre modeller en American i 452 serien.

 

Puss løpet (obs vent med dette til det andre er sjekket, slik at du kan få dette som eneste endring).

Gjør alt likt skudd for skudd.

Skyt ett skudd, vent 10 minutter før neste skudd.

 

Om skjefteskruen er løs, får man mye rart som kan skje. Men somregel roer det seg endel, etter att seriene er i gang (så lenge en ikke flytter på våpenet. Skyt 10 skudd i en skive, ha en skive ved siden av (nært). Slik at du kan skyte en ny serie uten å endre skytestilling.

 

Skjer denne klattringen, selv når der ikke er ventetid mellom seriene? Da er noe løst.

Link to comment
Share on other sites

Det er en American ja, har kun trukket til "passe", dvs med håndmakt ikke momentnøkkel.

Skal gå over disse en gang til, saan.

 

Skal prøve som du sier, Vingemutter, å gå litt mere metodisk til verks neste gang jeg er på banen.

Link to comment
Share on other sites

American er fine greier, da har du to skjefte skruer (har en American selv, dog ikke heldempet :( ).

Ikke trekk for hardt til, da det heller ikke er av det god.

Jeg husker ikke momentet (har søylebeddet min, så det spiller ikke noen stor rolle for meg), men så stort er det ikke.

 

Er våpenet nytt, eller brukt? Om det er brukt, kan det kansje ha noe for seg å total demontere demper. Få gjort rent gass hulla i løpet, og ristet ut alt som er løst i demperen.

 

Det kan også være at mekanismen ikke ligger som den skal i stokken din, slik at den ligger og "rir" litt på treverket (og det er i såfall ikke bra). Så etter å ha testet alt som blir nevnt i tråden, kan det være lurt å ta mekanismen ut av stokken, og sjekke om passformen er god. Men husk at det alltid tar noen skudd etter at en har hatt mekanismen ute, før den legger seg helt på plass igjen. Man kan skru fast skjefteskruene, men ikke hardere enn at det bare er litt stramt. For så å skyte noen skudd (10 burde duge), og så stramme etter uten å flytte for mye på våpenet. 10 til for kontroll, og alt burde ha satt seg 100%.

 

Du burde virkelig skyte en serie med lange intervaller mellom hvert skudd (prøv først med 1min intervaller), så du ser om tid er en faktor.

Link to comment
Share on other sites

Er våpenet nytt og fra Alm har du presisjonsgaranti.

 

Jepp, men i og med at den sprer så lite sideveis tror jeg løpet greier dette fint. Godt mulig problemet er kun skjefteskruer som ikke er strammet til nok/for mye/ujevnt.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Prøv og holde børsa hardere i forskjeftet (blir likere rekylopptak) - prøv også og holde tommeltott på høyre side av pistolgrepet. (avtrekket kan dra børsa nedover).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...