Jump to content

Førstegangs Kjøp Av Lever Action


Litago

Recommended Posts

da har jeg sett en del på lever action fra marlin og lest litt positve ting om dem

men spørs målet mitt blir

 

skal man gå for

 

45-70 eller 30-30?

 

Blånering eller Stainless?

 

og hvorfor?

 

 

personelig er jeg skeptisk til blånering da det slites litt fort (etter mitt inntrykk)

og personelig liker jeg bedre 45-70 som en allround kule

men den er jo ikke akkurat billig har tenkt og kjøpe frabrikk ammo

evt begynne med 30-30 og kjøpe den andre ettervært?

 

tankene er mange bare og lufte :wink:

 

men jeg har sett på 2 rifler jeg kan linke til her

 

Model 1895GBL

http://marlinfirearms.com/Firearms/bigbore/1895GBL.asp

 

Model 336BL

http://marlinfirearms.com/Firearms/centerfire/336BL.asp

Link to comment
Share on other sites

Den 45'n som du har linket til har jeg aldri sett i kongeriket.

Derimot befinner det seg en 45-70 Cowboy hos børselars as

http://www.marlinfirearms.com/Firearms/Cowboy/1895Cowboy.asp

Om du vil ha med langt magasin.

Ellers dukker jo de kortere utgavene med halvmagasin stadigm vekk opp på brukt markedet.

 

Jeg har LA i både 30-30 og 45-70, jeg ville anbefalt 45-70 ut i fra at det er litt enklere å lade egen skudd til den og det er større rom til å lage koseladninger og sinna ladninger osv. Jeg har aldri skutt fabrikk i noen av mine 45-70'r men die settet mitt i 30-30 står egentlig bare og ruster...

 

når det gjelder blånert vs rustfritt... så ville jeg valgt det du får tak i. (Og det er nok blånert)

Link to comment
Share on other sites

Du finner mange svar hvis du gjør et lite søk :wink:

 

Her er noen tråder det er verdt å kikke igjennom

 

viewtopic.php?f=14&t=36248&hilit=b%C3%B8ylerifle

 

viewtopic.php?f=14&t=30388

 

viewtopic.php?f=17&t=22904

 

Har forøvrig akkurat dratt i hus en Marlin 1895 Cowboy i .45/70 som jeg prøveskjøt i går, og det er det morsomste jeg har gjort på lenge. Kan absolutt anbefales! Men vurder å begynne å lade sjøl, det blir vesentlig billigere.

Link to comment
Share on other sites

men er ikke 30-30 vesentlig bedre for en første gangs skytter med tanke på pris og rekyl osv?

ser du får rimelig grei pris på trenings ammo også

 

og når det kommer til Blånert Vs Rustfri

hva er best? jeg får tak i begge deler hos min forhandler

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig så stor tilgang på kjøpeammo i 30-30 og i 45-70, og hva er prisforskjellen?

Lader du selv er det jo du som bestemmer rekylen :)

Om forhandler faktisk fysisk har en rustfri (ikke "kan skaffe"... hvor lang tid tar det osv) så kan du jo velge det.

Her er det vel nesten smak som er den eneste årsaken til å velge det ene eller andre. SÅ det er ikke noe som er bedre eller dårligere.

Link to comment
Share on other sites

vel prisen på disse to er jo ganske stor i forskjell egentlig

 

45-70 = 478kr

 

30-30 = 290kr

 

ringte nettopp forhandleren min

 

både rifle og ammo er jo billigere jo "mindre" du skal ha det

så det og kjøpe evt en rifle i 30-30 i begynnelsen og evt

en 45-70 etter vært er jo ikke en dum ide

da man får skyte mer og trene opp ferdigheter

Link to comment
Share on other sites

Tja.. jeg vil fortsatt mene du tenker helt feil

 

45-70 lader du selv til under 5 kr smellen (litt avhengig av kule og hvor mange ganger du får brukt hylsa osv)

du skal ikke skyte mye før det har lønnet seg å kjøpe en enkeltstasjonspresse, dier og ladeboken.

Og det er enklere å lade 45-70 en 30-30 imho.

Uansette er LA gøy :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du sier ikke noe om hva du skal bruke børsa til. 30-30 er ikke godkjent til storvilt og vil dermed passe best til rådyrjakt. Småviltjakt med små mål og ofte langt hold er den ikke optimal for. 45-70 blir ei mer reindyrka storviltrifle som passer best i skogen der holda ikke blir lange. Er det din første rifle ville jeg valgt ei standar boltrifle i 6,5, 308 eller 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. jeg vil fortsatt mene du tenker helt feil

 

45-70 lader du selv til under 5 kr smellen (litt avhengig av kule og hvor mange ganger du får brukt hylsa osv)

du skal ikke skyte mye før det har lønnet seg å kjøpe en enkeltstasjonspresse, dier og ladeboken.

Og det er enklere å lade 45-70 en 30-30 imho.

Uansette er LA gøy :mrgreen:

da har jeg kjøpt meg ladeboken :mrgreen: får vel sette meg ned med den og lære en del om hjemmelading og se hvor enkelt det er :lol:

litt skeptisk til og begynne og mikse selv kuler og krutt men jeg får vel prøve :roll::lol:

 

Rufus: i utgangs punktet en allround rifle jeg vet at 30-30 stortsett er for rådyr osv men rifle prisen er grei og begynne med

samt man kan altids kjøpe en ny i 45-70 som nevt oven for jeg får se på dette med lading :wink:

BTW: søt hund :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min første LA i våres, en Marlin 1895 GS i 45-70. Vakkert, kort og hendig og veldig morsomt våpen. Fremstår som en helt ypperlig hundeførerbørse på elgjakt.

 

Jeg kjøpte først inn noen ladninger Remington 405 gr. blyspiss-kuler, før jeg nå av forskjellige grunner har kommet til at jeg vil lade jaktammoen selv. Har anskaffet meg Lee die-sett, N-130 krutt, tennhetter og kuler fra Woodleigh og skal lade hos en kammerat. Tipper jeg ender opp med fullt ladesett hjemme etterhvert. Hadde jeg tatt rådene fra Hassel på alvor til å begynne med så hadde jeg spart utgiftene til fabrikkammo.

 

Rekylen på 45-70 fabrikkladet ammo er uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Stainless er visstnok ikke helt rustfritt, noe børsemakerkompisen min påpekte når han byttet sikter for meg til "ghostring"-sikter fra Brownells. Dette konstaterte han enkelt med en magnet. Hvorfor det betyr noe at stålet er magnetisk vet jeg ikke, men ifølge han så kan de ikke lage børsene i 100% rustfritt stål. Dette betyr at det er vedlikehold også på disse børsene, men trolig tåler de mer uten behandling enn vanlig blånerte våpen.

 

Denne børsa har jeg blitt helt fortapt i. Bedre balansert våpen og morsomere våpen å skyte med har jeg aldri eid. Dette sier ikke så rent lite, da jeg nesten samtidig kjøpte meg en Merkel drilling, som hittil dessverre ikke har fått den oppmerksomheten som den fortjener.

Link to comment
Share on other sites

Gs'n er rett og slett nydelig vurderer en slik selv men så er det noe med denne Cowboy modellen Hassel anbefalte :P

altid vært svak for octogonal løp og straight stock

Gs er jo en Guide gun noe som er referert til lengde hvor stor forskjell er det på en med langt vs kort løp?

Link to comment
Share on other sites

For meg er det korte løpet på 47 cm på "guidegunen" helt perfekt. Jeg regner med at utgangshastigheten blir lavere pga det korte løpet. Det er egentlig også noe av årsaken til at jeg har bestemt meg for å lade selv. 45-70 er i grensesonen til norsk elgjakt, men kulevekter på 405 gr. og oppover skal visstnok greie kravet til norsk storviltjakt - også fabrikkladet ammo, er jeg blitt fortalt. PS! selv om jeg er litt usikker på det siste.

Link to comment
Share on other sites

iforhold til elgjakt tror jeg 45-70 klarer det med glans da den er mye brukt til i nord amerika blant annet til buffalo jakt

men jeg er mer usikker på hva som er mer hensikt messig langt eller kort løp men jeg er fristet av en cowboy :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja at 45-70 kan lades til å klare kravet til storvilt er jeg ikke i tvil om. Hvorvidt den fabrikkladede ammoen til Remington, som jeg kjøpte, klarer kravet er jeg ikke sikker på. Jeg tror hastigheten til Remingtons 405 gr ammo er for lav til å klare 2200 joule på 100 meter. Det ble jeg gjort oppmerksom på her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Hovedsaken med å kunne velge hvilken rifle og kaliber man skal kjøpe er å vite HVA man skal bruke rifla til.. skal man ha størst mulig smell, skal den brukes til predatorjakt, rådyrjakt eller storviltjakt. skal man bare koseskyte, eller kjøpe den bare fordi man har en ledig plass i garderoben. om man ikke vet hva formålet med rifla skal være, har man ikke behov for ei rifle.... ei børse skal dekke et behov, ellers kan man like godt la være.

Link to comment
Share on other sites

er vel egentlig ikke noen som har "Behov" for ei rifle

den kan være nyttig for noen men "behov" kan diskuteres uten at det er mitt "behov" vi skal diskutere

jeg har tideligere nevt jeg er ute etter en allround ammo type samt rifle

mitt formål vil og kunne jakte villsvin,storvillt og samt kunne dra til usa på jakt reiser for diverse dyr

presisjon og ammo kapasitet er noe jeg setter pris på

jeg har valgt lever action forde jeg ønsker en slik da det vekker minner fra barndom samt intresse i meg 8)

 

så noen som vet dette med løps lengde forskjellene jeg spurte om tideligere? 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja at 45-70 kan lades til å klare kravet til storvilt er jeg ikke i tvil om. Hvorvidt den fabrikkladede ammoen til Remington, som jeg kjøpte, klarer kravet er jeg ikke sikker på. Jeg tror hastigheten til Remingtons 405 gr ammo er for lav til å klare 2200 joule på 100 meter. Det ble jeg gjort oppmerksom på her på forumet.

 

 

Et par datapunkter:

 

I mitt våpen med litt romt og nesten utskutt 60 cm langt løp gir Remington 300 grains fabrikkammo stusslige 511 m/s i snitt. Dette gir 2538 joule ved munningen, og bare 1677 joule på 100 meter. Den faller under 2200 joule et sted mellom 30 og 40 meter.

 

Federal 300 grains fabrikkammo ga i samme våpen gjennomsnittlig 547 m/s. Dette gir 2908 Joule ved munningen, og dersom oppgitt ballistikk for denne kula stemmer så blir det 2314 Joule på 100 meter. Ikke rare marginen altså, og oppgitt BC er mistenkelig høy sammenlignet med nesten identisk formede kuler med samme vekt. Jeg tør derfor ikke stole på denne ammunisjonen i mitt våpen. I et nyere løp som ikke er så romt, vil antakelig hastighetene bli en del bedre.

 

Den lokale våpenforretningen hadde ikke tyngre ladninger inne, så jeg fant ut at jeg like godt kunne lade selv. Med 350 grains hjemmestøpt blykule i 570 m/s får jeg 3716 Joule ved munning og 2473 ved 100 meter. Dette er en ladning som er godt innenfor akseptabelt trykknivå for mitt våpen, faktisk gir den ikke større trykkring på hylsene enn hva fabrikkammunisjonen gjør. Rekylen er også til å leve med. Det går fint an å lade hardere, men min relativt moderate ladning gjør jobben godt nok.

 

Det tyngste jeg så langt har skutt i rifla er 460 grains kuler i 560 m/s, som gir 4674 Joule ved munning og 3495 ved 100 meter. Denne ladningen er svært nær max for moderne bøylerifler, og rekylen er grusom. Så mye kraft (i begge ender) trenger jeg ikke til den jakten jeg bedriver, så jeg skjøt opp den ene pakka jeg hadde og bestilte aldri noen fler 460-grainere.

 

Som en kanskje forstår kan .45-70 være så mangt, alt fra ubrukelig pinglete til nær døden- opplevelse. Min anbefaling er at man kronograferer ladningen uansett om det er fabrikk eller hjemmeladd, fordi det er så mange variabler som kan skyve deg under lovlig anslagsenergi.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom mod 1895(standard lengde på løpet) og en guidegun er i et spesifikt tilfelle der jeg og Malle her på forum hadde samme ladning med samme krutt og samme kule. jeg hadde 1890 ft/s med ei 405 grain gascheck-kule mens malle hadde 100 ft mindre i sin guidegun... Dette må ses på som et hint, i og med at æ ikkje har tatt høyde for temperaturforskjeller og alle andre variabler.

 

på 100 meter fil du da få 3347J i anslag med en standard 1895 og i en guidegun vil du få 2994J på 100 meter.

om ballistikken på kula ikke er helt rett(beregnet med dataprogram), vil man uansett se forskjellem mellom 1895 og guidegun.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp du deg en Marlin LA Cal.45/70, og du får garantert MYE morro, om du lader selv.- Har selv en sådan i 45/70 og en Winch.94 i Cal.30-30. De har dog den samme ulempen at den praktiske bruken begrenser seg (i jaktsammenheng) innenfor 100 m.-- Nå skytes jo de fleste storvilt på avstand under det, MEN det er en begrensning og ett handikapp når tillfellet kommer. Spec. med 45/70 blir kulebanen "bedrøvelig",bortom denne avstanden, uansett kulevalg.-(med mye trening+harde laddninger, kan du kansje strekke holdet till 150m.)--- Mye skyteglede, men ikke videre ALLROUND, som du etterlyste. Mvh bobby 8)

Link to comment
Share on other sites

Til HASSEL:Om du skyter inn .3o-30n på 300m skulle jeg tro at overslaget du da har på 100m, er såpass mye at det ikke er spec. gunstig ved jakt iallefall.-På min gamle(fine)Winch.94 bruker jeg Williams jaktdiopter, så det er vel egentig i siktemiddlene som begrensningen ligger når det gjelder den. Om jeg skall ha kikkert, må den monteres på siden.(gam.mod.).- Vil nok likevel ikke karakterisere en .30-30 som et langhåldsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

ved innskyting på 300 meter med leverevolution-kula har rifla høyest kulebane på mellom 150 og 175 meter og punktet ligger ca 29 cm over siktepunktet. så det er da ikke så aller verst brukbart på jakt. om man vet at den går høyt på mellomlange hold, så er det jo bare å sikte lavt i bogen så treffer man i verste fall ryggsøyla på et rådyr. det er større sjanse for skytterfeil enn for riflefeil på slike hold.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke anbefalle jakt med 30-30 når holdet strekker seg over 150 meter. Men poengterer bare at det ikke er umulig å treffe på de avstanden. Skjøt med standard sikter og innskyting metter prøv og feil metoden. Holdt høyt :D

(Og som nevnet, jeg traff skiva fler ganger 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...