Jump to content

150gr SWC bly + N340


TigerBlack

Recommended Posts

Så har amatørladern fått kuler og krutt i hus.

 

Tenkte å gyve løs på noen 38 spc ladinger før jeg "avanserer".

 

Kjøpte ett parti med kulegrosisten sine 150grn SWC kuler og har ett lass med GFL og Geco hylser jeg tenkte å stappe disse nedi, sammen med en passe dose N340 krutt. Har både magtech og federal hetter tilgjengelig.

 

Snuste litt i ladeboka og der sto det forslag på,uten at jeg har nøyaktig i hodet da boka ligger hjemme, tror det var 4.7-5.3 grn N340. (må dobbeltsjekke dette hjemme)

 

Noen som har erfaringer her ?

 

Disse skal brukes i S&W 686 6" og til felt trening/konkurranse

Link to comment
Share on other sites

Hei

Fra min egen base men nøyaktig det du spør om

 

Test på din egen risiko, men ingen av ladningene under gav målbare overtrykks trykktegn for meg.

Men husk at lotten og testen er snart 15 år gammel og komponentene kan ha forandret seg.

 

Våpen S&W 686 6" kulegrossisten 150 grs swc ( støpt i 1996 av forrige eier, men det bør være relativt likt)

Kulevekt snitt 149 gr.

Målt sizet oppgitt. 357 målt . 3575 (kula var 17,00 mm lang i snitt avvek med bare 0,5 mm.

Gylsetype GFL ( har data for mrp men ikke Geco),

Hette Fedral 100 ( gav ingen målbare avvik fra winchester hetter )

Hylselengde 29,1 (nb det er mye viktigere enn mange påstår å trimme hylselende på pistol patroner, det slår vesentlig ut på presisjon.

Patronlengde 37,2 mm

utetemperatur 17*C

Løp, tønne og konus helt renpusset mellom hver måling ( vekt)

 

Tabellen går som følger

1 = krutt vekt VV N340

2 = samling i millimeter alt skutt i ransomrest ( skrustikke ) 6 skudd, ( idag testskyter jeg aldri mindre en 12 for å sjekke.

3 = snitthastighet i fot per sekund

4 = standardavvik, et mål for spredning av hastighet,lavt avvik er bra.

( normalt kan du forenklet forvente en spredning på 2x SD over og under snitt på 95% av skuddene i en lott målet på denne måten, men enten er de der eller ikke)

De resternde datane er kun for de akaskytisk interesserte, så de har jeg droppet

 

krutt v gr m.m 6s av sd

4,2 2,5 861,1 60,5

4,3 4,2 895,3 75,6

4,4 5,3 879,1 76,8

4,5 3,8 949,7 41,5

4,6 7,4 916,5 31

4,7 3,5 977,4 54,4

4,9 5,3 1034,7 37

5,0 4,0 1031,3 38,9

5,1 6,2 1073,3 21,6

 

som du ser så er ikke resultatene helt entydige, men endte opp med å forske mere rundt interavllet 4,5 til 4,7 grains.

Med samme innhold og mrp hylser gav 4,6 grains 340 en samling på 2,7 cm.

 

Hvis du ønsker et tips av meg for å komme frem til kall det ultimat presisjon i en 686 med original løp anbefaler jeg følgende vei.

Test først både swc og ditto rundneset.

Bruk gjerne kulegrosissten da han kjøper bly av smelteverk og leverer like kuler, enkelte leverandører smelter ned hvasom helst. Men de fleste er egentlig veldig bra.

 

Ofte er det stor forskjell på rund neset og swc.

Original løpet i en 686 er laget for kuler i den vektklassen du snakker om

andre løp går ofte godt med lettere kuler.

Trim hylsene, trin hylsene, trim hylsene og bruk en skikkelig hylsetrimmer

(RCBS, forster, Reddig Hornady eller Wilson) og sorter på fabrikk merke alltid.

For meg er dette viktigst uansett merke kule osv og slår nest mest ut på presisjon etter kule etter kule.

 

Skriv ned gode notater på alt du gjør, Etter endel år får du litt å bla i selv som du vet virker og er riktig.

 

Smith lager Svært gode revolvere, og du kan forvente å samle på røft 25 cm på 200 m med "godladninger" på 200 m i .357 og bør fint klare 2 cm samlinger med litt hard jobbing på 25 m.

Hvis du tar test jobben seriøst og gjør det skikkelig

 

vil stresse dette med antall skudd i testen, noen baserer seg på 3 skudd samlinger, for med har dette ingen verdi. Andre får mene annet.

Mange av de aller beste bruker gjerne 20-30 skudd samlinger for å være sikre på å få skikkelige gjennomsnitt, Men det må sees mot jobbmengden.

 

Men test gjerne si 4x 6 skudds samlinger når du mener du har funnet godladninger. så ser hva den egentlig er god for.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...