Jump to content

Riflekjøp?


SNiko

Recommended Posts

kjøpte meg hagle for ikke så lenge siden, og vurderer nå å anskaffe meg rifle til allsidig bruk.

 

Er elev ved videregående skole, og har derfor ikke all verdens å bruke på denne rifla. vil helst ha en god / meget god kikkert og et kaliber som kan brukes til det meste og er billig å kjøpe ammunisjon til.

 

hvilken rifle bør jeg belage meg på å vurdere?

 

tips mottas med takk:)

Link to comment
Share on other sites

Prøv å finn brukt rifle og kikkert. Eventuelt en brukt rifle og ny kikkert. Sjekk Finn.no eller bruktmarkedet her.

De fleste rifler har bra presisjon uansett. Legg heller vekt på optikken. Det eneste jeg har erfaring med er Meopta, og det funker fjell :)

6,5x55 for eksempel, kan du bruke på alt. Billig ammunisjon

Link to comment
Share on other sites

Drit i å bruke haugevis med cash på optikken, jeg bruker en kikkert fra abcfritid 4-16x56 med lys, den funker som snus og det var til og med 5 års garanti på den! Kostet ca 1500 i 2007, nå får du den for va 1800! Bedre Optikk kan du kjøpe senere!

 

Så har du mer penger å legge i børsa, lite tips: du skyter bedre med demper. 308cal kan du kappe løpet til minste tillatte lengde og få samme gode pressisjon. Da blir børsa enklere å drasse med seg i skauen også!

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvilket budsjett du har. Hva bir hovedsakelig jaktet på? Eller er det til jaktfelt/ blinkskyting? Skal du jakte hjort eller rev?

 

Du kan få deg komplett våpen med ok allround kikkertsikte til 6000. Howa .308 fra XXL, kikkertsikte, eksempelvis Leupold VXII 3-9 x 40 m/ standard Leupoldmontasje fra www.theopticzone.com

 

Da har du våpenutstyr til diverse jakt.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha kikkert til en grei pris, burde du kikke på Sightron hos Jaktfall.no

Har kjøpt en selv, og er meget fornøyd.

6-24x50mm til 6 lapper. http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case ... &startrow=

Amerikansk selskap, kikkertene er produsert i Japan.

Kikkertene begynner på 1900, og opp til 10k. Alt avhenger av ditt behov.

Som nevnt tidligere, den Vanguarden til ca 3 lapper hvis jeg ikke tar feil, en kikkert fra sightron til maks 2500, montasje kommer vel på rundt 7 til 800kr.

Vips, børse til 6500 eller noe slikt.

Jakt ammo til 308 er ganske overkommelig prismessig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter siste taler, selv om Zastava kan holde mål 8)

Tenkte vel ikke å bidra i denne tråden, men kjære vene. Å bli rådet til å drite i optikk og legge penger i børse er så langt fra det fornuftige som en kan komme. Hva skal du med børse om ikke optikken holder?

I et stramt budsjett er det kun bruktmarkedet som gjelder. Du får brukte Meopta, S&B og Zeiss ned mot 3-3500 kroner bare du leter. Gir du det samme for en brukt Tikka 595/695, Ymse remington eller hva du måtte velge er du godt i gang som riflejeger. Skal du kjøpe nytt til 6-7000 kroner må det gå ut over noe og da blir det som regel kikkert og montasjer som blir av lav kvalitet. Bruksgleden av noe du vet er bra, er enormt god. Irritasjonen over noe du vet er dårlig og kan svikte, kan ødelegge hele jakta.

Link to comment
Share on other sites

jeg har sett i flere mnder nu etter forskellige rifler både her og finn.

Brukt altså..

Man sparer enormt lite på å kjøpe brukt contra ny, feks den vanguarden til 3000,- du får billig howa 1500 4-5000,- også.

ny tikka t3 lite før 6800,-

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at ser man kun på de billigste fra butikk er det begrenset for hvor langt ned de kan slippes i pris selv privat. Det står en remington 700 i 3006 på finn.no til 1500.-

Litt av poenget mitt er at man kan få bedre kvalitet for samme pris om man kjøper privat.

Skal du kjøpe rifle til 6000.- i butikk får du børse som koster 6000.- Kjøper du rifle privat for 6000.- kan du få tak i rifle som koster det dobbelte ny. Point taken :?: Det samme gjelder optikk.

 

Eks:

Rifle 1500.-

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23448854

og

Meopta 3-9*42 3500.-

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23145096

 

Her har ok startpakke til 5000.-

Link to comment
Share on other sites

takk for forslagene:)

 

jeg tenker også at jeg skal finne et kikkertsikte av "toppmerkene" til en billig penge, og bruke mindre penger på rifla. brodern foreslår å lete etter sikte i statene og kanskje også rifle. noen tanker?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er Sightron dårlig? Har knapt noensinne hørt et vondt ord om de siktene. Men skal innrømme at navnet høres billig ut, mer som koreanske tv-merker fra 70-åra liksom!

 

 

Hvorfor ikke gå for Howa, Weatherby eller lignende. Hva gjør feks en 15 år gammel Sako, som kanskje har gått 5 - 10 000 skudd, bedre enn feks en ny Howa?

 

Er en 15 år gammel Zeiss eller S&B så uendelig mye bedre enn feks en Sightron SII Big sky?

 

Tar du sjansen på noe halv- til helgammelt, halv- til helslitt utstyr? Hvilke garantier har du for at du gjør et "kjempekjøp"? Kanskje skal børsa selges fordi den ikke holder mål for eieren? Hvem vet? Jeg kjøpte en finfin kombi jeg. En kar som hadde byttet den inn i noe nytt. Rifleløpet var skjevt, noe jeg ikke oppdaget før en børsemaker fortalte det. Jeg trodde jeg skjøt dårlig, med dårlig kikkertsikte. Kjøpte til og med ny montasje! Fikk heldigvis levert tilbake våpenet, så her var det butikken som satt med skjegget i postkassa, for forrige eier fikk de ikke noe ut av så vidt jeg vet. Lurer på hvorfor han byttet inn børsa gitt...

 

Det er mange kjeltringer og drittsekker, også blant jegere og skyttere, så ta nå i hvert fall med deg noen som kan våpen når du skal se på brukt!

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at ser man kun på de billigste fra butikk er det begrenset for hvor langt ned de kan slippes i pris selv privat. Det står en remington 700 i 3006 på finn.no til 1500.-

Litt av poenget mitt er at man kan få bedre kvalitet for samme pris om man kjøper privat.

Skal du kjøpe rifle til 6000.- i butikk får du børse som koster 6000.- Kjøper du rifle privat for 6000.- kan du få tak i rifle som koster det dobbelte ny. Point taken :?: Det samme gjelder optikk.

 

Eks:

Rifle 1500.-

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23448854

og

Meopta 3-9*42 3500.-

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23145096

 

Her har ok startpakke til 5000.-

Det er klart at ser man kun på de billigste fra butikk er det begrenset for hvor langt ned de kan slippes i pris selv privat. Det står en remington 700 i 3006 på finn.no til 1500.-

Litt av poenget mitt er at man kan få bedre kvalitet for samme pris om man kjøper privat.

Skal du kjøpe rifle til 6000.- i butikk får du børse som koster 6000.- Kjøper du rifle privat for 6000.- kan du få tak i rifle som koster det dobbelte ny. Point taken :?: Det samme gjelder optikk.

 

Eks:

Rifle 1500.-

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23448854

og

Meopta 3-9*42 3500.-

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23145096

 

Her har ok startpakke til 5000.-

 

Du har et visst poeng, men kun halve sannheten kommer frem. Hvorfor selges en brukt rifle til halv pris? Jo, fordi det er det markedet er villig til å betale. Og jvorfor det? Jo, fordi det kan være en såkalt "lemon" = "surt kjøp". I tillegg til at objektet er slitt.

 

En weatherby til 3000 på XXL er gi bort pris. Et nytt våpen, rimelig standard levert. Du kan med større nøyaktighet forutsi kvaliteten ved kjøp, enn dersom du kjøper en 3 år gammel Sauer 202. Saueren kan være bra den, men også ha blitt herpet uten at det synes ved besiktigelsen. Ikke alle som passer like godt på utstyret sitt. Det som var Sauer kvalitet da det var nytt, kan for de praktiske forhold raskt bli forvandlet til billig skrap ved manglende håndtering.

 

Selv kjøper jeg stort sett nye våpen. Mitt første var en ombygget brukt mauser fra 1939. Det våpenet har kostet meg ca. 6000 totalt, selv om butikkprisen var 2990,-. Det samler fortsatt ikke bedre enn en knytneve. Jeg var fattig student da dette første våpenkjøpet ble gjort. I dag hadde jeg heller kjøpt et nytt billigvåpen som Weatherbyen til 3000.

 

I min noe "enkle" naivitet, tror jeg ikke det er så mange som selger et våpen brukt dersom det går som en stråle, eksempelvis leverer stabile samlinger på 15 mm. Derfor kjøper jeg heller " lodd" på et nyvåpen og håper jeg er heldig med fabrikkvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at de som har en Sako mellom hendene og/eller en Swarovski å sikte gjennom har sans for kvalitet. Dette er folk som ikke bruker t-skjorta når de pusser linsene, men heller en linsepenn og ditto rensemiddel. Sakoen står ikke så ofte upusset som en Sastava. Trur eg... :wink:

 

Men for all del. Mye nytt som er billig å bra. F.eks CZ American i .308w til 6200,-...... :wink:

Eller en Zeiss Classic 2,5-10x50 til 6000,-......... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler egentlig på at de som selger brukte våpen gjør det fordi det er noe galt med dem. Tror heller det er ting som at våpenet ikke passer, våpenet er ikke egnet for deres type jakt, våpenet blir ikke brukt, vil ha noe nytt i skapet etc.

Er man kyndig eller har med seg noen som er det ser man rimelig kjapt om et bruktvåpen er noe å satse på.

 

Når det gjelder nye våpen er det ikke bare gull og grønne skoger heller. For eksempel er det mange som har Tikka T3 og er kjempefornøyde med det. Jeg tittet på en i en lokal butikk for noen dager siden. Med sluttstykket i fremre stilling hadde det en sideveis slark på nesten to millimeter. I kid you not. Betyr det at rifla er dårlig/går dårlig? Det trenger ikke å gjøre det, men når produsenten synes det er greit med det som i mine øyne er helt unødvendig store toleranser i produksjonen, hvordan er det da med resten av våpenet? Det jeg ikke ser med en kjapp inspeksjon? Jeg tar ikke sjansen på at alt er greit bare fordi geværet er nytt.

 

Så bruk huet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3, særlig de med syntstokk, Lite, er et våpen som vekker følelser i folk! Enten hater man plastikkrælet, eller så elsker man et robust og pålitelig våpen! :wink:

 

En kompis kjøpte en T3 plastsak i .30-06. Rett fra esken, med en Meopta 3-12x56, skjøt han samlinger under 30 mm. Tror nesten han aldri har vært over, i hvert fall ikke etter at han satte på en Hauskendemper! Han er ingen storskytter og skyter ikke ofte, men hver gang sitter hullene i skiva omtrent oppå hverandre. Jeg er imponert i hvert fall. Ei frøken jeg kjenner kjøpte maken i 6,5x55. Kjempefornøyd.

 

Jeg er av den sorten som nesten får kløe og utslett av plastvåpen (må inni våpenskapet og ta på rifle med trestokk for å bli kurert! :lol: ), men forstår utmerket de som roser T3 med syntstokk! Det er jo ikke plasten eller utseendet som feller dyret.

 

Ellers kan man jo også se på Browning A-bolt. Har fiklet litt på en, med syntstokk det og, og jeg likte syntstokken hakket bedre enn T3, men slikt er jo individuelt.

 

Et rimelig syntstokkalternativ er jo Marlin XL. Enkel og grei pang.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=360

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...