Jump to content

85gr WC til 38 spe.


Ole

Recommended Posts

Har ingen erfaringer med den, men lurer igrunnen på mye av det samme.

Det spørs hva hensikten med kula skal være.

Er hensikten presisjon på kort hold, kan den sikkert ha noe for seg, men snakker vi om lengre hold (felt), er det tvilsomt om den egner seg så godt.

Om jeg bestemmer meg for å prøve den, ville jeg startet med ca. 2 grains N310 og stappet kula 4-5mm under hylsekanten.

Nå er det vel tvilsomt om jeg kommer til å prøve, siden den kula sannsynligvis har like krum kulebane som en potetslynge om man ikke skremmer den opp i lysets hastighet, noe som igjen fører til at vinninga går opp i spinninga.

Link to comment
Share on other sites

Tja, rundt 2,5gr N310 bør kanskje være en start. Kommer an på hvor dypt du setter den i hylsa. Bør sikkert settes litt under hylsekanten for å redusere volumet i hylsa.

 

Nei, Nei, Nei ! :D

2,5 grain med 310 er alt for lite om man setter kula sånn nogenlunde normalt.

Den kula er kortere enn en 105'er og har jo i tillegg hullbase. Her må der skuffes på med krutt! Den kula trenger faktisk litt fart, så langt har 5,0 grain med N32C gitt best resultat.

Det høres kanskje mye ut, men tro meg det er fremdeles en slapp ladning. Fassongen gjør også at man nok ikke skal leke for mye med settedybden, Det er jo rett å slett en hull base med lokk :wink:

For langt ut og den blir skviset av krympen, for langt ned og den blir skviset av hylsa.

Lengere hold har ikke vært noe problem.

 

Har noe data fra HN på denne kulen, men nå har jeg ferie!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

HN Har en ladning med N-310, det er 3,3 grain. Trimmlengden er oppgitt til 29,1mm, og sette dybden til 29,2mm. Roll crimp. Den oppgis til å gi en fart på 925 f/sek fra en Merkle Revolver.

For de mer innvidde i kruttverden finnes det ladninger med 3,4 gr Alliant Bullseye, 967 f/sek, roll crimp.

3,0 gr med Hodgdon Clays, 895 f/sek, Taper Crimp.

Samme testvåpen og settedybde på alt.

Link to comment
Share on other sites

Roll crimp er hva du normalt finner på typiske revolverpatroner, hylsekanten er da "rullet" innover i kula. Taper crimp har du på typiske pistolkaliber, f.eks 9mm som (egentlig, men ikke alltid) kammrer i hylsekanten. Her er en lengere del av hylsen klemt innover mot kula.

 

HN sier at endring av crimp, både type og mengde, kan gi enorme utslag i presisjonen med deres HBWC kuler. Har prøvd litt av alt, men kan ikke gi noe fasit. Bruker så lite roll crimp som nødvendig på mine ladninger, ved hjelp av en Lee Factory crimp. En slik die med taper crimp i .38 skulle jeg gjerne ha hatt.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med slappe ladninger i 38 spesial er at det ikke fungerer så godt. Joda, det sier "pang" hver gang og det blir et hull i blinken, men presisjonen? Og da tenker jeg ikke på dagens beste 3 eller 5-skudds samling men presisjonen totalt sett, målt som summen av samlinger på varierende hold gjennom året, er bedre med litt futt.

 

Det er to grunner til dette. Den første er trykket. Lavt trykk gjør ladningen mye mer følsom for små variasjoner i settdybde, totallengde, temperatur, månefaser og bestemors truser. Den andre er at man som feltskytter skal håndtere varierende hold, og få er dyktige nok til å håndtere kulebanen på et instinktivt nivå. Så selv om en sprekere (altså litt mindre anemisk) ladning gir mer rekyl vil man fort få det igjen i mer pålitelig presisjon og flatere kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Igrunn helt enig med Fulmen her. Har ennå tilgode å se superslappe .38 ladninger levere topp presisjon på 50m.

Med topp presisjon mener jeg at alle seks skuddene sitter i en tett klase gang på gang, ikke bare fire av dem.

 

Min ladning med HN 125 HBWC ligger noe over det som vil være "normalen" til felt, men ikke så veldig mye, bare nok til at det blir stabilt.

Skyve kuler ned i hylsa er helt uaktuelt for min del siden jeg er avhengig av å bruke hurtigladere. WC kuler settes ut så de nesten møter overgangen i tønna.

 

Skal på banen å teste litt mer med 85 grains kulen nå...

Link to comment
Share on other sites

Ladedata til HBWC kan du uten større fare bruke til DEWC. Dataene til WC kuler ligger lavt, og vil på ingen måte sprenge noe i luften.

Ang. settedybde, følg tabellene eller sett kulen ut etter behov. Da er du på trygg grunn.

Med N320 kan du prøve fra 3,0 gr til 3,5gr med DEWC, da satt sånn ca. 1mm ut. Husk at det er forskjell på bly, kobberbelagt og kobber- og plastbelagte kuler.

Link to comment
Share on other sites

Har no prøvd noen ladninger, fikk ikkje den perfekte samlingen på 5 skudd, men men på 150 skudd med div ladninger så lå alle innen 10 cm og det overasket meg litt, hadde forventet støre spredning. Brukte N320 krutt skal no prøve N310.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har no prøvd noen ladninger i 85gr WC. Jeg hadde 2,7 gr. N310 og satt kule 2,5mm ned i hylsa og fikk en samling på 30 skudd som holdt 7cm på 25m avstand, prøvde den også på 45meters avstand og det hva ikkje behov før å sikte høyere eller andeledes enn vanlig. det som hva ekstra positivt hva at det ikkje hva noe rekyl av den (som en svak 32S&W). Blir nok å prøve flere ladninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Prøvde noen skudd med denne kula i dag.

5grn. med N32C, kula stappa nesten helt nedi med en fin rullekrymp over skuldra.

 

Koselig og slapp rekyl, ingen tegn til overtrykk eller uforbrent krutt.

Og overraskende bra samlinger på 25m ettersom jeg så etterpå at forsiktet mitt var løst.

 

Tror dette kan være en vinner i felt løypa, men usikker på åssen den gjør seg på 50m da...

 

PS: WC kuler lager veldig fint hull i skiva :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...