Jump to content

Helligbrøde! Krag...


ko-stens

Recommended Posts

Vel, vel... Skal ta over faderns Krag karabin fra 1918. I den forbindelse tok jeg den med til Børselars på Eidsvoll for å sjekke tilstanden. Spurte også litt om hva slags type det var da jeg ikke har funnet ut noe spesielt om den. Den så original ut, og alle deler er nummerlike. Snerten liten sak.

 

Tilstanden er noe slitt, men det er fullt brukbart å skyte med, så det var jo gode nyheter.

 

MEN, så tok han med rifla inn på kontoret, sjekket bøker og tok en telefon eller to. Resultatet var nesten irriterende. Fikk da vite at det er en M1912 karabin, og at den ble produsert i 5 000 eksemplarer i 1918. Den dårlige nyheten er at den er "modifisert".

 

Lette etter bilde på nettet, og jammen var det ikke et på Wikipedia. Her er bilder for å vise forskjellen:

 

Fadern sin:

 

010-1.jpg

 

Slik skulle den sett ut:

 

Norwegian_K-J_M1912.png

 

På grunn av dette er den selvsagt verdiløs. Det spiller for så vidt ingen rolle, for den kommer ikke til å bli solgt likevel. Den har vært i fadern sitt eie i rundt 50 år, så affeksjonsverdien er jo der. Den ble modifisert før han kjøpte den.

 

Men hvorfor i all verden rasere en så fin stokk til slik den er nå!? :evil: Det hadde jo vært et smykke om den hadde vært original! Huff... :?

 

Kommer til å ta over den som bruksvåpen, selv om det går utover våpengarderoben, men med denne blir det jo bare fem våpen der likevel, så får en heller søke om "bruksendring" til affeksjonsvåpen om det trengs i fremtiden. Den kommer til å bli hengt på veggen (selvsagt med en vital del i våpenskapet - tennåla feks) til pynt og tas ned en gang i blant for nostalgiskyting! Kan forvente ca 20 cm "samling" i den stand den er i nå, i følge karen hos Børselars.

 

For øvrig kjempeservice hos dem! Trivelig kar som omtrent nappet børsa ut av henda på meg i iveren etter å finne ut om den! :D

 

Finnes det å få tak i original stokk da, tro... Er vel nåla i høystakken osv osv det... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vaapensamler (med bare en bokstav ikke dobbelt aa) her paa forumet annonserte en plobert m12 til salgs for ikke lenge siden. kan vaere den er tilgjengelig fortsatt.

 

Naar det gjelder aarsaken til at de har modda stokken, skyldes det nok at den utgaven hadde elendig presisj og at amn a skylda paa hel stokken. (om jeg ikke husker helt feil)

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nylig en tilsvarende Krag, altså en modifisert M1912. Denne modellen har en forsterket låskasse, så den er perfekt til jaktkrag prosjekt! (Kan nevne at alle M1948 elgriflene i kaliber 8x57 ble bygd på denne kassa pga at den er sterkere enn en vanlig M1894). Jeg for min del skal sette i nytt løp i kaliber 8x54Krag Jørgensen og ta den med på jakt neste høst. Det sitter i dag på en billig kikkert, men børsa skal etter hvert få skikkelig optikk også. Gleder meg! (Kan nevne at 8x54KJ er en vanlig 6,5x55 blåst opp til 8mm, så den skal klara kravet med god margin med ei kule på 170grs, samtidig som ikke trykket blir for høyt).

 

Ikke la børsa gro fast på veggen, den fortjener bedre enn som så!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...