Jump to content

Børsemakere i Bergensområdet?


Recommended Posts

  • 5 weeks later...

Overnevnte kan kansje vere greit og få pris på jobben som skal gjøres.

Har en erindring om at eg har hørt at han kan være noe dyr.

Men skal det gjøres noe på "gullet" sitt så er det kansje verd det visst kvaliteten står i stil.

Legger vekt på kan være dyr, er jo ofte at hukommelsen min har sorte hull da.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er børsemakerenes eget ansvar å ta seg skikkelig betalt. Det er jo evigheter med ventetid for å få utført selv de enkleste oppgaver, og hvis det samtidig er slik at børsemakerene tjener så dårlig at ikke folk orker å holde ut i yrket høres det for meg ut som om de burde legge inn noen timer med undervisning i bedriftsøkonomi og markedsføring på børsemakerlinjen.. Det er ikke noe mål i seg selv å være billigs i yrket, så lenge man har godt med arbeid får man sette prisene slik at man tjener gode penger. Jeg som kunde kunne godt ha betalt minst like mye i timepris som jeg gjør når jeg har bilen på service, om ikke mer. Det to viktigste tingene er: - At jeg får tilbake våpenet til avtalt tid, og at jeg kan stole på at arbeidet er fagmessig utført.

 

(Forresten kunne jeg godt ha betalt en del ekstra for timebestilling hos børsemakeren slik som det er på bilverkstedene. Er bare plunder for begge parter om våpenet mitt må ligge hos børsemakeren i tre måneder før han begynner å jobbe på det..)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Det er jo evigheter med ventetid for å få utført selv de enkleste oppgaver, og hvis det samtidig er slik at børsemakerene tjener så dårlig at ikke folk orker å holde ut i yrket høres det for meg ut som om de burde legge inn noen timer med undervisning i bedriftsøkonomi og markedsføring på børsemakerlinjen..

 

Skriver du ikke litt imot deg selv her. :?:

Hvis det er en evighet med ventetid, mangler ikke børsemakerene kunder og oppdrag. Jeg vil tro markedsføring kun vil bidra til ekstra utgifter i en slik situasjon.

Hvorfor tjener børsemakere dårlig :?:

Jo, de jobber stort sett med produkter som koster fra 3500kr til 15000kr.

Hvis du skal ha utført en jobb på 5 timer på en rifle til 5000, og skal betale verkstedspris. Kan du like godt kjøpe deg ny rifle. Derfor regulerer også timeprisen seg selv.

Jeg har hørt at det koster rundt 2000-3000 tusen kroner å få kappet og gjenget løpet hos noen av børsemakerene som er nevnt i denne linken.

Personlig hadde jeg aldri betalt så mye. Jeg hadde heller solgt børsa bestilt en ny børse med kikker og demper hos en av de store forhandlerene, og nærmest fått kapping og gjenging gratis.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Jeg var kanskje litt uklar. Dersom børsemakerene har veldig mange jobber, men alt for dårlig betalt, så må børsemakerene sette opp prisene sine slik at de får en passelig mengde jobb og godt betalt. Denne balansen er det børsemakerene som selv må finne, og jeg mener at det er ting som tyder på at dette burde det vært undervist om på børsemakerlinjen, slik at de fikk den faglige kompetansen for å kunne styre dette selv på en god måte.

 

Når det gjelder pris på våpen vs. børsemakertjenester er det heller ikke sikkert at børsemakerene skal tenke så mye over å kapre jobbene på de billigste riflene. Vi er mange som har dyre rifler som brukes til konkurranser, og følgelig er betalingsviljen stor her dersom man vet at man får bra arbeid til avtalt tid. Å kunne skaffe seg mange slike godt betalte jobber er et spørsmål om

merkevarebygging og markedsføring, og jeg mener at det godt kunne vært undervist i dette også på børsemakerlinjen.

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Merkevarebygging eller metaverdi er jo i utgangspunktet noe som gjelder mest for produktet som du skal ha utført børsemakerarbeid på. Og har med status, og hvilke produkter du vil gjenkjenne deg med uannset pris.

Eks, er hvis du velger en swaro Z6i til 24 laken, istedet for en zeiss som er minst like god, og mye billigere :mrgreen:

Men det er riktig at en børsemaker med godt rykte har en høgere metaverdi, en en med dårlig rykte,

Problemet er at markedet er så spesielt at selv en customrifle bygget av en børsemaker med skyhøy metaverdi. Vil du slite hardt med å få tilbake pengene du har lagt ut hvis du du selger prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Merkevarebygging gjelder i aller høyeste grad børsemakeren selv. En børsemaker som har et godt rykte for å gjøre bra arbeid til avtalt tid vil kunne ta seg vesentlig bedre betalt enn en som har et dårlig rykte. En børsemaker som har et bevist forhold til merkevarebygging (som er et utvidet begrep for markedsføring) vil raskere få et godt rykte enn en som ikke har det.

Link to comment
Share on other sites

Tja... Er det så stor forskjell på kvaliteten på arbeidet, vil jeg tro bransjen har et problem.

Jeg forlanger uannsett samme kvalitet på slike tjenester uannsett hva børsemakeren heter.

Men hvordan skal en markedsføre seg til bedre betalt timepris på børsemakerarbeid, en det som er markedsprisen i dag :?:

Godt rykte gjelder i alle bransjer, og er en god gratis markedsføring. Men hvordan en skal markedsføre dette utover uttaleser fra fornøyde kunder vet ikke jeg.

Jeg vil tro at denne bransjen jobber med et veldig lite segment. Selv om en børsemaker har bedre rykte en en annen vil faktorer som prisutviklingen på produktene som tilhører bransjen(våpen) samt konkurannse fra de store eks (jakt og friluft) som nærmest gjenger rifla din gratis hvis du kjøper ny demper være avgjørende faktorer.

Når det gjelder bestguns fra eks England er børsemakerarbeid i mye større grad en merkevare sammen med produktet som blir skapt.

Om du har Norges beste børsemaker til å bedde remington rifla de, er det fremdeles kun en remington.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...