Jump to content

helmantel eller blyspiss i kaliber 5,6*52r på gås?


måltrosten

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kan anbefale helmantel eller blyspiss når jeg skal jakte gås med kaliber 5,6*52R?

Legger gåsa seg pent ned med helmantel eller er det stor fare for fugelen flakser avgårde selv skuddet sitter der det skal?

Det blir vel ganske stor skade med blyspiss og jeg vil helst ikke bruke det, men vil for enhver pris unngå skadeskyte.

Det er Norma 71grs. jeg bruker (for både hel mantel og blyspiss).

 

Setter stor pris på svar.

Ikke så lenge igjen til jakta nå. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen gås med rifle og anbefaler ikke 5.6mm helmantel. Hølet blir for lite og den ganske spisse kula svupper for lett gjennom uten å rasere tilstrekkelig. Hvis du er 100% sikker på å treffe 100%, midt i maskinrommet, hver eneste gang gang under feltmessige forhold kan det sikkert være greit med helmantel. For oss andre vanlige dødelige som må ta høyde for at ett og annet skudd ikke sitter perfekt plassert vil jeg anbefale ekspanderende ammo på så stor fugl, ihvertfall når kula er såpass lita og såpass spiss. Det finnes sikkert noen som er uenig med meg i dette.

 

Ellers er Normas 5.6x52R helmantel gått ut av produksjon, så kanskje du bør spare de pakkene du har igjen til vinterrypa?

Link to comment
Share on other sites

Norma lager ammo enda, men ikke i løs vekt beregnet til hjemmelading. ulempen er at fabrikkammo koster 33kr pr skudd, men ser at det er en gjennganger at r kalibre svir i lommeboka. kjøpte en brukt combi i nevnte kaliber i vinter å ringte norden rundt for å finne kuler, men utvalget er meget dårlig så jeg endte med dyreste alternativ :evil: det er også svært få som lagerfører det, så ammoen må som regel bestilles så lenge du ikke finner noen som har et restlager.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg kjøpte meg brukt drilling i vinter, veldig fornøyd (spesielt med snellert avtrekk), i august blir det første gangen på jakt. :D

ulempen er at fabrikkammo koster 33kr pr skudd.

Har betalt 25 kr/pang for norma sin ammo, jeg tror jeg betalte 16kr/pang for S&B sin helmantel. Har grovjustert med denne for å så bruke noen få norma blyspiss på å fin instille. Helmantel skal brukes bare på vilt og etter hva sako 30-06 sa blir det ikke gås.

 

Faktisk så har jeg fortsatt tilgode å gå inn i en våpen /sportsbutikk som selger ammo som ikke har blyspiss eller helmantel i dette kaliberet ( i Oslo). Grunnen til det er vel at ammoen har ligget på hylla fra the good old days, en konsekvens av dette er at det kan ligge en pakke eller to av helmantel (Norma) igjen. Pleier alltid se etter helmantel og har funnet noen pakker.

Det er dyrt men det blir jo heller ikke skutt store mengder med kombivåpen og ammo er vel ikke den dyreste delen av jakta, jeg tar det med et smil.

 

Forrige gang jeg var på skytebanen så var det to karer der som hadde med seg en kanon, det var 375 H&H/eller 358 norma magnum. Det smalt sånn at hele skytenbenken ristet og det var umulig å konse. De sa at ammoen kostet 100kr/ pang. :shock:

 

Til Sako 30-06 Takk for tipsene, det blir blyspiss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...