Jump to content

fjerne kjøtt fra kranie


knutmstien

Recommended Posts

Jeg rensa et elghode i fjor. Tok med kokeplata/kasserolle/elghode og alu.folie i garasjen. Flådde hodet og la det oppå kasserollen. Deretter pakka jeg alu.folie rundt hodet og satte plata på. Kokte det i 10-12 timer, deretter brukte jeg høytrykkspyla til det var gulle reint. Deretter ble skallen "hvita" med rekvisita fra fruen (hårblekemiddel). Dette funker på større skaller, men tror ikke jeg ville prøvd det på fugl.

Link to comment
Share on other sites

Som sistemann sier så er flå-kok-høytrykk spyler den beste synes jeg. Men trenger ikke koke så lenge. En time eller to på rådyr og 4-5 på elg. Gå på litt forsiktig hvis du bruker en litt sprek spyler! Til bleiking bruker jeg hydrogenperoksyd 30% (OBS ikke søl!) som kjøpes på apoteket.

Link to comment
Share on other sites

hadde en okse-skalle som æ skulle montere på skjold som gave til noen. Den tok æ bare å bant et tau i og senket ned i fjæra blandt tang og tare. der renska marfloa skallen på i overkant av ei uke. da va det bare å spikre den på ei plate og vips så var presangen ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Som sistemann sier så er flå-kok-høytrykk spyler den beste synes jeg. Men trenger ikke koke så lenge. En time eller to på rådyr og 4-5 på elg. Gå på litt forsiktig hvis du bruker en litt sprek spyler! Til bleiking bruker jeg hydrogenperoksyd 30% (OBS ikke søl!) som kjøpes på apoteket.

Og for guds skyld - bruk egnede hansker, vernebriller og hodet (fortrinnsvis til å tenke med) når man bruker hydogenperoksyd som blekemiddel.Særlig 30%'en

Bort i mot livsfarlig å "rote" med dette uten verneutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en ganske pen elgokse i fjor, og fulgte oppskriften fra ett eller annen artikkel jeg fant, gravde skallen ned i en kompost, lot den ligge fra oktober til april, flådde vekk så mye pels og kjøtt som mulig først, skallen var tett på rein når jeg dro den ut av jorda, funka veldig bra, med minimalt arbeid, selv om det tok noe tid. Har kokt en del andre skaller før, og det stinker samt er en drittjobb. Komposten blir nok den som får jobben frammover

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt å koke rådyrskallene mine, men ikke lengre enn 45 min, for deretter å plukke/spyle av restene. Flår så mye som mulig av før koking. Men som nevnt over, spyl forsiktig... Min første ble nokså lite igjen av etter å ha brukt høytrykkspyler. For å bleke, pakker jeg inn geviret med plast, legger skallen på plast og dekker med dopapir som dynkes i hydrogenperoksid (husker ikke styrken, men ikke den sterkeste). Pakker det hele i plast og lar det stå i 24 timer. Blir meget bra resultat på rådyrskaller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å flå, koke og høytrykkspyle. Deretter 30% hydrogenperoksid i noen timer. Har aldri opplevd sjenerende lukt i forb. med koking av skaller. Jeg snakker da om hjort og elg. Med denne metoden kan trofeet henges på veggen 48 timer etter at dyret er skutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...