Jump to content

Russiskk mauser??


kjell Vidar

Recommended Posts

Hei, jeg har en mauser 7,92. Den er ikke en tysk mauser. Russisk er den sikert ikke men jeg mener det er østeuropeisk skrift på kassen. Får ikke lastet opp bilder men det står noe lignende: KPAlbEBNHA JYlOCllABNJA BOJHOTEX.3A60l-KPAlYJEBAl. Er det mulig å tyde noe ut av dette. I tillegg er det bilde av en løve. Ville vert interressant å få vite hvor denne er produsert, så om det er noen som har noen ideer så mottas de med takk.

Var hos en børsemaker for å skifte løp til 35 Whelen, men fikk til svar at magasinet var for kort til å takle de lengste patronene. Ble til at jeg satte inn samme kaliber. Funker som bare det.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si. M24 eller Model 1924 det er jo samme geværet. Bare produsert på forskjellige fabrikker (FN eller i Kragujevac). M24 / 1924 modellen har førkrigs jugoslavisk merking og våpenskjold, mens M24/47 og senere versjoner har fått disse slipt bort og erstattet med tidsriktige kommunistiske merkinger etter krigen.

Disse Mauserne hadde vel også litt kortere låskasse enn standard M98 Mausere.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for svar. Blir nok så jeg kaller knallerten for M24 heretter. Det stemmer med svaret som jeg fikk fra børsemakeren at låskassen er kortere. Kan ikke se noe våpenskjold på kassen som stemmer med bildene. Derimot så er teksten på kassen identisk. Jeg går ut ifra at denne er produsert etter krigen.

 

Takk igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

det har dukket opp en jugoslavisk M24 her på kammeret før: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=17668

 

Bildene er dessverre borte, men det ligger litt info og et par linker i tråden. Jeg tillater meg å sitere min egen oversettelse av låskassemerkingen derfra:

 

Merkingene på kassa viser "modell 1924", "Kongeriket Jugoslavia - mil. tekn. fabrikk Kragujevac" Kragujevac er en by i Serbia, hvor det stadig bygges våpen, kjent som "Zastava" i Norge, så i hvert fall låskassen må være jugoslavisk. Den er sannsynligvis bygget mellom 1929 (Fram til da het landet "Kongeriket av serbere, kroater og slovenere") og 1941 (Da kongeriket Jugoslavia opphørte å eksistere).
Link to comment
Share on other sites

Denne typen løvemerking ble gjort for å vise at rifla er lovlig solgt fra forsvaret.

På ett tidspunkt ble det gjort opp status over hva tyskerne hadde ettrlatt av våpen og alt som var ukurant ble solgt. Ofte til ansatte i forsvaret.

Jeg har selv en G 98/40 som har samme løvemerking som din.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...