Jump to content

21. august slippes bikkjene løs


Ranger

Recommended Posts

...opphører båndtvangen, i skrivende stund er det én måned til vi kan slippe bikkjene i skogen (såfremt det ikke er lokale bestemmelser/ekstraordinær båndtvang).

 

- Noen som gleder seg? :mrgreen:

 

Jeg har ca rundtomkring 20-30.000 mål i nærområdet som jeg skal slippe bikkja i. Her er det ennå så lyst da at jeg kan gå ut i 3-4 tida på nattmorran. I fjor starta losen kl 04 den 21. august. :mrgreen:

 

Her slipper jeg basseten først og fremst på hare, men det finnes noen få rådyr i området også. 9 av 10 ganger blir det harelos. Det er blandaskog med rev og elg også, håper å unngå elglos. :roll:

 

- Jeg gleder meg! :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...opphører båndtvangen, i skrivende stund er det én måned til vi kan slippe bikkjene i skogen (såfremt det ikke er lokale bestemmelser/ekstraordinær båndtvang).

 

Hvis du har grunneiers tillatelse (noe du alltid skal ha for å trene en jakthund), spiller det ingen rolle om det er lokale bestemmelser, du kan med loven i hånd slippe en jakthund for trening eller jakt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei det stemmer vel ikkje :D . Er det ekstraordinær båndtvang i ein kommune hjelper det ikkje kva grunneigar vil. Men slik båndtvang er det vel sjelden nå på denne årstida. Her i kommunen gjeld det som regel på vintrar med store snømengder :D Så hurra for 21. august :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her i kommunen er det utvida båndtvang til 31 Oktober.

Ikkje noko ekstraordinær båndtvang men utvida...

Eg veit ikkje ka som er forskjellen, men...

Problemet er de helsikes sauene...

 

§ 1. I tida frå og med 1. april til og med 31. oktober pliktar eigar eller innehavar av hund i Sykkylven kommune å halde hunden i band eller forsvarleg innegjerda eller innestengt.

 

 

 

 

 

§ 2.Unntak frå bandtvang går fram av § 9 i hundelova.

 

Dette gjeld m.a.

 

- dressert hund brukt til gjeting

- hund i aktiv politi-, militær- og redningsteneste eller under trening eller prøving for slik teneste

- hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såra vilt

- hund brukt til jakt, jakthundtrening og jaktprøving.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å skille mellom utvidet båndtvang og ekstraordinær båndtvang.

En god del kommuner har vedtatt lokale forskrifter om utvidet båndtvang, noen i perioder av året, andre hele året. Denne utvidede båndtvangen har de unntakene hjemlet i hundeloven som HEK viste til:

 

§ 2.Unntak frå bandtvang går fram av § 9 i hundelova.

 

Dette gjeld m.a.

 

- dressert hund brukt til gjeting

- hund i aktiv politi-, militær- og redningsteneste eller under trening eller prøving for slik teneste

- hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såra vilt

- hund brukt til jakt, jakthundtrening og jaktprøving.

 

Disse unntakene gjelder som man ser hunder på "jobb" i forskjellige former. Ergo kan man, om man har grunneiers tillatelse, med god samvittighet slippe hunden på jakttrening, selv om kommunen skulle ha vedtatt lokal forskrift om utvidet båndtvang.

 

Ekstraordinær båndtvang kan vedtas av kommunen for tidsavgrensede perioder når særskilte forhold tilsier det, og brukes mest ved stor snødybde. Ekstraordinær båndtvang kan ikke vedtas som en generell forskrift, den skal være tidsbegrenset. Denne gjelder alle hunder.

Link to comment
Share on other sites

Helårs utvidet båndtvang i Vefsn. Noe forbanna dritt!

Men heldigvis er det mårhundjakt hele året, så med grunneier i lomma går det an å slippe utenfor den ordninære perioden.

 

EDIT: Kom gledelig over gjeldende forskrift for hundehold i kommunen, og ser dette er fjernet. (jehuu!)

 

Er vel på skolebenken igjen på Evenstad da, så blir vel å trave i fjellet etter rein da, men må nok få tatt seg en tur til skogs med dyret allikevel ;-)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min første hund for et år siden, så jeg har ventet på 21. august 2010 i ca. 2 år :!: Håper sommeren blir god

og varm fram til 21., og at temperaturen blir levelig for løpende tamulv (jämthund) etter det. Teller ned dagene...

Link to comment
Share on other sites

9 dager til, så får gutta fritt spillerom her :mrgreen:

Da drar vi over grensa og slipper natt til 1 august når grevlingjakta starter hos "Söta bror".

 

21 august stryker vi kobbelet her og varmer opp med grevlingjakt så fort klokka har passert midnatt. Beste som er, å kombinere trening med litt jakt :lol:

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hvordan båndtvanger gjeller på hihund etter rev ? har jeg lov og koble løs hunden for og jage ut en rev ?

 

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

 

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

"Ikke kan jage eller skade viltets reir og bo."

 

Tror du er underlagt båndtvangen på den gitt....

Link to comment
Share on other sites

.....vel. God ide! Men tviler på den ville holdt om onkel eller oppsyn hadde tuslet innom.

Om man ser på hele paragrafen, eller egentlig nok å bare se på hele første setninga, så får saken en annen vri.

 

HUNDELOVEN

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

 

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Tror det det mest sentrale har fått strek under seg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tiden går forferdelig sakte =( folk klikker jo bare de ser en hund utti vannet i sommer varmen.

Så klikker de når du er på bussen, og er forferdet over at ett pelskledd ulvebeist kan komme på toget.

 

gleder meg noe ekstremt til høsten, kanskje det blir noe skogsfugl taksering =)

Link to comment
Share on other sites

Hold ut, det er 26 dager igjen! :D Tror det blir MYE slipping av bikkja fram til jaktprøve 3.-4. september. Men bare et par timer hver morgen, og ikke hver dag seff, men øke litt etterhvert. Så blir det et par-tre hviledager før sesongen starter for alvor med den prøven! :D

Link to comment
Share on other sites

Nannestad komune viser til hundelovens paragraf 6 og har båndtvang fra 1 april til 1 oktober. Er det da en lokal inført båndtvang eller har jeg misforstått? Hadde sett frem til å kunne gå på tur med Pippin fra 21 august. Han er ajkt hund da, og kan kankje få trenet seg til å ta stand på litt mindre dyr en ku , hest og sau...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

17 dager og noen små timer igjen! :D Har vel opplegget omtrent klart for første slipp den 21. august, og grunntreninga har vi holdt på med i økende intensitet utover sommeren. Ares blir kjørt igang på hare, sånn at rådyr (forhåpentligvis) blir som en lek litt senere på høsten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Disse utvidete båndtvangene kan og enkelte steder være av økonomiske årsaker.

Grunneier utvider båndtvangen til hele året, for så å selge treningskort for hund. Med en dagskortpris som ligger noen få tiere under jaktkort med hund(rype).

Hvis man da skal på skitur i påska og vil ha hunden løpende løs, må man kjøpe treningskort for hund. Noe sleip spør du meg.

Når da også rypene blir fredet etter 14 dagers jakt, handler det om å få ut noen flere kroner.

 

Jeg har i allefall tolket opplegget til Oppdal Bygdealmenning slik. Hyggelig hvis jeg har misforstått.

 

RoarN

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Disse utvidete båndtvangene kan og enkelte steder være av økonomiske årsaker.

Grunneier utvider båndtvangen til hele året, for så å selge treningskort for hund. Med en dagskortpris som ligger noen få tiere under jaktkort med hund(rype).

 

Grunneier har ingen fullmakter til å innføre båndtvang. Utvidet båndtvang må vedtas som kommunal forskrift av kommunestyret. Derimot har man aldri lov til å trene jakthunder uten grunneiers tillatelse, og hvis han vil ha betalt for å gi denne tillatelsen, har han full rett til det.

 

Hva som er trening kan selvfølgelig diskuteres, men det vil antakelig være vanskelig å slippe en jakthund uten at noen vil påstå at det er trening.

 

Hvis kommunen ikke har vedtatt utvidet båndtvang, vil ikke-jakthunder kunne gå løse i henhold til vanlige regler om kontroll osv.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

At det er kommunestyret som bestemmer båndtvang er vel greit, men grunneiere har vel mulighet til å påvirke et komunestyre.

Og når det gjelder komunestyrene ut på bygdene, består de vel av en stor andel grunneiere (bønder).

At disse grunneierne har full rett til å ta betalt for å trene jakthunder er jeg inneforstått med. Jeg stiller bare spørsmål hvorvidt dette er rette måten å gjøre det på.

At man ikke, i de årstider hvor sauene er i fjøset, bjørnen har gått i hi og småfuglene er i syden. Kan gå seg en tur på fjellet med hunden løs, synes jeg er for galt.

Hvis man har en jakthund kan man betale seg ut av det, men hvis ikke må den gå i band. Nå er vel muligens alle hunder opprinnelig jakthunder så det blir vel et definisjons spørsmål kanskje.

Lukter litt Gamle Bryn. :D

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

jaja, teller dager og noen få timer nå...

 

Hadde kontroll på bikkja sist tirsdag i sauehegn, han gikk med oss, oppdaget sauen, fikk en skikkelig panne av søya så han hylte, så var det rett avgårde til grinda, ville ut igjen. Så tror neppe dachsen min oppsøker mere sau med det første.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ein trist dag den 21. Først skal ein plages med sauer, kyr og andre uintelligente skapninger, for så å få ein skare med siklende og bjeffende pelsfjomper rundt i skog og mark, er det mulig? Ja, ha, heldigvis så har me julefredninga, så det går an å komme litt til hektene... (KØDDA!!! :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...