Jump to content

"Snellert" avtrekk - hva er poenget?


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt meg en brno/cz kombi. Denne har visst også ett snellert avtrekk. Men hva er egentlig poenget med et slikt avtrekk? Det blir superlett å trekke av, men det er vel ikke noe fordel når en tusler rundt i skogen? Jeg tenker det kan være med å bidra til at det enklere kan forekomme vådeskudd?

Link to comment
Share on other sites

Fordelen er jo at du både har et litt tregt avtrekk til de stressa situasjonene og et hårfint avtrekk til de helt lugna med god tid og godt anlegg...

 

At en snellert krever en smule trening for at du mestrer det er vel ganske innlysende :wink:

 

Snellerten har nok mer sin misjon på brytevåpen, f.eks. drillinger med blitzlås der avtrekkene gjerne blir både tunge og lange pga. mekanismens konstruksjon.. Disse ble i sin tid så populære i Tyskland at kundene begynte å etterspørre dem på boltrifler og, og voila..der kom de inn der og. :) I dagens verden er avtrekk blitt et lite finmekanisk underverk på boltrifler, så strengt tatt har de ingen misjon på boltrifler lenger, men ...så lenge det er etterspørsel, vil de produseres :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne sett et bilde, siden jeg går ut i fra at det er en Brno-500'n det er snakk om.

Det er mange som snakker negativt om snellert, og de fleste av de jeg har hørt gjøre det, har kun forsøkt det et skudd eller to, og konkludert..

 

Jeg bruker konsekvent snellerten på min Brno 300. Det går helt automatisk. Den er dog ikke av de helt letteste, mener å huske den er rundt 170g. Å skyve avtrekkeren fram er ikke noe som forlenger tiden jeg bruker på å ta et godt rifleskudd- derimot fører det til vesentlig forbedring av skytinga siden jeg får større og større aversjon mot avtrekkere som føles som om de er fulle av grus, og man lurer på å montere biljekk.

 

Forutsettinga for å bruke et slikt avtrekk er jo selvfølgelig at man blir fortrolig med det. Man må trene. :)

Link to comment
Share on other sites

Og sørg for å holde fingeren UTE AV AVTREKKERBØYLEN HELT TIL SKUDDET SKAL GÅ. Jeg skulle bare justere littegrann på stillingen/albuene for å være sikker på et perfekt treff på tiuren. Det var dens lykkedag :oops::evil: Men de sier at gjør man feilen bare en gang, er det ingen feil, men læring :wink: Jeg har lært, og bruker snellerten på drillingen konstant ved rifleskudd. Godt å vite at skuddet kommer kontant når man bestemmer seg for å skyte.

Link to comment
Share on other sites

g sørg for å holde fingeren UTE AV AVTREKKERBØYLEN HELT TIL SKUDDET SKAL GÅ.

 

Er nettopp det jeg tenker på når det kommer til sikkerhet, men er med på at sålenge man ikke spenner opp snellerten før en skal skyte innebærer det jo ikke noe mer risiko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har snellert på drillingen som jeg brukte litt fra tårn på rådyrjakt. Sluttet brått med det etter at jeg hadde spent snellerten men ikke fått avgitt skudd, på med sikring og den spente snellerten var glemt. 2 timer etter står jeg på haglepost og rådyret kommer hoppende. Kaster opp og avsikrer og hagleskuddet går så fort jeg rører avtrekkeren. Ble heldigvis en klar bom men fikk meg en støkk. Snellerten ble deaktivert etter det.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Fox med slik snellert som det er bilde av. Merkelige greier egentlig. Enten 5 kg eller omtrent ingenting. Kan justere krypet i avtrekkeren med skruen i midten, og det hjelper jo litt. På Foxen sitter den mer åpent og er litt større. Greit det, men den har en tendens til å skru seg litt ut selv! Må passe på så den ikke forsvinner.

 

På bane er det kjekt med dette avtrekket, da selv litt tvilsomme avtrekk kan gå bra. I dag, under innskyting presterte jeg å fyre av litt for tidlig egentlig, da en flue suste mellom snuta og kikkerten og jeg mistet fokus i det jeg trakk av! Men samlingen ble på 17 mm den... Dagens beste samling faktisk! :lol: Med annet avtrekk hadde jeg vel nappet det over skiva.

 

Uten å trekke opp med snellerten er det for øvrig fullstendig ubrukelig. Altfor tungt. Det minner meg nesten om en Baikal dobbeltrifle jeg tok en klikk med i butikk. Makan... :roll:

 

Jeg lurer i grunn på å bytte avtrekk på min, om det er mulig å få tak i noe. Har prøvd et par andre typer på .223'er, og de er litt bedre må jeg innrømme.

Link to comment
Share on other sites

Du mener å justere krypet til snellertavtrekket, eller det ordinære avtrekket?

Snellerten skal det så og si ingenting til før går av, mens jeg må si meg overrasket over hvor godt det ordinære avtrekket på kombien er. Litt kryp, men akkurat slik jeg liker det, og et relativt lett avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Du mener å justere krypet til snellertavtrekket, eller det ordinære avtrekket?

 

Jeg mener at når jeg justerer på skruen, blir det kryp i det ordinære avtrekket. Snellerten er like "tung og direkte" å trekke opp.

 

 

 

Vet ikke om det går an å få justert avtrekket fra 5 kg til lettere, slik at man ikke er nødt til å bruke snellerten for å få noenlunde brukbart avtrekk?

 

Edit: Tenkte ikke på at det er kombi det er snakk om! Her skyver man kanskje avtrekker fremover? Noen har vel det. På min er det to avtrekkere. Det Bakre avtrekket trekker opp det fremre slik at det blir lettere. :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, for det er det som er så synd... Den er skikkelig tung å trekke opp. Hadde håpt den skruen kunne justert litt på den tyngden. Men det gjør den da ikke (nå har jeg ikke testet da).

 

Det finnes ikke noen annen måte å gjøre opptrekket litt lettere på?

Link to comment
Share on other sites

Snellerten har nok mer sin misjon på brytevåpen, f.eks. drillinger med blitzlås der avtrekkene gjerne blir både tunge og lange pga. mekanismens konstruksjon..
Det er ikke konstruksjonen av brekkvåpen generelt eller blitzlås spesielt som gjør avtrekkene harde. Det går fint an å få slike avtrekk svært lette. Men i flerløpsvåpen må ikke de andre patronene gå av som et resultat av rekylen til det som avfyrt. Derfor er de ofte harde.

 

Spenner du snellerten til rifleløpen til en kombi og ombestemmer deg og trekker av andre avtekkeren uten å spenne ned, går nok begge ladningene.....

Link to comment
Share on other sites

Så vi kan konkludere med at skal om en skal skyte med snellertavtrekket, så bør man være rimelig sikker på at man vil skyte. Og blir det ikke noe skudd bør man være så rutinert at man straks spenner ned snellerten igjen? Og følger man dette så er det på mange måter kun positive utfall av snellertavtrekket i form av potensielt bedre kontrollert skudd og presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt snellert på tre drillinger. Og liker det! Men, jeg har justert avtrekksvekten. Liker ikke slike "puste på" avtrekk.. Du justerer det med skruen i midten. Og tren for guds skyld med det før bruk, det er kjiiiipt når skuddet plutselig går! Jeg har bare opplevd det en gang, på rypejakt i Troms sammen med Gordon Setter her på forumet. Heldigvis kom rypa flygende i mot, og jeg fant den i kikkertsitet med 6x forstørrelse, så den datt. Men kjipt er det! Snellert fordrer altså gode rutiner: Fingeren ute av avtrekkerbøylen inntil man finner målet og god albustøtte.

For øvrig vil jeg heller ha et godt (og lett) avtrekk enn et tungt et med mye kryp og snellert.. Men på mange kombier er alternativet kun å ha et tungt et med mye kryp, og da liker jeg snellerten.

Link to comment
Share on other sites

Har og hatt noen drillinger, og jeg tror ikke jeg har skutt ett eneste skudd uten snellert. Hverken på bane eller jakt. Fordelen er at man kan slippe unna med litt nappete avtrekk. Jeg skal være ærlig nok å innrøme at avtrekkene er nok litt mer "kontante" :oops: når retikkelet legger seg på en rådyrbukk, enn når jeg skyter på bane. Med snellert slipper man unna med det, med et langt og tungt avtrekk kan det gå mye værre.

Har bare hatt ett uhell, jeg spente snellerten når rådyret kom på posten, men siden det kom bånn pinne rett imot, la jeg fingeren på bakerste avtrekk, hagla. Jeg kom borti den delen av fremste avtrekker der stilleskruen sitter. Det var nok til å utløse snellerten...

 

Jeg synes jeg skyter bedre på jakt med drillingen enn med riflene, så jeg har lekt litt med tanken på å skaffe meg snellertavtrekk på jaktrifla. Grunnen er som nevnt at jeg napper mer når jeg har pels/ fjær i kikkerten, enn papp.

Link to comment
Share on other sites

Har bare hatt ett uhell, jeg spente snellerten når rådyret kom på posten, men siden det kom bånn pinne rett imot, la jeg fingeren på bakerste avtrekk, hagla. Jeg kom borti den delen av fremste avtrekker der stilleskruen sitter. Det var nok til å utløse snellerten...

Ha! Det kom jeg på at jeg også har gjort! Dersom snellerten er spent går rifleløpet av om man avfyrer hagleløpet, fant jeg ut. Rekylkreftene er nok til at snellerten utløses. Det ble både hagle- og riflehull i det dyret.

Link to comment
Share on other sites

Har bare hatt ett uhell, jeg spente snellerten når rådyret kom på posten, men siden det kom bånn pinne rett imot, la jeg fingeren på bakerste avtrekk, hagla. Jeg kom borti den delen av fremste avtrekker der stilleskruen sitter. Det var nok til å utløse snellerten...

Ha! Det kom jeg på at jeg også har gjort! Dersom snellerten er spent går rifleløpet av om man avfyrer hagleløpet, fant jeg ut. Rekylkreftene er nok til at snellerten utløses. Det ble både hagle- og riflehull i det dyret.

 

Og det blir en noe kraftig rekyl av det :shock:

Jeg har og en brno 502.2 med snellert og snellerten blir kun brukt på bane.

Link to comment
Share on other sites

Hagleløpet?

 

På min gamle Kerner&Sohn med oppspenner går skuddet hvis jeg avsikrer Greenersikringen til hagleløpet hvis snellerten er spent.... Dette oppdaga jeg på åpningssalutten på Kammersmellen i fjor.. :shock:

 

Siden drillingen min har en Anson&Deleymekanisme har jeg heldigvis såpass lette og rene avtrekk at jeg kun bruker snellerten når jeg presisjonstester ladninger på banen, så dette plager meg egentlig ikke.. Skulle jeg brukt snellerten mer hadde jeg nok økt avtrekksvekta en smule :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hagleløpet?

 

På min gamle Kerner&Sohn med oppspenner går skuddet hvis jeg avsikrer Greenersikringen til hagleløpet hvis snellerten er spent.... Dette oppdaga jeg på åpningssalutten på Kammersmellen i fjor.. :shock:

Priceless!

Heldigvis overholdt du hovedregelen for god våpenhåndtering og pipa pekte i sikker retning. De av dere som ikke var med på årets smell: Åpningssalutten var i år også fellesskyting på vannkanner på omtrent 50 meters hold. Raudnakke fikk en egen åpningssalutt, før alle andre, der han skjøt på en plastflaske på 5 meters hold. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det litt småskummelt da? Å skyte med både rifle og hagle samtidig? Nå skal man jo alltid skyte med sikker bakgrunn, men hva om en skal skyte en fugl med hagleløpet, men har tidligere spent snellerten og glemt å spenne den ned igjen?

Link to comment
Share on other sites

i flerløpsvåpen må ikke de andre patronene gå av som et resultat av rekylen til det som avfyrt. Derfor er de ofte harde.
Jeg også en av dem som liker snellert på kombivåpen. Siden hagla mi har et relativt hardt avtrekk og jeg er vant til det, liker jeg å ha et tilsvarende hardt avtrekk for hagleløpene på drillingen. Hvis jeg prøver å prikke ryper eller annet smått med rifleløpet, sliter jeg dermed med å ikke dra skuddet med snellerten av. Det krever selvsagt en viss disiplin med å holde fingeren ute av avtrekkerbøylen til retikkelet er på målet samt huske å spenne ned snellerten hvis man bestemmer seg for å ikke skyte, men det lever jeg helt greit med.

 

På rifler ser jeg for min egen del ingen grunn til å bruke snellert, der justerer jeg like godt ned avtrekksvekta.

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor snellert krever TRENING å bruke. Dersom du spenner den opp, kan den kun spennes ned igjen MED SIKRINGEN PÅ. Du må ALDRI gå rundt med snellerten spent. Du spenner den når du skal skyte, om du vil bruke den, og sikrer og spenner ned MED EN GANG dersom du ikke kommer til skudd. Det var det jeg gjorde feil.

Det er mange historier om vådeskudd på grunn av snellert. De fleste handler om at man har spent snellerten, og så sklir albuen/man kommer borti avtrekkeren/våpenet får en dunk og skuddet går.

Om du skyter godt med din nye kombi uten snellerten, så foreslår jeg at du glemmer den. Skal du bruke den må du venne deg til den.

(beklager ropingen :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke komme her å fortelle hvor bra det er å bruke snellerten, for så å fortelle meg at jeg skal glemme den Skaubjønn :lol:

Snellert skal testes på banen idag, om jeg blir fortrolig med den vet jeg ingenting om enda. Og kan være jeg forsøker et par ganger for å finne ut at av at den ikke er noe for meg uansett.

Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn: Amen.

 

Litt sånn der off-topic: Slikt som dette styrker meg i overbevisningen om når man skyter skal man alltid holde fingeren utenfor avtrekkerbøylen helt til målet er i sikte. Uansett. Med rifle, hagle eller kombivåpen. På den måten har man ei prosedyre å holde seg til, én metode som sitter i ryggmargen og faren for å drite seg ut blir mindre. Men der veit jeg at blant annet banehagleskytterne er uenige med meg, og de lærer gjerne opp unge jegere på leirduebanen til å stappe inn finger'n allerede mens - eller til og med før - man hiver opp børsa... :?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, der har du vel rett :oops:

Men du skriver over at du liker avtrekket på din nye kombi. Jeg har akkurat handlet en blaser drilling, får den nok om et par uker. På Blaser sin hjemmeside skriver de at avtrekkerne på D99 er så bra at de ikke har snellert, slik de hadde på den forrige jodellen. Det kan jo bety at de har utelukket en kostnad... :wink: eller at de faktisk har et poeng: At man ikke trenger snellert så lenge avtrekket er rent og passe tungt.

Jeg er enig med Sako lang. Kunne ikke falle meg inn å ha snellert på boltrifler der avtrekket er bra. Mye heller en tur til børsemaker og justere avtrekket. Det er kun der avtrekket er såpass rufsete og tungt at det er vanskelig å skyte presist at man trenger snellert. Så får du jo vurdere selv da, når du har forsøkt hvordan din nye CZ kombi er å skyte med, om du vil bruke snellertet eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en tur på banen og testet snellertavtrekket. Og jeg tror faktisk jeg ble litt forelsket :lol: Jeg synes snellertavtrekket var helt nydelig å skyte med og følte rett og slett jeg skjøt mye bedre.

 

Og forøvrig ble jeg helt forelsket i kombien også :mrgreen: (Men det er en annen historie :lol:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...