Jump to content

Lapua Mega 9,7gram/150grain .30-06 etpar spørsmål


Glenn_G

Recommended Posts

Hei.

Med en god porsjon flaks så kommer jeg meg på hjortejakt for første gang i år og vil lade opp noe "skikkelig" ammunisjon til formålet.

Har opplevd etterbrennere på banen tidligere og det vil jeg for alt i verden ikke oppleve på jakt :shock: (Etterbrennere har kun forekommet med en lot med hetter for lenge siden men alikevel. Jeg vil jo unngå å bekymre meg for sånt på jakt..)

 

*Er det mindre sjanse for å få etterbrennere med magnum hetter?

 

*Finnes det andre fordeler og ulemper med å bruke magnum i forhold til standard?

 

*I tillegg lurer jeg på om noen har testet ut hvilken fart disse kulene trives best i med 1/10 riflestigning?

 

Med standard hetter ville jeg startet med 58grain N160, med magnum burde jeg vel gå endel lavere. 57,2 kanskje? Har aldri prøvd magnum hetter før.

Mulig jeg burde bruke N150 krutt til såpass lette kuler?

 

(Rifla jeg skal bruke er en Weatherby vanguard med 61cm løp.)

 

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt etterbrennere, uansett hvlilke tennhetter jeg har brukt. I standardkaliber ( 6,5x55, 308, 9,3x62 osv ) får jeg dårligere presisjon med magnumhetter enn med standardhetter. Skal du jakte i skikkelig kaldt klima ( mange minusgrader ), kan magnumhetter gi jevnere og bedre tenning, enn standardhetter. Bortsett fra det ser ikke jeg mange fordeler med å bruke magnumhetter i patroner med 30-06 størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Takker for linken :D

Ladeboken er definitivt min venn, men den gir ikke svar på alt selvfølgelig. Men den ble lest igjennom en god del ganger før jeg ladet min første patron og jeg må ofte innom den for å sjekke ting fremdeles. Den er tross alt bibelen min :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser du vil bruk N150 eller N160 krutt. Vithavouri sin ladetabell ligger her http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/esitteet/VihtavuoriReloadingGuideEdition8.pdf ladedata for 30-06 er på side 34 og 35. Som du ser angif Lapua ladedata med N135, N140 og N540 krutt. N540 gir høyest hastighet etterfulgt av N140.

Håper det var til hjelp,

Bent

 

PS: Hopp over magnumhettene, bare tull. Dersom du vil ha et råd så synes jeg du skal går for 165 grains kuler.

Link to comment
Share on other sites

N135 krutt? Ser på linken at det står der men ladeboken oppgir at N160 gir høyere fart enn både N140 og N150.

Ikke at hovedmålet er å oppnå mest mulig fart altså men jeg kan ikke forstå at N135 skal være bedre/jevnere enn N150 uansett? Men jeg har som sagt lite erfaring og det er slike ting som dette som gjør lading spennede også :D Jeg vet at jeg kan få jevn og bra hastighet på 150grains Sierra MK med N160 (870+m/s) uten å forlate det nedre sjiktet på tabellen, så jeg vet ikke om jeg vil bevege meg så langt unna dette kruttet medmindre noen her har praktiske erfaringer med dette og anbefaler det?

 

Vurderte også 165grains kuler, men 150 er nok hakket mer flattskytende? Og til hjort burde vel kulevekten være ypperlig? Har kun teoretisk kjennskap til dette så jeg påstår ingenting her, jeg bare leser og prøver å lære :wink:

 

Veldig spennende input uansett da! :D

Link to comment
Share on other sites

9,7 gram Mega er etter min mening ikke ei veldig god storviltkule. Særlig ikke hvis du tyner den opp i max hastighet i en .30-06. Jeg har prøvd noen i .308W på vannkanner og plankebiter, med heller begredelig resultat. En jaktkompis skulle absolutt ha meg til å trekke ut kulene i Nato-ammunisjon og sette i 9,7 gram Mega i stedet. Jeg fikk heldigvis overtalt ham til å bruke skikkelige hylser, og vi gikk for 12 gram Mega i stedet. Den holder ihvertfall sammen. Men jeg mistenker den for å være en smule understabilisert i .308W-hastighet. De kulene vi fant igjen i elg så ut som om de hadde gått sideveis etter anslag. Men elgene datt, så det var forsåvidt ingen praktiske problemer. Etterhvert prøvde vi 165 gr Woodleigh. Det fungerte ypperlig. Fine store sopper på de kulene vi fant igjen. I samme periode prøvde vi 150 gr Barnes X i ei annen .308W-rifle. Det blei mye blodslått kjøtt, til vår store overraskelse. Jeg ville heller brukt ei lodda kule enn Mega. Om du er ute etter høy hastighet, flat kulebane osv. så ville jeg sett på f.eks Nosler Accubond.

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring selv med Mega i diverse vekter.150gr har jeg kun ladd i 308.Beste vekta til 30-06 mener jeg er 180gr..uansett er Mega ingen langholdskule!siden du nevner flattskytende,er for butt..men 165gr er jo en fin mellomting,og min favorittvekt til 308.Anbefaler deg en kule som er bra på alle avstander,dvs ekspanderer lett på 200m og holder brukbart sammen på 40m.F.eks Nosler Accubond,Hornady Interbond,Fusion.Fåes i 165gr alle!

Link to comment
Share on other sites

@Glenn_G: Når jeg skriver om mangel på stabilitet (på 12 gram Mega), så mener stabilitet ETTER treff. Kula går stabilt i lufta, og gir bra presisjon. Derfor vil du ikke avsløre noe med å skyte på papp. Jeg tror .308W kunne trenge krappere riflestigning når den skal skyte så tunge kuler. Opprinnelig ble den utviklet for å duplisere ballistikken til .30-06 med 150 gr kuler. De tyngste kulene tar opp for mye plass i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Hi igjen glen.

Jeg har kun skutt den kula i 375 H&H. God presisjon, men forferdelige slakt! Synes du skal gå for noe annet. Dt er et par ting jeg har lyst til å si litt mer om:

:arrow: Flat kulebane. På grunn av gravitasjonen faller alt til jorden, det finnes altså ike flat kulebane :wink: Kulebanen i 30-06 er sånna t du glatt kan skyte inn på 200 meter, og holde rett på ut til 250 meters hold. Uavhengig av om du bruker 150, 165 eller 180 grains kule. Det er marginale forskjeller i kulebanen mellom de tre kulevektene. På hold under 300 meter er det snakk om noen få cm, en forskjell de fleste ikke klarer å dra nytte av på jakt uansett. Skal duskte på langhold er de tyngste kulene best. De har høyere ballistisk coeffisient (BC). Lette korte kuler flyter ikke så bra som lange spisse, for å si det enkelt. Videre vil ei butt kule, slik som den Hornadyen du linker til over, bremses mer av luftmotstanden enn en spissere kule. Til ditt bruk synes jeg du skal vurdere noen av de du har fått tips om over her. Lapua Mega 12 grams er ei god kule, har plukket noen ut av elg skutt ut av en 30-06 og de har sett "picture perfect" ut. Rimelige også! http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207568112/1213890016/1214152992

Denne har jeg god erfaring med:

http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207568112/1213890543/1214158660

Denne har jeg ikke forsøkt, men den har en sinnsykt god BC! Vil gi deg flatere kulebane enn de Mega'ene du tenkte på.

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/ammunisjon/rifle/scirocco-kal-30-308-180grs-1048260

 

Lykke til, jeg synes du skal ringe de du kjøpte 150 grains Mega av og spørre om å få bytte i noe annet. Det pleier å gå bra.

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Mye bra som kommer fram her :D

Når det gjelder flat kulebane så er det jo egentlig ikke noe problem som du sier. Har brukt rifla på feltskyting med 168grains kuler og kulebanen var jo ikke veldig krum med tanke på hjortejakt iallefall. Har ikke tenkt å skyte på langt hold uansett siden jeg ikke har skutt mot vilt med rifle før. Har blitt noen hundre skudd på banen etterhvert da i det minste.

 

Om jeg skyter på max 150m feks så har vel ikke BC noe særlig å si uansett? Jeg har kontaktet forhandleren på epost og bedt om å få byttet ut til 185grains mega istedet dersom de ikke allerede er pakket og sendt da. Når det gjelder kulekonstruksjonen så er jeg jo litt satt ut av at en produsent som lapua kan selge slike kuler dersom den er så dårlig. Trodde det var en kule som har vært lenge i produksjon også? Synes det virker rart uansett da.

 

Men hele poenget med innlegget her er jo å finne en kombinasjon av kule, hetter og krutt som gir en kvalitetspatron som jeg kan stole på.

-Og som gir meg troen på at den virkelig vil legge dyret raskt. Må ha troen vet du :wink:

 

Takker for mange svar forresten!

 

Ps hvilken kule ga presisjon men forferdelige slakt forresten?

Link to comment
Share on other sites

150 grains Mega er ikke ei dårlig kule. Den egner seg bare bedre i 308 enn i 30-06 pga hastigheten. Ladet i 30-06 vil du fort få høyere hastighet enn den er bygget for. Derfor er 180 grains kuler bedre egnet i dette kaliberet, så lenge du ikke skal bruke homogene eller loddete kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for 150 Mega som rådyrladning (ikke fått testet den enda), men til større vilt ville jeg nok sett på en kule som enten er tyngre eller mer solid. Mega er vel blant de de bedre konvensjonelle kulene pga ekstra tykk mantel og blylås, men noen premiumkule er det ikke. Skutt i våte aviser på kloss hold (ca 850m/s) holdt den akkurat sammen.

 

For å sitere Morten Vinje: Det finnes ikke dårlige kuler, kun feil bruk. Konvensjonelle blyspisser fungerer strålende i moderate hastigheter, skal man ha lette kuler i høy hastighet må man over på mer avanserte konstruksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Satser på å enten få bytte kulene i 185grains eller så bruker jeg de 150grains på rådyr og går på xxl og handler 180grains swift til eventuell hjortejakt.

Isåfall så lader jeg de 150 grains mega kulene ned til .308 hastighet, burde uansett være plenty til rådyr :wink:

 

Bilder er jo alltid gøy, mer spennende fra jakt enn skytebanen da. Eller hvor jeg ender opp med å teste ammoen.. Var så utskjemt på jørpeland der jeg kunne gå å skyte når jeg ville å rigge til med kronograf, notisblokker og ikke minst termos med kaffi 8) Har ikke noen fast bane nå etter at jeg flyttet til lye og det virker til å være mer striksent med skytetider osv her i området? Hvis noen har tips til klubb i området der dette lar seg gjennomføre så hadde det vært fint! Hvis ikke må jeg enten forsøke å finne en plass utenom skytebane eller melde meg inn på jørpeland igjen og heller pendle, for testskyting er jo noe av det kjekkeste med hjemmelading :D

 

EDIT:

Har jo lagt inn skrytebilde av rifla et annet sted på forumet, men siden bilder alltid er kjekt så legger jeg inn ett til for jeg er så glad i den nye stokken 8) Gleder meg til å få prøvd den, foreløpig står rifla bare i skapet :roll:

 

Image1.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

Da har kulene mine kommet i hus. Posten hadde visst hatt dem liggende en god stund, de glemte visst å sende ut hentelapp..

Ser at de har ytt ekstraservice på hjemmelading.no og skiftet ut 150grains kulene med 185grains mega så da bør jeg være i gang. Tenker jeg havner rundt 800m/s med dem i mitt våpen?

Link to comment
Share on other sites

Det var vel bare et par til å begynne med, viste seg etterhvert at det ble mer innviklet enn først antatt :lol:

 

Men det skal lades! Begynner med 55grains N160 bak 12grams mega kula. Tenkte å gi meg på ca 810m/s, gir meg uansett på max 56,5grains selv om farten ikke skulle komme. Har tro på den kula der i den hastigheten :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testskutt litt.

Det ble norma hylser og winchester tennere, Lengde: 81mm. Jeg skjøt 3 forskjellige ladninger:

 

55,0grains N160: 803 m/s

55,5grains N160: 809 m/s

56,0grains N160: 822 m/s

 

Farten ble overraskende høy og presisjonen lik på alle ladningene så nå må jeg bare velge en av dem. Er 822 m/s for raskt for den kulen?

Link to comment
Share on other sites

Kom på en ting her. Når jeg lader så helpresser jeg alltid og da smører jeg også hylsehalsen innvendig.

Jeg har aldri pleid å fjerne fettet inni halsen før men tenkte å gjøre dette på jaktammoen. Men da er spørsmålet:

Vil den ekstra friksjonen etter å fjerne fettet inni halsen med aceton øke trykket i den grad at jeg bør lade noe svakere?

Link to comment
Share on other sites

Neinei, vær så snill å ikke lag om denne tråden til ENDA en .308 vs .30-06 tråd! Dem er det sikkert nok av etterhvert.. :roll:

 

Har tatt treningsskudda nå, 10 av dem ble med Mega ammoen. Ladningen er veldig presis men det er selvsagt mate-problemer i magasinet, spesielt om jeg lader mer enn 2 patroner i magasinet :evil: Mulig jeg kan lage patronene noe kortere siden det er ledig volum i hylsene, men jeg er skeptisk til om det er nok. Har også hatt ladeproblemer med lange spisse kuler. Er dette noe man kan fikse på rifla eller må jeg bare finne en annen jaktkule som passer bedre i våpenet?

Link to comment
Share on other sites

hehe, elgen dr...er i om kula kommer ut av ei hylse som heter 30-06, 308 eller 300 etellerannet. Smadrete lunger = død elg...

 

Hva slags mateproblem har du? Dersom kulka tar i fronen av magasinet må du sette den dypere, rett og slett. Funksjon kommer først på jaktammo. Dersom kula er langt nok tilbake, og du allikevel får mateproblem, bør du få en børsis til å sjekke vangene. Det er ikke et sjeldent problem..

Link to comment
Share on other sites

Kula tar ikke i fronten av magasinet og patronlengden er 81mm som ladeboken oppgir.

Kula tar i før den når kammeret og bakenden på hylsa blir sittende fast nede under kanten som holder patronene på plass i magasinet, sikkert dette som heter vange?

En børsemaker kan jo sikkert få ordnet det slik at det går ann å bruke disse patronene, men hva da med annen ammo? Våpenet er vel laget slik det er av en grunn? Er redd for å gjøre noe verre her :(

Link to comment
Share on other sites

Vel Glen, det er ikke HELT uvanlig med mateproblemer. Og det er mange jegere som blåser i det. Det ville ikke jeg ha gjort, utrolig kjedelig når hjorten først står der... Du skriver i første innlegget ditt at det er en Weatherby Vanguard du har. Dersom det er et rimelig nytt våpen ville jeg tatt kontakt med forhandleren. Det er helt klart en reklamasjonsgrunn. Dersom det er et eldre våpen har du et problem. Uansett er dette noe en børsemaker bør kunne fikse for deg, og stort sett handler det om å justere vangene ja. Dersom du får fin mating med en annen kuletype, rund spiss for eksempel, så kan du jo vurder å bruke det denne sesongen. Dersom du skal sende børsa fra deg nå MÅ du få garanti for at du har den tilbake i god tid før hjortejaktstart! Det er hjort du skal jakte, ikke sant? Du rekker det ikke før bukkejakta vil jeg tro, den 10 august. Jeg har har hatt en del våpen hos børsemaker(e), og ut fra min erfaring ville jeg overhodet ikke sendt fra meg børsa så tett opp til jakta. Jada, det har gått både 3 mnd, 9 mnd og lenger fra børsa var lovet tilbake til den faktisk kom... Og børsemakerne har høysesong nå før jakta. Så tenk deg godt om, dersom dette er den eneste rifla di, om du vil ha dette fikset før jaktstart. Tenk deg nøye om!

Mitt stalltips er at du tar kontakt med forhandler nå dersom det er ei rimelig ny børse, og at du enten får lånt en annen i mellomtiden, eller avtaler å vente med å levere den inn til etter jakta. Og vet du om en kuletype som mater sikkert så bruker du den.

Link to comment
Share on other sites

Det er iallefall mer enn ett år siden jeg kjøpte rifla, er uansett ikke aktuelt å gi den fra seg før jakta. HVIS jeg kommer på hjortejakt må det være med min egen rifle!

Jeg har testskutt en god del Sierra Gameking i 165grain utgaven. Kan nok bruke den, eventuelt hakket tyngre versjon. Kanskje ikke verdens mest avanserte kule, men iallefall i 180 grains utgave og i fornuftig fart burde den gjøre jobben? Helt uaktuelt å gå på jakt uten å kunne lade om kjapt om det trengs! Har ikke budsjett til å teste ut mange kuler så om noen har slitt med dette problemet og vet om kuler som mye sannsynlig vil fikse problemet så skrik ut! Eventuelt kan jeg kjøpe meg noen skudd og eventuelt bytte dem inn igjen om ikke de heller vil mate men det hadde vært surt å kjøpe fabrikkammo til jakt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...