Jump to content

Noen påhengsmotormekanikere her ?


høggern

Recommended Posts

Jeg har en gammel påhengs som tydelig har lekkasje i undervannshuset. Etter en tur på sjøen er den nyskifta gearoljen blitt gråhvit.

Tenkte å ferskvannskjøre motoren og ta løs gearhuset.

 

Så kommer spørsmålene i rekkefølge:

-bør jeg ta ut den gråhvite gearoljen og sette noe annet der når jeg ferskvannskjører motoren? (ny gearolje eller noe annet for å rengjøre ?)

-noen som har noen ide om hvor et slikt gearhus kan lekke ? (min første tanke er der propellakslingen eller der drivakslingen kommer inn, eventuelt der gir akslingen kommer inn )

 

 

Moderatorer kan eventuelt gi meg en smelkk på fingrene om temaet er helt på bærtur, men jeg trenger faktisk litt hjelp nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde skyllt huset med tynn olje eller diesel og byttet o-ringer på tappe og fylleplugg samt løsnet undervannshuset og byttet de simmeringene som sitter i det. Sitter 2 eller 3 simeringer i huset (driv og proppel aksel+ gir hvis det er forover og bakover). Gjorde dette på min motor her og ble 295kr i simeringer og o-ringer hos proff partner og tok ca 30min med demont og montere med bytte av impeller. Venta en dag på delene etter dem var bestilt :D

 

Edit: Fyll selsagt på ny gearolje i undervanshuset etter bytte :wink:

Link to comment
Share on other sites

tok fra hverandre, å det var gått nylon (fiskesene) inn i propellhuset der simmeringen til propellakslingen er. dvs denne nylon hadde ligget rundt akslingen en god stund og slitt på akslingen. vet ikke om jeg får det tett ved bytte av simmering her.

Men må vel prøve. Motoren er eldgammel men ikke kjørt mange timer.

Må få sett på dette når LS er over.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Finn ut ka type simmering det er.

Mål om det er plass til ein som bygger meir eller mindre , dette for da kommer seal lip`n på

simmeringen på ny plass på akslingen og den vil holde tett.

Har gjort dette på servo snekka på ein MB Vito og funker enda.

 

Stkl

Link to comment
Share on other sites

Du burde få det tett ved å bytte ringer. Vel er den sena kanskje sterk, mne den har neppe gravd i stykker akslingen. Hvis den er gammel og gått lite hadde jeg plukket den litt mer fra hverandre og skiftet impeller i samme slengen. Må regne med at det som er av gummi er ganske morkent så slipper du å få ødelagt turen.

Link to comment
Share on other sites

Steike god sene da, som har slitt på akslingen fremfor å bare bli 'tilintetgjort' av gnukkingen mot akselen.

 

Nja... Ikke så rart egentlig...

 

Når plastmaterialer (eller andre "myke" materialer) har glidebevegelse mot relativt harde overflater, skjer ofte dette.

Forklaringen er at eventuelle urenheter "graver" seg inn i plasten (eller tilsvarende...) og blir liggende og fungere som slipemiddel.

Dette sees oftest på lagre som ikke har direkte trykksmurning (som "vasker" vekk urenheter).

Link to comment
Share on other sites

hadde problem med grå olje på min påhenger no forrge vinter.

Da viste det seg at simmeringene under vannpumpen som var dårlige, men skiftet alle når eg først holdt på.

 

For og kontollere at girhuset er tett kan du lage deg ein overgang som du setter innpå ein sykkel/bilventil.

Da får du trykksatt huset og sjekket om luften sig ut igjen.

Denne overgangen brukte eg deler av ein slik girolje pumpe(beregnet for og fylle giroje i undervannshuset fra 1liters kanner) og fåest kjøpt på biltema.

 

På mitt undervannshus skulle pakningene holde ca 1bar luft før pakningene slapp ut luft.

Sidan alle simmeringane skal tette fra utsiden og inn så er det logisk at dei ikkje klarer og holde på noko høgt trykk.

 

Dette er ein enkel metode for og kontrollere om du har løyst problemet og om du bør skifte simmeringane.

Om der er øydelagt overflate på akslingen der simmeringane(av slitsje eller rust) kan du i mange tilfeller lage deg avsandstykker og flytte posisjonen på simmeringen. Dette er ein ting vi av og til må gjere på jobb på gamle hydraulikkmotorer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...