Jump to content

Overta rifle fra bror - slipper man avgift?


ko-stens

Recommended Posts

Siden jeg 99 % sikkert kommer til å overta Kragen til fadern som arv, kan jeg liksågodt overta broderns .22 lr Anschütz rifle og, siden han ikke bruker den!

 

Finnes det noen mulighet for å unngå de 430,- i avgift da? Eller blir det samme som kjøp av en vilt fremmed?

 

Det er vel kanskje litt tynt å søke om rifla som arv fra brodern...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville rett og slett spurt på våpenkontoret. Jeg tror at det er noe ulik praksis her. Jeg kjenner til ett tilfelle hvor en kompis overtok rifla til sin svigerfar uten ekstra avgift. Spesifikt sett er ihvertfall våpenkontoret i Oslo, hvor jeg holder til, ekstremt fleksible og greie å ha med å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Rette slektslinjer.. Kan man hoppe over et ledd? Min farfar vil gjerne overdra noe han ikke benytter til meg. Innebærer dette gebyrfrihet, eller måtte man eventuelt tatt omveien om min far dersom man skulle være gjerrig nok til å ville spare gebyret?

Link to comment
Share on other sites

Min plan fungerer fortsatt. Først overfør rifla som gave fra sønn til far. etter på som gave fra far til en annen sønn. Gebyrfritt, men tar sikkert litt tid.

 

 

Her omkring tar visst søknaden omtrent en måned nå (en kompis søkte på .22lr, og det tok lang tid), og det betyr at det vil gå minst et par måneder, kanskje mer før jeg får det i boks. Menmen. Det er jo ikke all verdens kostnad da. Er litt utålmodig ama!

 

Rette slektslinjer.. Kan man hoppe over et ledd? Min farfar vil gjerne overdra noe han ikke benytter til meg. Innebærer dette gebyrfrihet, eller måtte man eventuelt tatt omveien om min far dersom man skulle være gjerrig nok til å ville spare gebyret?

 

Er usikker her. Vi tok over et hus etter farmor til kona. Svigerfar sa fra seg arven, slik at kona arvet henne i stedet. Da ble masse kroner spart.

 

Vil anta at dette går med våpen og, men far må nok inn i bildet og skrive et ord eller to til myndighetene om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...