Jump to content

Bukkejakt Skottland 2010


Poacher

Recommended Posts

Bilder er fjernet, da de ligger på min private hjemmeside: pej.no (LINK)

 

Da var det endelig tid for den årlige turen til Skottland på bukkejakt. Iår ble vi bare 3stk, vi skulle egentlig vært 4. De som reiste var Stein, Lennart og undertegn.

 

Som vanlig ble det Norwegian.no vi reiste med. Og de må jo merke kofferten, slik at hele «verden» ser innholdet… Gjelder SAS og BA også etter egen erfaring. Heldigvis er vi tidlig ute på osl, og finner et passe sted å sitte for å spise/drikke/skravle… Vi har all verdens tid, var jo 2,5timer til flyet skulle gå.

 

 

 

Sjokket kommer: Stein leser i gjesteboka fra de som har vært her tidligere iår… Ron skal gi seg som guide og flytte med hele familien nord for Edinburgh… WTF??? Vi frykter det verste, at et eller annet jaktfirma skal ta over osv.

Skal gården selges, hva skjer med jakta osv… En million spørsmål dukket opp.

Snakker med Ron om dette og han forklarer at skulle han gjøre noe annet i livet, så måtte han gjøre det nå! Gården skulle selges, og bilder skulle tas mens vi var der osv… Men heldigvis så er det var Shaun som tar over jakta og alt sammen… Pulsen sank med engang ned til et betryggende nivå! Snakket med Shaun og han og familien skulle flytte til et større hus pga dette. Jeg bestilte jakt asap for 2011, og har spikret fast uke for all fremtid…

 

Ny dag: Kjørte til et nytt sted med retning Lockerbie, og inn på en ny tømmervei i området. Ned langs en innhegning for sau, så gjennom skogen, og rett opp i tårnet. Dette var bare en knallfin plass. Fra bilen og inn til jakttårnet er det knapt 300mtr å gå, så har du et gedigent området.

 

Da har man utsikt så det holder, legger ut bare 2 bilder. Det er egentlig 1 bilde til på hver side av disse to. Tenk dere den utsikten fra tårnet… Fra 20mtr og ut til 1400mtr i nesten 180grd vinkel. Etter 20min aktiv bruk av kikkert, så jeg ei geit på snaut 300mtr. Var til og begynne med usikker på om det var ei geit, da jeg ikke hadde klar sikt. Satte derfor på Zeiss tripler, denne gjør håndkikkerten om til 24x og da var det ikke tvil lenger. Det var ei geit! Henne hadde jeg under oppsikt i nesten 1time, da jeg regnet med og håpet det skulle være en bukk ifølge med henne. Så ingen bukk og geita forsvant inn i grantetta.

 

Kl.2010 avbrøt jeg for å dra opp til et annet sted rett i nærheten, hvor det tidligere var observert 2stk fine 6 taggere iflg Ron. Var bare 5min kjøretur fra forrige plassen, litt lenger inn på tømmerveien. Deretter var det en snau km innover iflg kartet. Etter et stykket ser jeg en stolpe, som er typisk markering i området som forteller hvor du skal gå, akkurat da ser jeg en cross seat og blir litt i villrede, da denne er i litt feil retning for det kartet jeg har? Hmm, jaja tenker jeg. Jeg får nå gå dit uansett da, selv om det ikke stemte helt. Får rigget meg til og vinden begynner å vandre i feil retning. Begynner med engang å tenke på å reise tilbake dit jeg var først? Eller skal jeg sjekke ut der stolpen markerte? Funderer over dette, samtidig som kikkerten blir brukt flittig. Siden dette var 5.økta så skulle denne bukken ned uansett hvilken retning den sto i, om jeg så måtte la den få et Texas heart shot. Lot bukken falle til ro, gikk ned i knestående, trådkorset fant bogen, dro det litt bak bogen pga. Vinkel og lot skuddet gå. Bukken ble borte i smellen, ladegrep ble tatt tatt automatisk og jeg var avventende…

 

Ny dag: Sto opp til tåke, tjukk som graut. Satset på at denne skulle forsvinne om ikke så lenge. Skulle tilbake der jeg var igår kveld. Tåka hadde andre planer, den ga meg sikt på 50mtr.

 

Etter langt og lenge letter tilslutt denne tåka, midt utpå snaue 200mtr ligger det ei geit, etter litt spotting ser jeg også en bukk. Men skuffelsen blir stor da dette er en liten pingle bukk med bast. Geita drar avgårde, og bukken blir igjen. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for ikke å skyte bastbukk! Men fristelsen ble for stor da dette var en gylden mulighet for å et fall på video. Sekken ble droppet, avstand målt 3x, høydetårnet ble vridd til rett innstilling. Skytestilling funnet… Lot bukken vri seg litt mer, og pang…. Ser bukken ramler, så hører jeg klask! Virket som en evighet, før jeg hørte innslaget som ikke er til å missforstå. Jakta regnes i to tider for meg, før og etter bruk av demper.

 

Startet helt nord og øverst i terrenget, med perfekt vind. Tåka hang på toppen noen hundre meter over meg. Fra box’n jeg startet i til den neste var det ganske nøyaktig 1km. På vei ned gikk jeg forbi disse nyplantingene.

 

Kommer frem til grana midt i bilde (over), så ser jeg en bukk som runder hjørnet rett foran box’n jeg er på vei til. Ser med engang at dette er en liten bukk, men ferdig feiet (heldigvis). Da jeg ikke har noen intensjon om å skyte bastbukk iår. Vipper av meg sekken og finner en fin liggende stilling på toppen av elveleie. Rifla i anlegg på sekk, og måler avstand til 150mtr. Bukken går å spiser, feier på nyplanting og syntes sikkert at livet var helt greit, spesielt siden regnværet tidligere idag hadde gitt seg. Da han kom inn på 120mtr så stilte han seg fint opp med bredsiden til. Siden bukken hadde blitt fulgt i kikkertsikte de siste 10min, var fingeren allerede på avtrekkeren og presset økte til det sa: Pang…. En 140grs Accubond var i lufta atter engang og underveis til målet… Klask. Lyden av innslaget er helt rått… Og bukken falt i smellen.

 

 

Fikk ifjor spørsmål om hva gjennomsnittsvekta var på bukkene? Jeg spurte Shaun (Guiden) omkring dette, og svaret er ca.15kg, da er dyret vommet, beina & hodet kappet, men pelsen sitter på. Mens vi var i slaktehuset en dag, kom kjøttbilen for henting. Ny dag hvor vi skulle til et nytt området for meg «Blackhouse» og jeg var med Shaun. Her kommer tåka sigende ned fra fjellet. Satt helt til tåka gjorde det bortkastet, da gikk vi ned under bildet og til høyre.

 

Satt lenge og spottet, hvor Shaun sier han ser 3 dyr og prøver å forklare meg… Etter langt og lenge ser jeg dem.

Et trykk på laser’n og avstand er 1040mtr… Shaun ser på meg og sier: “You need a bigger gun for that distance” og humrer… På vei hjem skal vi innom å plukke opp Stein & Lennart. Alle mann alle i bilen, og vi må litt lenger inn for å få snudd. Bukk sett nede i elveleie og bilen blir stoppet. Avstand var snaut 200mtr og jeg så den ikke med engang. Stein forklarte… Og jeg lå nede med anlegg. Vet egentlig ikke hvorfor det ble jeg som skjøt, da jeg bare ville felle den for jeg var nysgjerrig på indreballistikken til kula. Pang… Klask igjen. Shaun spurte meg om hvilken kule jeg brukte og hvilken hastighet jeg hadde. Litt senere dro jeg og Stein tilbake i samme område for å jakte litt sammen, noe vi pleier å gjøre fra tid til annen.

 

Den ene kvelden vi er på vei hjem, stopper vi for å ta en kopp kaffe sammen og en røyk for han som driver med slikt. Da blir det spottet dyr, og kaffepause forandrer seg til noe helt annet. Vi lå lenge å kikket på denne geita, håpet at bukken skulle vise seg, da det skulle være minimum 2 bukker i området.

 

Endelig: Nytt mål oppnådd... For de med full tilgang, se min hjemmeside pej.no

 

Våpen på tur, alle med forskjellige A-tec dempere:

Stiller, Hensholdt 4-16×56 cal.280AI

Remington 700, S&B PMII 4-16×50 cal.300winmag

Blaser R93, Zeiss V3-12×56, 7mmRM

 

Patroner fra venstre:

7mmRM, 140grs Nosler Accubond i 950m/s

.280AI, 140grs Nosler Accubond i 960m/s

.300winmag, 208grs A-max, hastighet ukjent

 

 

Ny dag: nye muligheter. Jeg skulle tilbake til samme området som jeg hadde min første stalk for 3år siden. Men denne gangen skulle jeg følge grusveien innover da det var minst 2 bukker her. Hvor den ene var stor iflg Ron. Fikk først ei geit som beitet på veien, brukte 20min på henne før hun forsvant inn i skogen. Fikk deretter ny geit som bare krysset veien og ble borte, satt å håpet på at det skulle følge etter en bukk… Kom frem til ei flate, hvor det beitet ei geit. Eneste stedet jeg kunne legge meg var på veien, og jeg brukte sekken som anlegg. I overkant av 1 time lå jeg og fulgte henne, samtidig som jeg spottet hele flate etter bukk. Geita gikk etterhvert inn i skogen og jeg tenkte mitt, at det var det… Da kommer bukken ut av skogen i venstre kant og har retning for stedet hvor geita forsvant. Plystret først og han senket tempoet… Så skrek jeg: HEEEYYY, da stoppet den, og en ny Accubond var i lufta.

 

Da var bukkejakta i Skottland over for iår. Vi ses neste år, og jeg gleder meg allerede!

Stein & Lennart, takk for reisefølget iår!

 

 

Så det har vært en litt travel periode, med mange nye inntrykk å fordøye.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for enda en flott rapport, og som vanlig gode bilder :)

 

(Litt OT; Når det gjelder Storm im3300, så veier min ca 14,5 kilo med en 375 Ruger inni.

Det er tungt og jeg må betale overvekt. L+B+H på en im3300 er ca 200 cm og der forlanger SAS 45 euro innenfor Europa.

 

Hvordan forholder Norwegian seg til dette nå?

Er våpen fortsatt inkludert i innsjekket bagasje, eller kommer det som egen post utenom, eller må en bite i det sure eplet og betale overvekt?)

Link to comment
Share on other sites

Litt OT; Når det gjelder Storm im3300, Det er tungt og jeg må betale overvekt. L+B+H på en im3300 er ca 200 cm og der forlanger SAS 45 euro innenfor Europa.

Hvordan forholder Norwegian seg til dette nå?

Er våpen fortsatt inkludert i innsjekket bagasje, eller kommer det som egen post utenom, eller må en bite i det sure eplet og betale overvekt?)

 

Er du sikker på du betaler overvekt, og ikke et gebyr for spesialbagasje?

 

Norwegian = Tar betalt for spesialbagasje kr.216,- pr.tur (432,- for tur/retur) slik de gjør for sykler/golf etc.

BA = Tar betalt for spesialbagasje + 1 kolli, spesialbagasje kostet 50£ + noe for kolli, og dette tar de betalt for begge veier. Måten BA gjør det på irriterer meg, og kommer til å styre unna så sant jeg kan.

SAS = Husker jeg ikke.

 

For min del er Norwegian utrolig enkelt å forholde seg til når det gjelder frakt av våpen. Altså de sjekker det de skal og stiller deg spørsmål. Og har du alt iorden er det ingen problem.

Link to comment
Share on other sites

Ahh!

Nok en fortreffelig beretning fra en av dine jaktturer. De holder meget høy kvalitet.

Men jeg savner noe fra de foregående turene dine: avstandene mann, avstandene! :-)

 

P.s jeg skjønner hvorfor de er utelatt, men det hadde vært kjekt å vite.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Nei. Det er ikke for sent. Uke 21 kan være like god som uke 20.... Det avhenger av været den aktuelle uka.

 

Problemet lenger ut i sesongen er at undervegitasjonen begynner å bli høy, sånn at dyra blir vanskeligere å finne. Etterhvert blir også insekter plagsomme, noe som ikke er noe problem i midten av mai.

 

God tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...