Jump to content

Muzzlelite Bullpup Rifle Stock For Ruger Mini-14


Litago

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke til hvor lang totallengden blir på mini14, men du må altså over 84 cm.

 

Jeg har denne stokken til min 10-22, og den er helt ubrukelig til noe som helst annet enn posering på barske bilder.

 

Med den stokken får jeg ikke noe som kan kalles for presisjon, det er plastikksikter, og plastikk kikkertmontasje i bærehåndtaket. Uten å skjære toppen av stokken og forlenge/forhøye kikkertmontasjen voldsomt får du ikke plassert siktene på noen god måte. sikringen på fremre avtrekker tør jeg ikke stole på.

 

Avtrekket overføres via plastarmer i stokken fra fremre avtrekker til våpenets avtrekker, masse friksjon, dødgang og slark.

 

Soleklart det mest håpløst bortkastede kjøpet jeg har gjort på børsefronten siste 25 år.

(og det var før den ble ulovlig i bruk, min 10/22 klarer ikke 84cm)

 

Pr i dag står drittstokken ved siden av våpenskapet for å minne meg på at det hender grasset er brunere på den andre siden av gjerdet....

 

Lykke til!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til hvor lang totallengden blir på mini14, men du må altså over 84 cm.

 

Jeg har denne stokken til min 10-22, og den er helt ubrukelig til noe som helst annet enn posering på barske bilder.

 

Med den stokken får jeg ikke noe som kan kalles for presisjon, det er plastikksikter, og plastikk kikkertmontasje i bærehåndtaket. Uten å skjære toppen av stokken og forlenge/forhøye kikkertmontasjen voldsomt får du ikke plassert siktene på noen god måte. sikringen på fremre avtrekker tør jeg ikke stole på.

 

Avtrekket overføres via plastarmer i stokken fra fremre avtrekker til våpenets avtrekker, masse friksjon, dødgang og slark.

 

Soleklart det mest håpløst bortkastede kjøpet jeg har gjort på børsefronten siste 25 år.

(og det var før den ble ulovlig i bruk, min 10/22 klarer ikke 84cm)

 

Pr i dag står dritten i skapet for å minne meg på at det hender grasset er brunere på den andre siden av gjerdet....

 

Lykke til!

høres direkte kjipt ut :? jeg velger og la den tanken ligge like fort som jeg dro den opp :lol:

Link to comment
Share on other sites

antagelser er som kjent mor til alle "føkk ups"

 

Det erike noe i loverket som jeg kjenner til som hindrer deg å stappe rugeren inn i f.ekse en choate pistolgrep stokk og bruke den på jakt. Det er vel pr dags dato to våpen som ikke er godkjent på jakt på grunn av utseende og det er walther g22 og TIGR3 karabinen (Ikke godkjent av DN) så kan man diskutere om det er en vesentlig endring eller ikke å bruke pistolgrep som stikker ut av kolben på ei rifle.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Direktoratet for naurforvaltning har kommet med en presisering, og at det ikke lengre går på utseende.

 

Den heter nå: "Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver,

halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen".

 

Og:

"Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske våpen som i utgangspunktet

er konstruert, designet og produsert til militært bruk, herunder også modifiserte

utgaver av disse beregnet på det sivile marked".

 

I og med at 10/22 eller Mini 14 ikke er konstruert, designet eller produsert til militært bruk, må den nok anses som lovlig uansett utseende.

 

Edit:

La først nå merke til at det kun er Mini 14 det er snakk om og ikke 10/22.

Ble litt forvirret av Muzzlelitestokken og trodde den kun var for 10/22.

Link to comment
Share on other sites

[....]

 

clip_image005.jpg

 

[...]

 

noen som vet om den er lovelig? 8)

 

Fullt lovlig sålenge den ikke kan foldes/brettes/trekkes sammen til å gjøre våpenet mindre enn 840mm.

Hvor lurt det er å reke rundt på jakt i bynære strøk med en slik en med det største bananmagasinet som kan oppdrives og en stor og blank bajonett kan sikkert diskuteres, men så lenge du utviser hvertfall littegranne fornuft bør den kolben være helt grei.

Link to comment
Share on other sites

trodde alt med militær utsenede er forbudt? :?

 

På jakt, ja.

 

Det er feil!

 

Det er helt korrekt at en del halvautomater av militær karakter ikke er godkjent til jakt, men det er ikke det samme som om en fullt ut lovlig rifle får et "militært" utseende. Loven omtaler "militær karakter" og bruker ikke ordet utseende. Bare fordi man bytter en stokk, så betyr ikke det at våpenet er av militær karakter.

Link to comment
Share on other sites

Avkortning av kolbe slik at våpenets totallengde blir kortere enn minste tillatte lengde, jf.

våpenforskriften § 2 første ledd, jf. § 4 første ledd, regnes som vesentlig endring. Det

samme gjelder en endring av fast kolbe til innfellbar kolbe. Jeg tolker siste setning til å bety at endring av fast kolbe til innfellbar kolbe slik at minste totallengde blir kortere enn 84 cm er vesentlig endring/søknadspliktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Sorry at jeg roter meg inn på en diskusjon jeg ikke er ekspert på men jeg er da ganske sikker på at frittstående pistolgrep ikke er helt greit på jakt. Kanskje noen andre kan suplere meg på det? Mener å huske at det sto noe om at "en eller flere av disse endringene ikke er lovlig på jakt" Et av punktene var frittstående pistolgrep på jakt. (Fritt etter egen hukommelse) :wink:

 

 

Brunohttp://www.tactical-life.com/online/products/troys-mini-14-modular-chassis/Engerdal

 

PS: http://troyind.com/%20/troy-weapon-upgrades/troy-mini-14%C2%AE-mcs-rifle-chassis-only

Link to comment
Share on other sites

Cheaper than Dirt sender ikke utenlands. :cry:

 

Question: Why don't you ship internationally?

Answer: In some countries, it's illegal to own military surplus items - even if they originated there! It would be impossible to keep up with all the laws in other countries to determine if a product - surplus or otherwise - can be shipped there legally. Because we don't send products internationally, we won't mail our catalog outside the US.

 

Vet ikke om det går å ta det via Jet Carrier eller noe sånnt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
[....]

 

clip_image005.jpg

 

[...]

 

noen som vet om den er lovelig? 8)

 

Fullt lovlig sålenge den ikke kan foldes/brettes/trekkes sammen til å gjøre våpenet mindre enn 840mm.

Hvor lurt det er å reke rundt på jakt i bynære strøk med en slik en med det største bananmagasinet som kan oppdrives og en stor og blank bajonett kan sikkert diskuteres, men så lenge du utviser hvertfall littegranne fornuft bør den kolben være helt grei.

 

 

Noen som vet hvordan man får tak i denne (Clyde Armory Stock) i Norge? Virker som solide saker.

Kan man få denne tilsendt uten at det blir problemer med toll osv. ?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være noe problemer å få denne gjennom norsk toll. Problemet blir å finne noen som vil sende den til deg fra USA.

 

Skulle vel gå igjennom kjentfolk skulle jeg tro..

Eller er JetCarrier et alternativ fortsatt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...