Jump to content

Pardini GT9 vs Sig Sauer x six


OlavM

Recommended Posts

Som feltskytter så får man avogtil lyst på et nytt våpen, ofte uten grunn selvsagt, for min Targetmaster har tjent meg godt. Men man finner alltid noe å være misfornøyd med 8)

Og det er nok i militærklassen at forskjellen på våpnene er størst/gir størst utslag.

Har to mulige kandidater, Pardini GT9 eller Sig x six. Har ikke skutt med noen av dem.

Pardini har vel lavere kjernelinje og er billigere, mens Sig kanskje har bedre grep? Begge har vel fullt justerbart avtrekk

så der skulle de vel stille likt. Det samme gjelder vel presisjonen, forventer topp presisjon fra begge.

Så det er rett og slett forskjellen i skyteopplevelse jeg er ute etter, har noen av de to kandidatene åpenbare fordeler/ulemper?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter Pardini.

Det som var mest avgjørende for meg var skjeftevinkelen som er noe slakkere på Pardini enn på andre militærpistoler inklusive Sig Sauer X Six.

Dette kombinert med en mye høyere kjernelinje og siktelinje gjorde valget enkelt for min del.

Skyter forøvrig GT 45 9mm som jeg vurderer å skaffe ett 45 sett til for å prøve det. 8)8)

 

Kjenner til denne "må ha" følelsen. ( endte opp med en Manurhin mr38 Match i Sandnes) :wink::wink:

Lykke til OlavM

Link to comment
Share on other sites

Kjernelinjen ser vertfall lavere ut på Pardinien, på Sig nermer det seg vel kanskje en 1911.

Men vekten er vel litt høyere på Sigèn, rundt 1254g på Pardini og rundt 100g mere på Sig, dette vil jo hjelpe litt på rekylen.

Men min targetmaster kan utstyres med en .22 topp, derfor leder den knepent ennå..

(nå fannt jeg akkurat ut at Sig leverer .22 topp til pistolen.. :D )

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil trekke frem med Sig’n er at den er en ganske stor pistol, og uavhengig av kjernelinje osv. så har den veldig lite munningsvipp ved skudd, sannsynligvis fordi mye av vekta siter langt fremme, også på sleide sammenlignet med andre. Min erfaring er at en 1911 har mer av vekten bak(også på sleiden), og vipper derfor noe mer. Jeg føler at den er lett å skyte med, og det minner mer om ”slappe” .38 ladninger en ”hissige” 9 mm når jeg skytter ladninger med 138 i faktor.

 

Når det gjelder avtrekk så er det fint, rent og lett å justere. Grepet er litt for glatt i bakkant, dette har jeg løst med en pen stripe grip tape bak. Grepet er også noe stort, men har fin utforming med gode ”palm swells”. Grepet + beavertail utformingen gjør at pistolen ”setter seg godt fast” når man tar et skikkelig grep.

 

Når det gjelder funksjonering så har den vært 100% de 2-2500 skuddene jeg har sendt igjennom min, ikke et eneste klikk, forkiling eller noe som helst.

 

Når det er sagt så har jeg fryktlig lyst på en 6” SVI, men får meg ikke til å kvitte meg med Sig’n.

Link to comment
Share on other sites

Solgte min Gt9 for to uker siden.

Fikk min splitter nye x-six p220 på fredag og skal på banen imorgen. (er på ferie med familien nå, derfor har det gått så lang tid fra jeg fikk sig'en til jeg får prøvd den) :wink:

 

Skal komme med en tilbakemelding om noen dager....

 

Gikk for 220 i stedet for 226 da jeg synes 226'en blir voldsom, 220 er litt slankere. Kun 8 skudd mag-kapasitet men jeg trenger ikke mer til feltskyting......

Link to comment
Share on other sites

Kort rapport etter 2 korte turer på banen.Jeg er ikke noen våpenjournalist men skal gi en rask feedback fra ferien her... Jeg er veldig fornøyd, opp mot gt9 som du ser på så virker p220'en mye" tyngre" når du skyter. Jeg skyter kun fabrikkammo med litt futt i og merket god forskjell i rekylopptaket. Jeg har oppnådd helt råe samlinger med fri tohåndsgrep allerede. Hadde en noen serier i hurtigmilitær 10 sekunder på duellskiva, 25 meter idag. Fikk alt fra 45 til 49 poeng på 5 skudds serier, og jeg er ikke noen proff milfeltskytter-helt rått og dette klarte jeg aldri med pardinien.

Siktelinjen er endel høyere, som på en 1911 vil jeg si.

Link to comment
Share on other sites

Flott, dette var akkurat hva jeg ikke ville høre :D

Hadde nesten glidd tilbake til Targetmasteren. Men i mitt distrikt er denne Sig pistolen like skjelden som tenner i ei høne, så det blir vanskelig med en test. Pardini derimot er det nok av.

Men er den 7000kr bedre enn en Pardini? Vel, sånnt kan ikke måles i penger..

Link to comment
Share on other sites

Men er den 7000kr bedre enn en Pardini? Vel, sånnt kan ikke måles i penger..

 

Kløen i "Må ha tarmen" stilles ikke av rasjonell tenking men av impulshandlinger.

 

Etter det jeg har observert har det ikke så mye å si hvilket våpen du tar i, du treffer jolike bra med alt.

Men det er vel det som er forskjellen på en god å en middelmådig skytter.

 

Det er vel ingen tvil om at begge våpnene du vurderer er ganske like prestasjonsmessig ,så det blir vel snak og behag som får avgjøre.

Link to comment
Share on other sites

OlavM, du er klar over at du allerede har den beste feltpistolen? :D

 

Vil påstå at Targetmasteren kan levere like god presisjon som de to andre. Når det gjelder militærfelt så var det jo en Targetmaster på pallen i årets NM :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke presisjonen som plager meg, den er topp og like god som de to andre kandidatene.

Det er "noe" med grepet som jeg ikke er fornøyd med på bestehånd skyting. Med tohåndsgrep

er den god nok. Syns den blir litt smal rundt grepet, og med en vekt på 1396 gram så kan man ikke leke seg utvunget med skifte av grep/grepsplater. Men brutalt å skifte ut et topp våpen pga en standplass i feltløypa.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Vips, og da var grepet bestillt :D Uansett myye billigere enn å kjøpe ny pistol, så da får man bare vente(ingen der ute som har en Marvell conv.unit 1 cal.22 der ute til salgs. Kan event. byttes i et orginalt Colt conv.unit cal.22.)

Takk for tipset HK :D

Link to comment
Share on other sites

Kan jo nevne at på mitt lag under NM i Sandnes for en uke siden, var det 10 av 15 som skjøt med Pardini :shock:

 

Skal ikke si at alle har tatt feil, men det ser nesten ut for at det er det nye enhetsvåpenet i mil-felt :shock:

 

Slik jeg ser det er en av di største fordelene med Pardini, det gode og stillbare avtrekket.

Grepet syntes jeg er altfor tykt, men det er enkelt å fikse på :wink:

Link to comment
Share on other sites

At Pardini er et bra våpen hersker det vel ingen tvil om, med avtrekket og siktene som er veldig gode, lav kjernelinje er vel og bra, men er litt skeptisk til rekylen så rett inn i hånda og hva det kan medføre på lang sikt(og mye skyting) Men tror nok at avtrekket på en Sig kan bli like bra. Avtrekket på min Targetmaster er også bra, men det er "oppsettet" jeg ikke liker.

Bakern satte opp avtrekket på min 1911 spes.pistol og det er perfekt med ganske mye fortrykk

som jeg liker. Får jeg satt opp avtrekket på samme måte på Targetmasteren og kombinert med forhåpentligvis nye og gode skjefteplater, så kanskje vi blir enige i gjenn. Akkurat nå er det kombinasjonen grep/avtrekksfølelse som sliter. Har noen ekstra trefingerfjærer på lur samt en avtrekker eller to og så jeg får prøve meg frem.

Men øs gjerne på mere med brukererfaringer med Sig!

Pardini har vel vært med snart i ti år nå, men foreløpig tror jeg den bare har gått til topps i NM

to ganger.

Link to comment
Share on other sites

Det går rykter om at noe av prestasjonen kommer an på han som holder i skaftet...

 

Når det gjelder skyting, våpen, lading, osv osv er det ingen ende på rykter og "jeg tror" meninger :mrgreen:

 

Heldigvis har vi Kammeret, der finnes alle fasitsvarene :lol:

 

Eller kanskje ikke, men gode tips og råd kommer det ofte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nytt godt tips: Når du svarer / kommenterer ett innlegg så er det unødvendig å sitere innlegget før ditt. Det framgår naturlig av seg selv..

Derimot hvis du svarer på et tidligere innlegg er det fornuftig å sitere deler av det innlegget du vil svare på sånn:

Grepet syntes jeg er altfor tykt, men det er enkelt å fikse på
En GT9 kan du ikke så enkelt 'fikse på'. Tykkelsen på treskjeftet er maks 5mm (og smalner til 1,5mm).. Ikke mye å hente der..... 8)
Link to comment
Share on other sites

Da bør du prøve dette grepet: http://www.brownells.com/.aspx/pid=25394/Product/1911_MASTER_GRIP

 

Har dette på min og det er helt noe annet enn de orginale grepsplatene.

 

Med dette grepet og Wilson magasin veide min 1397g på vekta under NM......

 

Jeg hadde dette MASTER_GRIP også en stund, men jeg måtte inn og slipe ut av det p.g.a vekt. Jeg hadde da vel og merke original magasin. Kjøpte så et annet som jeg ble enda mere fornøyd med, og som er litt lettere.

Det heter MASTER_GRIP II.

http://www.nill-griffe.com/%26quot%3BTh ... SB_51.html

Link to comment
Share on other sites

Å herreguuuud, at det går ann. :shock:

Tresløyd er nok livsfarlig ja......

 

Da ville jeg prøvd Huntershouse i Danmark, er usikker på om de har grepet fra ROCO men de har grep fra Nill og det er en del billigere å handle det i Danmark i forhold til direkte fra Nill i Tyskland.

 

http://www.huntershouse.dk/kat675-Colt/side3472-Colt-pistoler.html

 

CO11XHO8 eller CO11YH08 vil passe på Targetmasteren.

Link to comment
Share on other sites

våpendel er våpendel.

Eller mener dere at ett skjefte av tre burde være fritt slag mens ett i stål eller alu er fyfy?

 

Og det kan godt være at det ikke vaar delen i seg selv som var problemet. Er ikke produsenten registrert hos US State kan den ikke eksporteres. og en del produsenter gidder ikke registreres seg der da de har nok med salg innen USA

Link to comment
Share on other sites

Klikket meg inn på siden til Hunters house som HK416 linket til og kikket litt i rundt.

Der hadde de 220 x six til 13400DK og 226 x six til 14400DK som røfflig tilsvarer 15500NOK.

Capsicum hadde 226x six til 21900NOK.

Ikke noe økonomisk geni, men her må jo en "Dansketur" lønne seg ganske bra :shock:

Fikk plutselig tenkerynker i gjenn...

Link to comment
Share on other sites

At Pardini er et bra våpen hersker det vel ingen tvil om, med avtrekket og siktene som er veldig gode, lav kjernelinje er vel og bra, men er litt skeptisk til rekylen så rett inn i hånda og hva det kan medføre på lang sikt(og mye skyting) Men tror nok at avtrekket på en Sig kan bli like bra. Avtrekket på min Targetmaster er også bra, men det er "oppsettet" jeg ikke liker.

Bakern satte opp avtrekket på min 1911 spes.pistol og det er perfekt med ganske mye fortrykk

som jeg liker. Får jeg satt opp avtrekket på samme måte på Targetmasteren og kombinert med forhåpentligvis nye og gode skjefteplater, så kanskje vi blir enige i gjenn. Akkurat nå er det kombinasjonen grep/avtrekksfølelse som sliter. Har noen ekstra trefingerfjærer på lur samt en avtrekker eller to og så jeg får prøve meg frem.

Men øs gjerne på mere med brukererfaringer med Sig!

Pardini har vel vært med snart i ti år nå, men foreløpig tror jeg den bare har gått til topps i NM

to ganger.

 

Skepsisen til at rekylen går så rett inn i hånda er berettiget. Nå har jeg riktignok "sovende kronisk" senebetennelse i hendene, det å skyte pent ladete .45ACP i 1911 er ikke noe problem. Jeg lånte en Pardini til et klubbmesterskap for noen år siden pga. kaliberbegrensning på benyttede bane, jeg skjøt mye bedere enn jeg vanlig, men 65 skudd var nok til at senebetennelsen virkelig "bobblet" opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Og der kom døds støtet for pardinien for min del. Samme problem med håndledd etc. Er altid redd det skal blusse opp før stevner. :(

 

Men jeg sliter med å finne våpen som passer nevene mine, jeg har large bredde (i følge Nill). Problemet er at jeg ligger mellom large og xl på lengde, alle avtrekkere blir så nære. Og alle skjefter så smale, og selv om min P13 egentlig er nesten bred nok, må avtrekkeren byttes til en lengre en.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da var x-sixèn kommet i hus og de første skuddene har gått gjennom den. Førsteinntrykket er jo at det er en stor pistol, størrelsen på grepet er vel det som i første omgang gjør at den virker større enn TargetMasteren. Men grepet passer meg godt, det fyller mer ut i hånda enn grepet på STIèn og jeg tror at det er bedre for rekylopptaket og derav mindre sjanse for treffpunktforflytting. Dernest var avtrekket veldig bra, fullt justerbart og med flyttbar avtrekker i tillegg så ble den veldig enkel å tilpasse. Den virker bunn solid laget, og tilpasning pipe/ramme er HELT uten slark.

Nå er det noen måneder siden jeg skjøt med mil.pistol sist, så jeg var litt spennt på de første skuddene, 5 skudd mot hvit skive, hmm, tenkerynke i pannen, justere litt på siktet og 5 skudd mot poengskive.

44p, noen år siden jeg var fornøyd med det, men skutt på en luftpistolskive på 25m hold så klarte jeg ikke å deppe så lenge...

Nå er jo ikke dette noen som helst form for presisjonstest da det ble skutt tohånds og litt flaks må man jo ha. Men resten av skytinga foregikk mot samme blinker( det ver de jeg hadde for hånden) og å holde seg på svarten var ikke så vanskelig.Ammo var hjemmestøpt mat til TargetMasteren med hylser fra alle verdenshjørner og det som gledet meg nesten mest var den minimale blyingen. Den vet jeg blir mindre og mindre etter hvert.

Rekylen føltes mye mykere enn med Targetmasteren, selv om Targetmasteren veier 1387 mot Sigen`s 1355.

Men så veide jeg sleidene. STI 731g mot Sig 561g

Ramme STI 656g Sig 794.

Den store forskjellen i følt rekyl kommer nok av vektforskjellen på sleiden.

Mere skyting i dagene som kommer, bilder skulle vært lagt inn men kameraet ville ikke samarbeide i dag.

Så langt er jeg fornøyd, men var det verdt det? Vel, tror den er "lettere" å skyte med en TargetMasteren, presisjonsmessig er det ikke noe å hente i forhold til STI. Men alltid morro med noe nytt, gleder meg til å sammenligne disse to pistolene i et Hurtig Mil program.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer og velkommen i klubben!

 

Min beskjedene erfaring med Targetmaster i 9 mm er at sleiden kanskje faktisk er litt i tyngste laget, og veksler litt sakte? En annen sak som nok kanskje også har litt å si er på at rekylen føles mykere, er kanskje den innerste buffer fjæra?

 

X-six’n er på en måte veldig tysk. Presis, funksjonell og ukomplisert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på her. Har ikke mye erfaring med Targetmasteren, men et par stykker har vært innom for finjustering. Det som slo meg på testskjytinga etterpå er den ganske livlige munningsvippen. Føltes som en .45 og ikke en daff 9mm. Så den ekstra vekta i 6" sleiden merkes godt ja. Medisinen er brutal, men enkel. Et par brevsprekker på hver side av siktelinja eller lage sveitserost på siden av sleiden til vekta vipper rundt en std. 5".

 

Vet ikke hvorfor STI absolutt velger slim grips på enkeltraderne sine. Men det er jo også enkelt fikset. Som referert over. Tydelig værre å få uteksportert et par rosewood grep fra statene enn plutonium. Så da får man spikke selv. Tekt litt mer på en duplikator fres. Burde ikke være så vanskelig å pønske ut, men det må gjøres ser jeg. Det tar for laaang tid å høvle til én og én. En moderat hand swell på 1911-grepet gjør susen. Har fått god tilbakemeldinger fra dem som har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Å ta vekta helt ned til en std 5" er kanskje vel mye, men et par slisser der foran hadde gjort seg ja. Litt lett å duppe under et skudd om ikke konsentrasjon på grep er 100%. Tror kanskje Sigèn kam ha en fordel der ved "panikkskudd"

Hva som blir den videre skjebne for TargetMasteren vet jeg ikke, sannsynligvis blir den beholdt som reservevåpen. Mulig det kan bli en .45 topp på den med tid og stunder, skulle kunne være et godt utgangspunkt for en custom .45. Men da som 5"

Link to comment
Share on other sites

Anng sette en 5" på targetmasteren? hmm. Tanke på fremtidig single stack classic i praktisk?

I .45 absolutt, men hva med .40s&w?? Da vet jeg om en Caspian sleide. Noen andre som kom med tanken selvfølgelig. Og den er ganske konsekvent og praktisk tanke i og for seg annet at det igjen begynner å smake litt av tyning reglene. Men regler er regler. Ni istede for åtte i magasinet, rimeligere ladning og flatere sleidebevegelse. Så igjen blir .45'rn parkert. Nuvell, slutte å sutre. Kan bli gøy åkkesom.

Link to comment
Share on other sites

Anng sette en 5" på targetmasteren? hmm. Tanke på fremtidig single stack classic i praktisk?

I .45 absolutt, men hva med .40s&w?? Da vet jeg om en Caspian sleide. Noen andre som kom med tanken selvfølgelig. Og den er ganske konsekvent og praktisk tanke i og for seg annet at det igjen begynner å smake litt av tyning reglene. Men regler er regler. Ni istede for åtte i magasinet, rimeligere ladning og flatere sleidebevegelse. Så igjen blir .45'rn parkert. Nuvell, slutte å sutre.

Om det er regler tilsvarende USPSA Singlestack klassen som vurdert er det max 8 + 1 i major og 10 +1 i minor. Så ingen grunn til løpe etter .40'n.

 

Men en stram 5" topp til targtmasteren i 9 x19 hadde vært fint. Så slipper jeg å pelle .45 hylser etter treningene 8)

Link to comment
Share on other sites

Om det er regler tilsvarende USPSA Singlestack klassen som vurdert er det max 8 + 1 i major og 10 +1 i minor. Så ingen grunn til løpe etter .40'n.

 

Og det kan du nok glemme. Slik det ser ut nå vil Pinto og Co komme med forslag om en Classic div som er bortimot mot lik Standard men bare med begr. på mag brønn og kun SS.

Dvs det blir en SS .40 div med bull-løp, dustcover etc divisjon....Pinto vil vist helst ikke at folk skulle bruke .45 i den nye da det ville gjøre det for vanskelig å skaffe OMA til den, så han vil ikke gjøre noe for å få den konkurransedyktig med en 8/10 regel. (hans oppfattning)

 

Veldig langt fra USPSA's regler....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...