Jump to content

4 pistoler, ønsker erfaringer fra dere andre.


Baldrick

Recommended Posts

Skal erverve ny 9mm, og har fire kandidater.

Hadde vært fint om dere kunne dele erfaringer.

Bruksområde Production og generell mil/le type treningsmønster.

 

 

1. S&W M&P Pro

2. Tanfoglio Combat Sport

3. BUL M-5 government

4. STI GP6C

 

- Baldrick

Link to comment
Share on other sites

Hei

Du burde sette deg inn i reglene for production før du begynner å se på pistoler til den divisjonen.

Her er en link til listen over godkjente pistoler: LINK

 

BUL M5 er ikke godkjent.

 

Av de pistolene du lister opp vil jeg anbefale deg S&W MP pro. Evt en glock 17.

Ellers er vel CZ SP01 Shadow den mest populære pistolen i production pr i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også vurdert pistoler som det faktisk finnes eksempler av i landet...

Og da ramler vel det meste med untak av S&W bort, med mindre noe dukker opp i 9mm og bul på bruktmarkedet.

Bul har det tidligere vært problmer med å magasiner til (Kanksje det er løst nå? Ikek vet jeg)

STI Grandmaster har jeg aldri sett eller hørt om i Norge...

Ville valgt en CZ fremfor kopien Tanfoglio.

Ellers er vel Glock også et alternativ.

Er du ser så finens det jo Ruger SR9 eller et utmerket utvalg i høy kvalitets tjeneste pistoler fra Sig Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Derom strides vel de lærde ;)

 

Til konkuranse er muligens Tanfo hakket bedre.

Til tjeneste bruk (Med påfølgende dårligere presisjon på grunn av bedre toleranser) ville jeg foretrukket CZ

 

Men de SP01 varianten fra CZ jeg har prøvd har vrt både pålitelige og presie, I mtosettning til de Tanfoen jeg har prøvd (For mange år siden)

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill.

Skal sjekke med Haarr Våpen om han får tak i STI GP6C, og evt pris.

S&W M&P Pro er good-to-go fra Winge, så det er ikke noe problem.

BUL M-5 har såvidt meg bekjent ikke fått noen ny importør i Norge... ? (er klar over at SA ikke faller inn under Prod).

Tanfo har jeg bare prøvd én gang, og det var en Match i 9mm. Gjennomført og god.

 

Valget ligger nok mellom STI og S&W.

Hadde vært Ok å høre mer detaljerte erfaringer. Hvis du anbefaler, hvorfor? Hva liker du, hva liker du ikke? Avtrekk, presisjon, grepsvinkel, vekt, siktemidler, kjernelinje, mulighet for modding, kjente svakheter, robusthet osv.

 

B

Link to comment
Share on other sites

prøv en CZsp01 før du kaster terningen.

Ja, det var lenge option nr 1, men likte dessverre ikke pistolen da jeg fikk prøve den i hånda. Grepet i seg selv er bra, men sikringsfløyen var jeg ikke fornøyd med ("padleåre-varianten"). Hjørnet stakk inn huden, samt vandringen mellom sikret/usikret var tregt og "grøtete".

Sikkert mange aftermarketdeler man kunne byttet med, men likte dessuten ikke innsparingen på loweren, over avtrekkerbøylen. Svak hånds tommel fikk et "skjevt" anlegg ift det jeg er vant med.

 

Smak & behag og alt det der... :-)

Link to comment
Share on other sites

*Når det kommer til M&P9 så kan du justere grepet på denne til å passe handa di, det følger med 3 stk "backstrap" som lett kan byttes. Jeg for min del bruker medium som passer min hånd.

 

*Presisjonen er upåklagelig, jeg har ingen problem med å fjerne svarten på 15-20 meters avstand med litt trening.

 

*Avtrekket trenger noe tilvending, i begynnelsen så er det litt hardt og du vil sansynligvis se at du trekker skuddene ned og til venstre den første tiden. Men dette vil endre seg, jeg fikk tips fra en annen bruker her på forumet med å kjøpe ett par klikkpatroner og trene på avtrekket hjemme før du drar på banen, dette funka kjempefint for meg. Trekk for gardiner og "skyt" på blomstervaser, tv'n, bilder,kaffekoppen etc. VEL OG MERKE MED KLIKKPATRONER !. Følg med på kornet og når du får til avtrekket uten at dette beveger på seg så er du klar. (HUSK KLIKKPATRONER!).

 

*Kjernelinje og ergonomi.. Våpnet har lav kjernelinje ikke så lav som Glock, men lav nok. Men den er noe av det mer ergonomiske jeg har prøvd. Med fabrikkskudd (Magtech) er rekylen veldig snill i forhold til andre 9mm. Våpnet absorberer rekylen veldig bra og dette sammen med designen gjør at den er veldig konfertabel å skyte med. Jeg har M&P i 9mm og 45 ACP og begge er veldig gode å bruke. Våpnet er lett, "underdelen" er plast og sleide- løp er metall. Grepsvinkelen er noe "rettere" en Glock uten at jeg skal si jeg husker helt antall grader. Den ligger veldig godt i min hånd og jeg skyter godt med begge de jeg har. M&P9 pro kommer ferdig moddet, der er alt fabrikkmontert.

 

Jeg har ikke hatt noen funksjonsfeil så langt, min har gått ca 800 skudd. Du vil som nevnt oppleve at du må skyte deg litt inn og bli vant med våpnet før du ser høl i 10'ern. Dette går på det rent mennesklige etter min erfaring, du må bli kjent med våpenet før den yter maximalt.

Jeg kjenner ikke til noen svakheter annet en at mange oppelver avtrekket som spesielt ,men dette kommer med tilvenning (HUSK KLIKKPATRONER!). Jeg personlig trengte ca 200 skudd + tørrtrening før jeg var "på nett" ,mens andre tok den på 5 forsøk så vi er forsjellige.

 

Dette er det jeg husker i farta, men er det noe du lurer på send meg gjerne PM

Link to comment
Share on other sites

prøv en CZsp01 før du kaster terningen.

Ja, det var lenge option nr 1, men likte dessverre ikke pistolen da jeg fikk prøve den i hånda. Grepet i seg selv er bra, men sikringsfløyen var jeg ikke fornøyd med ("padleåre-varianten"). Hjørnet stakk inn huden, samt vandringen mellom sikret/usikret var tregt og "grøtete".

 

Smak & behag og alt det der... :-)

 

Gikk noen måneder før eg ble helt komfortabel med min også, men nå sitter den ypperligt og det føles flotters!

Er kansje ikke alltid like enkelt og finne ett våpen der alt passer 100% alltid.

Av og til må en kansje bare gå for et våpen en vet er bra og prøve det en stund før en vet hva en selv mener.

Er ikke alltid godt nok og høre på andre og skvise av 10 skudd og si at dette er ikke noe for meg.

Men selfølgelig stemmer dette av og til også da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...