Jump to content

"Montering" hagle


bobby

Recommended Posts

Utrykket "Montering" av hagla,er noe man leser ganske ofte på Forumet. Har dette blitt "standard", for å beskrive ANLEGGET av våpen/hagle. - Vet at det er fritt oversatt fra Eng.'Mounting' (the gun), men synes ikke ordet MONTERING passer i sammenhenget for å fortelle at du skall gjøre et anlegg med hagle.--Monteringen er vel noe som blir gjort ved produktionen av våpnet på fabriken,eller når du setter sammen våpenet, du DEMonterer eller MONTERER , men IKKE når du legger våpnet til akselen.--Da gjør du et ANLEGG.(en viktig,kansje den viktigste fasen for å gjenomføre et godt skudd).--Er jeg for "nærtagende", eller er det et helt GREITT utrykk? Det føyer seg kansje bare i rekken av andre Amerikanske ord som blir mer og mer vanlig.--MONTERING av hagla!! Nei fy. 8)

Link to comment
Share on other sites

Synes kanskje denne posten bærer preg av en med for lite gjøre en varm sommerkveld, og er flisespikking på ett høyt nivå.

 

Jeg monterer hagla mi mot kroppen ved hvert skudd, har gjort de siden jeg fikk den, og vil nok fortsette å gjøre dette så lenge jeg skyter med hagle.

 

Anlegg er for meg ett ord som beskriver rifleskyting, montering er noe som gjelder hagle. :) Ihvertfall her i gården.

 

Ha en fortsatt fin søndagskveld! :)

Link to comment
Share on other sites

Ser spørsmålsstillingen til trådstarter. Skjønte ikke bæra da en kompis sa han hadde montert hagla feil da han bommet på 20 av 25 skudd på leirduebanen. Skjønte ikke helt hvordan han, som hadde hatt den halvautoen så lenge, hadde klart å sette den sammen feil etter pussing!

 

Har hatt hagle i 5 år, og det tok 4 før jeg hørte uttrykket... Så jeg gikk rundt i troen på at han hadde skrudd den sammen feil. :oops:

 

Men jeg har egentlig ikke kommet opp med et bedre ord selv. "Hive opp" hagla har jeg sjøl brukt! "Sette opp" kan kanskje gå?

 

Montere er vel et såpass innarbeidet uttrykk at det ikke er lett å bytte ut! Man bytter ikke ut score (eller skåre, som det også kan skrives i moderne Norig) mål med å lage mål. Man kan si lage mål, men har noen noensinne hørt en proff på tv si "Han laget et fint mål!"? "OG DER LAGER HAN MÅL DERE!" :lol:

 

Men, hvis man monterer hagla når man hiver den opp i anlegg, betyr det at man demonterer hagla når man tar den ned igjen??? :P

 

Er vel eeegentlig en agurktråd, dette, men skjønner prinsippet til trådstarter. Vi har tatt til oss mange fremmedord i Norge. Kanskje for mange. Jeg er selv norsklærer og er tilhenger av å bruke norske ord fremfor fremmedord!

 

Som en elev av meg skrev i en norskstil; "I kirken er det mye ekskrementer." Tror nok han mente sakramenter...

 

Ps. Etter å først ha lært "å montere hagla", har jeg fortsatt med det. Jeg hiver den ikke lenger opp... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Opphiv er et godt ord. Men det er forskjell på montering og anlegg. Forskjellen har jeg i hodet mitt, men sliter med å formulere den. Skyter jeg på en sittende hare legger jeg an. Skyter jeg etter en skarv i flukt, monterer jeg.

 

Flisespikking? Tja....men er egentlig litt interessant og.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Informasjon fra Norsk språkråd:

 

KASTRASJON - militær ordre om å kaste mat

KATASTROFE - liten sang til katten

KATTAPULT - fornøyd hunnkatt

MUSLIM - Arabisk prevensjonsmiddel

PARASITT - sittende samleie

RISIKABEL - interessant måte å frakte ris på

LAMBERSETER - Person som spiser sauemøkk (lam bersj eter)

POLYPPER - Person som lager bråk på polet

VRIOMPEIS - Komfyr

MODIFISERING - Uredd endetarm

GLORIFISERING - Nysjerrig gynekolog

DOPAPIR - Rusa småfisk (Dopa pir)

HOREHUS på nynorsk = PEISESTOVE

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...