Jump to content

Action kamera - noen med erfaringer?


ko-stens

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd action kamera i felten? Lurer litt på å kjøpe en slik liten sak man kan feste på cap'en i skogen eller på fisketur. Artig å kunne filme skuddet (for meg: bomskuddet) eller storgjedda når den sitter på kroken (og for meg: når den detter av)!

 

Ser på Ebay at man får dem under 200,- med frakt, joda fra Kina, men det er jo så billig at det frister lell! Ellers får man jo bedre greier til en tusenlapp med frakt pluss moms.

 

Eksempel på et slikt kamera: http://cgi.ebay.com/Mini-cam-Camera-Action-sports-Helmet-Video-Camcorder-DV-/180517479307?cmd=ViewItem&pt=Camcorders_Professional_Video_Cameras&hash=item2a07ae238b

Link to comment
Share on other sites

Har jakta en del med et ContourHD montert på børseløpet, og det gir i allefall sylskarpe bilder - om enn litt "fisheye-distortion" på grunn av stor vidvinkel. Har enda ikke sett et actioncamera som matcher dette i bildekvalitet og brukervennlighet. Ingen kabler, kun et lite kamera med SDMicro minnebrikke og et oppladbart batteri. Lades med microUSB så du kan lade med billader eller PC (gjennom USB-port).

 

Utfordringen er i første rekke å ha datamaskin kraftig nok til å vise filmene.

 

En ulempe med slike kamera er at de er beregnet for å filme på nært hold, derfor begrenser egentlig bruksområdet seg til jakt der du kommer tett innpå. Haglejakt, stålos på elg osv. Skal også komme en hundevest som kan brukes med dette kameraet (feste for vanntett hus som en får som tilbehør).

 

Hvis du skal filme mer "normale" jaktsituasjoner fra 50m og utover ville jeg heller ha satsa på et våpenstativ til vanlig videokamera med zoom...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har lurt på å kjøpe et såkalt action cam,,, Men nå tviler jeg sterkt,,har sett på 100 vis av klipp på youtube og greit jeg har passert førti år ,men synet er ikke så dårlig.,.,om filmen handler om elgjakt og holdet er over 50 m så er det så vidt du ser dyret,,,småvilt som hare ,gås osv osv som sitter på bakken er umulig å se på litt lengre hold,,,,Spiller ingen rolle hva camet heter,syns di er like dårlige alle sammen,., eneste som funker greit er feks gås i lufta på 15-20m hold,,,

Link to comment
Share on other sites

Skal du filme på lengre hold er nok actionkamera en dårlig deal, ettersom de aller fleste har vidvinkellinse for å få med seg mest mulig action nært personen som har kameraet på seg. Men det finnes snedige løsninger for å montere vanlige videokamera på våpen, og da har du muligheten til zoom, alt etter hvilket kamera du kjøper...

Link to comment
Share on other sites

Enig med det donner her sier.

Ut til 20 meter får du veldig bra opptak.

Utenfor det, så blir det rimelig stusselig å se på, f.eks når det gjelder jakt.

 

Jeg testet en del i sammenheng med å evt bruke et på smygjakt med bue i Sør Afrika i år, men jeg synes at det blir alt for dårlig på 30-40 meter til at jeg gidder å knote med det mens jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Go pro er saker, helt rå bilde kvalitet. Men det er som regel ikke zoom på de fleste action kameraer, og like greitt. Ikke har du tid, anledning eller kan holde kameraet stødig nok til å bruke zoom ute i felten i div situasjoner. Zoom er best når kameraer er på stativ eller står stødig på annen måte. Disse kameraene skal tåle mye juling, å da er zoom mye bevegelige deler som blir et svakt pungt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...