Jump to content

Kan man få gammel Krag utenom våpengarderoben?


ko-stens

Recommended Posts

har nevnt for fadern at han kan overdra Kragen sin til meg, slik at jeg kan ha den i skapet og bruke den når det passer meg. Han bruker den jo ikke, og det er synd og skam å ødelegge den med plombering. Er jo moro å koseskyte litt med den lille, gamle!

 

Men, er det mulig å få den utenom våpengarderoben? Det er jo et "veteranvåpen" om ikke akkurat sjelden. Det er en original, liten karabin fra 1918.

 

Hadde vært greit og ikke "ødelegge" for evt fremtidige våpenønsker. Kragen blir evt nr fire. Tenker også på å overta en .22lr fra brodern, siden han ikke bruker den, og jeg har lyst! Og da blir det fem våpen i skapet.

 

Vis gjerne til tråd som omhandler slike saker.

 

Hvordan blir det forresten med søknaden? Kan jo føre den på som arv, men jeg må vel sikkert betale for søknaden lell?

Link to comment
Share on other sites

Du kan sjekke med ditt lokale våpenkontor om det lar seg gjøre å erverve kragen som affeksjons våpen, (Intil tre stk) men da vil du muligens ikek få tilatelse til å bruke den. Ellers er det konkuranse som er tingen om du ikek vil bruke jaktvåpåen garderoben.

 

(SWS har jo som eneste forbuind skyting med original krag i det godkjente skyteprogrammet sitt, men det krever jo litt for å bli medlem)

Link to comment
Share on other sites

@hipshot

 

SWS har en klasse i sede øvelsene som heter bolt, pre 1898 hvor original lang krag eller tilsvarende er tilatt. (En karabion blir godkjent vil jeg tro...) Ene og alene fordi Morgan Kane bruker krag i flere bøker :mrgreen:

Men man må jo ha sikkerthets kurs og slikt for å bli SWS medlem

Link to comment
Share on other sites

Tja... det kan vel bli litt vannskelig å få et forbund godkjent for skyting med Sterling MP, Mg 3 og Mauser 96 pistoler.

Men sett i gang du. Jeg er med :mrgreen:

Dok er det i "long range" side klassene Pre 98 bolt er godkjent (Forøvrig er ikke m98k godkjent i denne klassen) Morghan kane forklaringen er årsaken til at SWS ønsket å ha klassen i sitt program (Husk US army approberte krag FØR Norge 8) ) At POD godkjente skyteprogrammet har nok mindre med her Kane å gjøre. :D

Link to comment
Share on other sites

Så lenge SWS ikke har praktisk Jarmann klasse er det ikke noe for meg.

 

spøk til revolver

 

For å sitere våpenjournalen.

Men Amerikanerne derv å fiklet med enkeltspennere, så laget bristene skikkelige stridsrevolvere.

Webley og ditto Enfilelder( ikke MKiv så det er klart)

 

Den dagen cowboyer kan stille med slikt og jernhest, skal jeg vurdere å kjøpe hatt

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ei Krag av onkelen min, som kjøpte den av faren min en gang på 70-tallet. Fikk også en HV-mauser av han. Begge ble holdt utenfor våpengarderoben. Disse fikk jeg innvilget i fjor sommer. Har ikke hørt noe om bruksforbud på disse, selv om kragen ble søkt på med affeksjonsverdi, og mauseren som affeksjon/trening. Begge våpnene skytes jevnlig, er forøvrig av den mening at mange flere burde ha dette stykke kulturarv som Kragen er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror med understreking av tror, at bruksforbud. Kun eller i hovedsak, benyttes der erverver ikke har andre våpen til lovlig bruk. T.d. er det stor sansynlighet at når noen som ikke har jegerprøve eller annen godkjent aktivitet, arver ett våpen. Så skal det settes bruksforbud på våpenet for vedkommende erverver.

 

Om vedkommende som arver, allerede har tilsvarende våpen, er der ingen grunn til å sette bruksforbud på det arvede våpen.

 

Men hva det enkelte våpenkontor/saksbehandler finner på, er ikke godt å vite.

 

Husk at bruksforbudets viktigste funksjon, er at det hindrer de som ikke har lov å bruke noe våpen, å kjøpe amo på våpenkortet.

Link to comment
Share on other sites

jeg har fått "bruksforbud" skrevet på kortet til ei hagle jeg har arvet fra bestefar. Men ulik prkasis osv.

Å søke på trening kan man vel godt gjøre, men det er egentlig ikke behovsgrunn etter de siste årenes endringer i forskrift og rundskrivs hysteri.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg pratet med fadern, og i morgen stikker jeg til politiet og får tak i søknad. Skriver "arv" der, så får en se hva som skjer. Bryr meg ikke om at den går utover antallet våpen. Kommer neppe noensinne til å få over seks våpen.

 

Skal i tillegg prøve å overtale brodern til å avhende salongrifla si til meg. Han bruker den ikke, og den står i skapet mitt. Slitsomt å fikse utlånserklæringer en gang i måneden! Må en egentlig det? Mener å ha hørt noe om at jeg ikke har lov til å ha andre sine våpen i mitt skap. I så fall får jeg fortsette med det...

 

Da blir totalt antall våpen i skapet fem, siden jeg har to rifler og ei hagle fra før, og det er det det er plass til i det lille skapet mitt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Skal i tillegg prøve å overtale brodern til å avhende salongrifla si til meg. Han bruker den ikke, og den står i skapet mitt. Slitsomt å fikse utlånserklæringer en gang i måneden! Må en egentlig det? Mener å ha hørt noe om at jeg ikke har lov til å ha andre sine våpen i mitt skap. I så fall får jeg fortsette med det...

quote]

 

Det må du nok ja. Det går an å søke politiet om tillatelse til midlertidig oppbevaring i annen person sitt våpenskap. Vet ikke hva de gjør nå etter at det er påbudt å ha skap hvis man i det hele tatt eier våpen. Du får spørre politiet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...