Jump to content

dårlig hastighet 6.5 x55


drever69

Recommended Posts

Prøvde norma 15 i dag med amax 140 og 140 grs core luck ultra rifla er en heym med 45 cm løp der kula er i bommene, begynte med 45 grs norma15 og fikk 710 meter med core luck og 700 med amax .Syntes dette var lite hvilket krutt passer med kort løp? 560 ga mye munningsflamme men får bedre hastigheter med det kruttet men dårligere pressisjon.

Link to comment
Share on other sites

Du skal nok slite med å klare storvilt kravet med det kaliberet der ja. Bytt pipe til ei som er lenger eller bytt til kaliber som du kan ha korte løp med. Eks 308win eller 30.06

 

Er 30-06 så greit og kappe da? trodde det ble samme problemet som med 6,5X55 da jeg.

Link to comment
Share on other sites

I normal løpslengde får du mye mer hastighet med MRP2 enn MRP. Så N15 er nok i raskeste laget for 140 gr kule. Du får farlig trykk lenge før hastigheten kommer.

Men om du har 800 mtr eller 850 så dør dyret okke som.

Har kronografert Norma Elite fabrikkammo i 60 cm pipe, og fikk 802 m\s. Og den ammoen er kanskje den som har felt flest hjort gjennom årene i dette riket.....

 

Men hvorfor setter du kula helt i bommene? Du får bedre trykkoppbygging med dypere setting. Husk at kula skal ha hold i hylsehalsen min 6,5 mm... Og da betviler jeg at kula står i bommene.....

Link to comment
Share on other sites

Du får bedre trykkoppbygging med dypere setting. Husk at kula skal ha hold i hylsehalsen min 6,5 mm... Og da betviler jeg at kula står i bommene.....

 

Gitt normal kuleskråning og free-bore som i praksis alle brotsjer i 6.5x55 har, så er det i mine øyne litt feil å sette kula i bommene med det kalibret, så helt enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

Du skal nok slite med å klare storvilt kravet med det kaliberet der ja. Bytt pipe til ei som er lenger eller bytt til kaliber som du kan ha korte løp med. Eks 308win eller 30.06

 

Er 30-06 så greit og kappe da? trodde det ble samme problemet som med 6,5X55 da jeg.

Neida, kappa 30.06 er fortsatt raskere enn kappa 308w, helt ned i 40cm. Men munningsblåsten er som en middels flammekaster fra iwo Jima. :wink:

 

Ellers viser alle tester jeg har sett, at den ladning og det kruttet som gir størst hastighet i en lang pipe, også gir størst hastighet i en kort pipe (men man får fort nevnte flammekaster effekt).

Link to comment
Share on other sites

I en av disse 6.5 trådene var den som viste til en mail fra direktoratet, han hadde kontaktet dem om lovligheten av 6.5x55 på storvilt og hadde fått til svar at de forholdt seg til utgangshatstighetene som er oppgitt av ammoprodusentene (det som står på pakka altså), og ikke til forskjeller fra børse til børse eller løp til løp. Kjøpeammo altså, om du er i tvil om du får lovlig hastighet. I forhold til effekten i viltet betyr det fint lite.

Link to comment
Share on other sites

I en av disse 6.5 trådene var den som viste til en mail fra direktoratet, han hadde kontaktet dem om lovligheten av 6.5x55 på storvilt og hadde fått til svar at de forholdt seg til utgangshatstighetene som er oppgitt av ammoprodusentene (det som står på pakka altså), og ikke til forskjeller fra børse til børse eller løp til løp. Kjøpeammo altså, om du er i tvil om du får lovlig hastighet. I forhold til effekten i viltet betyr det fint lite.

 

Så om du ikke klarer å holde kravet med kjøpe ammoen pga kort løp, hvorfor kan man da ikke bruke ammo som i utgangspunktet ikke holder kravet da? Snakker om å røre rundt i grøten. Da kan man heller si alle kaliber med minimum 2000 joule på 100meter er godkjent da? Eller ett annet rimlig krav. Eller gjøre 6,5x55 ulovlig på elgjakt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Min er jo ikke lovelig til elgjakt :) ble litt skuffet når jeg kjøpte ny børse og ikke kan bruke den på elgjakt :shock: men men er jo rådyr den egentlig skal brukes på så det går nok bra :) børsa var iallefall veldig hendig og grei får teste litt og se er nå oppe i 810meter med 140 grs kule men nermer meg stygt max.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil lade selv til lovlig hastighet bør du nok bruke tyngre kule. Oryx for eksempel, 156 grains.

 

Angående dette med å røre i grøten. Jeg vil ikke jakte ulovlig. Så lenge dept forholder seg til det som ammoprodusenten oppgir ville jeg ha brukt kjøpeammo på stoviltjakt og ikke tenkt mer på det. Dersom jeg skulle bruke mitt korte 6.5x55 løp til det. Det skal jeg ikke, har mer egnede kalibre å velge mellom. Men elgen bryr seg katta om det er 30 m/s fra eller til i utgangshastighet. Hull i lungene = død elg. så er det lovlig, så er det ikke noe å bry seg om mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg si jeg egentlig er litt uenig med deg Bent. Dette blir snørr og barter :-)

 

Om anslagsenergikravet er en bestemt norm som ammoen skal overholde for å være lovlig, skal den det. End of story punktum finale. Kan ikke være særregler som kun gjelder 6,5x55. Spesielt ikke når kun et lite mindretall våpen gir hastigheter nok til å klare kravet med 10g kuler. Med 9g kuler er det ingen som klarer kravet uansett.

 

En kan jo enkelt overføre dette til kalibere som IKKE er lovlige pr idag, men som gir samme resultater som 6,5x55. At DN velger å ikke ta tak i saken gjør det ikke noe bedre av den grunn. Bare feigt fra deres side. Vi har opp igjennom årene fått registrert villkatter som godkjente på fra våpen til våpen og der har reglene vært helt klare. Minst 2750J eller ikke godkjent

 

For mange år siden ble det jobbet endel med lovligheten av 357Magnum på rådyrjakt. I korte løp som 18,5" fra Marlin fikk vi ikke hastigheter nok til å klare 980j, men fra DN fikk vi beskjed om at innenfor 6% margin antok de som ok. Men det var dengang. Ikke sikker på at regelverket er like romslig idag.

 

Brukerne selv er ansvarlige for å bruke lovlig ammo. Vanskelig å påberope seg å ikke kjenne til regelverket om en er hjemmelader.

 

At vilt kreperer men ei 6,5 kule igjennom lungene er det liten tvil om, det gjør det forøvrig med en 223 også uten at det gjør sistnevnte til en storviltpatron :-)

Link to comment
Share on other sites

Jada, det er jo snørr og barter hele veien her! Bare for å sause litt mer snørr i barten: Skal man forholde seg til logikk er det åpenbart (for meg i alle fall) at en 130 grains barnes X i høy hastighet er MYE mer effektiv enn en konvensjonell blyspiss på 140 grain... Den er jo ikke lov, veier for lite. Jeg mener det beste hadde vært å si at 6.5x55 er lov eller eventuelt ikke lov), og så holde seg til det. Det gjør ikke direktoratet, de har energikrav. Og forholder seg til ammoprodusentene. Det synes jeg for såvidt er greit nok. Det er vel ingen som drar med seg chronograf på fjellet eller i skauen?

Vi som skriver her er strengt tatt en gjeng med nerder :mrgreen: Vi lader selv, mange av oss, chronograferer ladningene og bruker adekvate kuler. Brorparten av de mange mange tusen som jakter elg bruker "elgbørsa", og mange vet ikke hva slags kaliber det er en gang (jakter du med lang eller kort mauser..., hørt den på banen før jakta eller?) De fleste som jakter med 6.5x55 kjøper nok en pakke Elite (billig vet du!) og jakter med dem. Det blir tullete synes jeg å innbille seg at de fleste jegere vet hva slags hastighet kula de skyter med har... Det er nok forbeholdt nerds like us.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er enig i at vi er en "herlig gjeng nerder" :mrgreen:

 

Men for aa ta essensen fra masse "kappe-loep-traader", og tilsvarende tester - man mister ca. 5 m/s naar man kapper pipa i et "magnum-kaliber" som 6,5x55. Og det er ikke for ingenting at gamle-kragerne var utstyrt med piper paa vel 70 cm, og at DFS bruker 67 - 70 - 74 cm piper. Kapper en 20 cm, mister en ca 100 m/s - og da har en egentlig et annet kaliber enn det som staar paa pipa!

 

Energikravene ble nok foerst utformet da standardpipene var 60 cm i normale kaliber, og 65 i magnum - og det samsvarer nok lite med dagens demper-piper. Men vi faar vel la DN vaere i fred med sine mer eller mindre logiske bestemmelser - endrer de paa dem, kan det meget gjerne bli (mye!) verre!

Link to comment
Share on other sites

Om anslagsenergikravet er en bestemt norm som ammoen skal overholde for å være lovlig, skal den det. End of story punktum finale. Kan ikke være særregler som kun gjelder 6,5x55. Spesielt ikke når kun et lite mindretall våpen gir hastigheter nok til å klare kravet med 10g kuler. Med 9g kuler er det ingen som klarer kravet uansett.

 

Og her må eg nok være uenig med deg Idar.

Med MRP2 og 60 cm pipe klarer du kravet med 140 gr. kuler. :wink:

 

Men Fabrikkammo derimot....se det blir noe annet.

 

hilsen

Nerd. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Drever 69, jeg er SIKKER på at du kan finne den ladninga på norma.cc, eller i Ladeboken, eller et sted du bør være kjent med siden du lader selv.

JEg har aldri hatt noe behov for å bruke MRP2 i 6.5x55, og siden DFS feltskytterene ikke bruker det til sine "flat kulebane - uten vindavdrift" - atom-ladninger, så tipper jeg det er unødig.

50grs MRP burde funke til 9g kule - 51 gav vel 899m/s i min gamle 70+cm M67 (med 142 SMK), men etterlater ingen ønsker om å øke ladningen :wink: Hylsene ville nok vart lenger i en Sauer.

 

2-3grs mer MRP2 burde gi akkurat samme svar, om du får det ned i hylsa... Så kanskej starte på 50grs med MRP2? DEtte kruttet funker etter min erfaring dårlig til svake ladninger, og gir dårlig hastighet og dårlig presisjon bare få grs under de ladningene som gir både fart og presisjon - da i 6.5-284.

 

Om dere er så redde for å ha en Joule for lite, hvorfor bruke 6.5x55?, og om dere driter i det, hvorfor mase om det? Hvem vet om du har litt for lite fart? Hvem vet hvilken kule du bruker. Ikke elgen iaffal...

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 takker for svar, har ikke hvert borti mrp2 før skal nå teste mrp å se,er ikke redd for å skyte elg med litt for lite hastighet for å klare annslagsenergien. som du skriver elgen merker det neppe eller noen andre heller :wink: blir jo skutt nokså mange elg i dette land med 6,5 mitt spørsmål var jo bare hvilket krutt som var best egnet med kort løp og fikk svar,elgen detter vel den 8) takker alle for svar.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde norma 15 i dag med amax 140 og 140 grs core luck ultra rifla er en heym med 45 cm løp der kula er i bommene, begynte med 45 grs norma15 og fikk 710 meter med core luck og 700 med amax .Syntes dette var lite hvilket krutt passer med kort løp? 560 ga mye munningsflamme men får bedre hastigheter med det kruttet men dårligere pressisjon.

 

 

I følge QL så skal du da greie hvertfall 790m/s med a-max kula og N-560 krutt (jeg sjekka bare med Vithavuori krutt)

Link to comment
Share on other sites

I praksis kan man vel si at alle 6,5x55 med kortere en 55cm løp er ulovlige til storviltjakt?

Nei i praksis forholder man seg til DN sine definisjoner.

Å min 6,5X55 med 49 cm løp er i praksis lov, har målt hastighet på oryx kula og den holder fint kravet....

Link to comment
Share on other sites

Herreminhatt! Sitter vi her og klager på at de fordø**te byråkratj**lene i DN ikke tolker en bestemmelse strengt nok? Snakker om å være mer katolsk enn paven :shock:

 

Sauer 150 lever vel av å selge børser, så det er vel ikke unaturlig at han imøteser en lovendring som gjør at hver tredje elgjeger må handle ny rifle...

Link to comment
Share on other sites

Om dere er så redde for å ha en Joule for lite, hvorfor bruke 6.5x55?, og om dere driter i det, hvorfor mase om det? Hvem vet om du har litt for lite fart? Hvem vet hvilken kule du bruker. Ikke elgen iaffal...

K

 

 

Herreminhatt! Sitter vi her og klager på at de fordø**te byråkratj**lene i DN ikke tolker en bestemmelse strengt nok? Snakker om å være mer katolsk enn paven :shock:

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er et skrivebordsproblem. Som før nevnt, de aller aller fleste Norske jegere eier ikke chronograf og har ingen anelse om hvilken fart kula har når den forlater løpet. Heldigvis er heller ikke Direktoratet for Naturforvaltning så kørka at de tenker oppsynet skal ha med seg chrono og teste utgangshastigheten til den ammoen jegere bruker :wink: . De forholder seg til rett kulevekt, i rett kaliber. Det er jo også det eneste fornuftige. Jeg kan ikke skjønne at de av oss som har chronograf skal forkludre dette noe mer heller. Er du i tvil, bruk kjøpeammo der hastigheten er trykt på pakka.

Link to comment
Share on other sites

Herreminhatt! Sitter vi her og klager på at de fordø**te byråkratj**lene i DN ikke tolker en bestemmelse strengt nok? Snakker om å være mer katolsk enn paven :shock:

 

Sauer 150 lever vel av å selge børser, så det er vel ikke unaturlig at han imøteser en lovendring som gjør at hver tredje elgjeger må handle ny rifle...

 

Heisan, at Sauer 150 lever av å selge børser er jo ingen hemmelighet. Men at han tjener s mye mer penger på å selge børser i andre kalibere enn 6,5 er nok litt på siden.

 

Mitt problem med problematikken er at reglene blir tolket ulikt fra kaliber til kaliber. Om 6,5 er godkjent pr definisjon må også en 30-30 være det. Du får ammo der som klarer kravet både etter fabrikants og kronografs avlesninger.

 

Kan ikek være slik at en patron er hellig for sånn er det bare, mens andre som er minst like egnet med ordenlige kuler er utelatt. Det er jo omtrent like dumt som setningen om "Militært utseende" les Skremmende. Synsing og den bestemte tjenestemann/kvinnes følelser rundt en sak kan ikke være avgjørende.

 

Også helt enig med Bent om hvor dustete reglen om minst 9g kule er. En moderne 125-130grs kule i 6,5 gjør en formidabelt mye bedre jobb en en sølvpapir Norma Alaska, Partizan, S&B o.l 10g kuler.

 

Det skulle etter min mening vært laget ett lite tillegg i kravet der massive kuler ned til xxx gram var unntatt vektregelen så lenge anslagsenergikravet tilfredsstilles i gjennomsnittet av våpen en kan finne. Det betyr rett og slett å teste 10-12 våpen i forskjellige kalibere å gå igjennom listen med godkjente kalibere en gang til.

 

Ser det skrives mye om hvilke hastigheter en oppnår med hjemmeladinger i sitt våpen, til det er mitt svar enkelt. Er dine hastigheter høyere enn det fabrikkene får i sine data, med skikkelig piezo eller CUP måling, med trange trykkskytingspiper som alltid gir meget gode hastigheter - er trykket også tilsvarende høyere. At 6,5 hylser tåler mer enn makstrykket i patronen er oppgitt til er det ingen diskusjon om, selv skal jeg antagelig klare å lade storviltkrav i en 7,62x39 også. Men det er en helt annen diskusjon.

Innenfor patronens spesifikasjoner klarer ikke 6,5x55 kravet med 9g kuler i normale jaktløp med trykk innenfor det som er definert som standard er min påstand.

 

Om det betyr at kravet til anslagsenergi skal endres eller patronen skal tas vekk fra den godkjente lista har jeg ingen egentlig formening om. Kun at patronen ikke klarer dagens krav slik de er utformet.

Link to comment
Share on other sites

[innenfor patronens spesifikasjoner klarer ikke 6,5x55 kravet med 9g kuler i normale jaktløp med trykk innenfor det som er definert som standard er min påstand.

Tja, om norma påstår patronen går fort nok til å greie 2700J på 100m så stemmer det ikke?

 

Å all den tid DN sier at det som står på ammopakka er veiledende så er det jo veldig enkelt å si at patronen er lovlig selv med enkelte 9 grams kuler.

Med 10 grams kuler er den iallefall lovlig i følge ovenfor nevnte retorikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...