Jump to content

Yaesu VX-8DR


novell

Recommended Posts

Den kan ikke lovlig konverteres og brukes som jaktradio, hvis det er det du lurer på. Hvis du er radioamatør eller innehar tilsvarende sertifikater er det vel en av de bedre håndholdte radiomerkene som finnes i mine øyne. Radioen sender ikke umodifisert på jaktradiofrekvensene, kun i amatørradiobåndene.

Link to comment
Share on other sites

En har vel i disse tider lov å eie en AmatørRadio, men ikke bruke Frekvensene deres!

PS: det har ikke alltid vært slik!

 

Har selv en VX-170 fra Yaesu. Er storfornøyd. Inngrepet som trengs for å bruke den på jakt-frekvensene, er ikke stort men må gjøres.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsmessig er Yaesu veldig bra, så det er absolutt å anbefalt som radio.

 

Når det gjelder å bruke ein amatør radio til jaktradio, så er dette ikkje lovlig desverre. I følge regelverket så må du ha ein CE godkjent jaktradio, dvs ein radio med visse eigenskaper og som er opent for eit visst frekvens området som jaktradio frekvensene ligger på. Ein amatør radio har eit anna frekvens området, og når ein opner radioen for at denne skal kunne brukes på jaktradiofrekvenser, så bryter ein også CE godkjenninga på radioen, og den er dermed ikkje lovlig til dette bruket.

 

Dette er kun til opplysning, kva den enkelte gjer, får være opp til vedkommende. Bruker ein sunn fornuft, så er ikkje det eit problem uansett.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er langt over normalt intresert i radio ville jeg ikke kjøpt den. Utrolig mye fuksjoner og lett for å rote seg bort.

 

Støttes. Yaesu lager knakende gode radioer, men det er amatørradioer med veldig mye funksjonalitet som man ikke trenger på en jaktradio.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har brukt vx7-r som er forgjengeren til denne i mange år nå. Som flere andre her har påpekt så har den masse funksjoner du ikke trenger og knotete å bruke. Grunnen til at jeg bruker den er at jeg kan bruke den på jobb med UHF frekvenser og på jakt med VHF. Kan også høre på 2 kanaler samtidig, kjekt i elgjakta hvis naboen har ett drev inntil oss fks. eller på reinsjakt hvis det er lite som skjer så kan en høre på p3, radio Norge osv.

 

Hvis du bare er ute etter en vanlig jaktradio ville jeg valgt noe enklere.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor diskutere bruk av amatørradioer som jaktradio?? Det er IKKE lovlig å bruke annet enn en jaktradio som jaktradio!

Disse håndholdte fra Yaesu som dere nevner her er amatørradioer og er IKKE lovlig til bruk utenfor amatørbandene.

 

En annen ting er at om en radio er modifisert mister den sin ce merking og er ikke lovlig å bruke i det hele tatt utenom for en radioamatør!

 

Burde vel ikke være så vanskelig å holde seg innenfor regelverket når det gjelder radiosamband på jakt :?

 

Eller bryter dere loven også når det kommer til våpenbruk også helt uten videre (for å sette dette litt på spissen) :?

 

Så må en heller ikke glemme at NJFF betaler en god sum for de frekvensene de har til rådighet for bruk til jaktradio.

I hovedsak er en jaktradio en radio som ikke har VFO, altså kun forhåndsprogrammerte kanaler med de rette frekvensene (6 frek,.), og selges av godkjente forhandlere.

Ved overdrag privat skal det meldes med eget skjema, slik at jaktradioregisteret er oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge jeg bruker radioen min på de frekvensene jeg har lov å bruke så er det vel ett fett åssen radio det er! Selveste radio sheriffen du eller :lol:

 

Nei, er ikke det samme hvordan radio du bruker på jaktfrekvensene, sitat NJFF.NO: "Fra PT kreves det en tillatelse for å benytte disse frekvensene, og det må derfor sendes et søknadsskjema til NJFF. Godkjente forhandlere har ikke anledning til å levere ut jaktradioer uten at tillatelse foreligger. Tillatelsen bør medbringes ved bruk av jaktradioen." http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... t_id=67282" target="_blank

 

Burde vel ikke være så vanskelig å være lovlydig, men det syndes mye på dette området.

Link to comment
Share on other sites

TorH: Det er kriteriene for å bruke kanalene, noe Rolf la til grunn for argumentet sitt. Man vil fremdeles ikke ha lov til å bruke en amatørradio, men i praksis kan jeg ikke tro at dette er noe stort problem. Faktisk vil jeg tro at risikoen for å skape problemer på frekvensene er større med billig kinesisk skrot med "CE"-merking enn en kvalitets-enhet som en Yaesu.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke tilpassninger må gjøres for å sende på jaktfrekvenser med yaesu vx-8?

Det eneste du trenger å gjøre er å legge inn jaktkanalene (med navn) i minnet og å trimme/bytte antenne(Må ikke, men anbefales). Legge inn kanaler gjøres fra tastaturet. Radioen er fri programmerbar.

Som en tommelregel skal antennelengden være 1/1, 1/2 eller 1/4 bølge. Dvs at du må finne ut hvilke frekvenser du skal bruke, finne gjennomsnitlig bølgelenge(google) og justere tilsvarende. Noen antenner har innebygget spole så de ser kortere ut enn de er. Anbefaler å kjøpe ferdig antenne eller pisk som er beregnet på kapping. Følger da gjerne med mal på dette. Dette kan øke rekkevidden din drastisk i forhold til en feil antenne.

Denne radioen har vel samme båndene som vx-7r som jeg har selv, da har den i tillegg til VHF og UHF scanner på hele FM båndet (NRK, Etc) og flyradio (AM).

Link to comment
Share on other sites

Må vel bli gjort mer med radioen hvis man skal sende på jaktfrekvensene siden dette er en amatørradio og skal være sperret for å kun sende på amatørbåndet, var sånn med VX170 min som kun kunne sende på det amerikanske amatørbåndet siden jeg kjøpte den i statene.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte mine helt lovlig i Norge hos Permo Elektronics og de var åpne i hele vhf og uhf området. Hvis de er kjøpt i usa kan det være noe annet. Google på vx-8 Mods. Finnes en software "unlock" for EU modellen, ellers er det som regel en motstand som må klippes(Alle modeller?). Finner det meste på nettet. Derfor jeg alltid kjøper mine i Norge, lovlige (å kjøpe) og helt åpne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er radioamatør og har en Yaesu VX 8 GE. Eneste forskjell fra DR-modellen er innebygget GPS, ikke 50 mhz eller wide FM. Vær obs på at når du utvider sendeområdet på VX 8- radioene får du bare sending ned til 140.000. De jaktradiofrekvensene som ligger lavere får du bare lyttet på, og det er vel to eller tre kanaler om jeg ikke husker feil. Mitt råd er å kjøpe en Icom 34 GS. De nyeste er helt vanntett, lette og bruke og har en meget god sender og mottaker. Yaesu er også bra, men VX 8 til jaktradio vil jeg ikke anbefale. Pluggen for tilkobling av monofon er for dårlig, og du må regne med at radioen plutselig sender sambandstrafikk over høyttaleren. Og da kommer dyrene neppe til din post.

Link to comment
Share on other sites

Hæ.. dette har jeg aldri hørt om før, og håper jeg misforstår nå, men Jeg tenkte å kjøpe en jaktradio på Europris til meg og dama for å ha i skogen, er det virkelig noe jeg må ha tillatelse på? ?

 

For å kunne holde kontakten med dama eller andre for så vidt i skogen eller ute i naturen kan en godt bruke fribåndsradioer :-) Altså disse pmr radioene som f.eks. bruker noe av 433Mhz området.

Eller en som går på 27Mhz (walkie talkie) for den del.

 

For å bruke en jaktradio, ja så trengs det tillatelse fra NJFF.

 

Synes ikke selv det er greit å oppfordre til lovbrudd som enkelte her gjør ang. bruk av jaktradio.

 

NJFF betaler som sagt endel for disse frekvensene, så de er kun for bruk for de som innehar tillatelse fra NJFF.

 

Ellers er jo de fleste her opptatt av å ha lovlige våpen, magasin etc. med seg på jakt, hvorfor da være på jakt med ulovlig radio det skjønner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...