Jump to content

Programere lafayette radio


villmannen

Recommended Posts

Dette med å ta seg tilrette på frekvenser man ikke har lov til å bruke begynner å bli et stort problem,.

Bedrifter og organisasjoner må betale store summer i året til PT for leie av frekvenser da blir det feil av privatpersoner å ta seg til rette.

Og vist man har lov til å bruke noe annet en jaktkanalene kjøper man en dertil egnet radio.

Man må også være klar over at CE godkjenningen på radioen ikke gjelder lenger ved mod.

Er dere i tvil kan dere kontakte PT så får dere svar der.

Det er ikke for ingenting at programvaren ikke er tiljengelig for alle.

Link to comment
Share on other sites

Dette med å ta seg tilrette på frekvenser man ikke har lov til å bruke begynner å bli et stort problem,.

Bedrifter og organisasjoner må betale store summer i året til PT for leie av frekvenser da blir det feil av privatpersoner å ta seg til rette.

Og vist man har lov til å bruke noe annet en jaktkanalene kjøper man en dertil egnet radio.

Man må også være klar over at CE godkjenningen på radioen ikke gjelder lenger ved mod.

Er dere i tvil kan dere kontakte PT så får dere svar der.

Det er ikke for ingenting at programvaren ikke er tiljengelig for alle.

 

Det var da fælt så skumle hensikter du tilegner trådstarter? Takk til Griffen for finfin info

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen skumle hensikter, men som radioamatør har vi store problemer med jegere som ikke forstår allvåret med å ta seg til rette på våres frekvenser.

Og ikke minst dette med harmonisk utstrålinger på 2. 3.osv harmoniskefrekvenser som kan ødlegge for livsvikige samband.

Det er derfor vi radioamatører må avlegge en meget omfattende prøve for å få lov til å bruke radioutstyret vårt.

Hva med å sette seg litt inn i radioteknikk og ikke minst PT sine lover og regler.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å sette seg litt inn i radioteknikk og ikke minst PT sine lover og regler.

 

Jeg har sittet oppe mang en sen nattetime i elektronikk- og antennelaber, så når det gjelder akkurat radioteknikk tror jeg at jeg regner meg som relativt oppegående. Det er klart at man ikke bør modde radioer sånn at de sender utenfor beregnet spektrum, men det er et faktum at de samme radioene brukes både på norske og svenske frekvenser. Jeg orker ikke diskutere mer her, men synes det er litt synd at man ikke skal få lov til å spørre om noe som helst her inne før det blir tolket i absolutt verste retning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jegeren har heilt rett med tanke på modifisering og frekvenser, og det er heilt i orden å poengtere dette, dette er faktisk eit økende problem her til lands.. Blindsendinger og tullball på andre frekvenser er ikkje særlig moro, og i enkelte situasjoner kan det være faktisk farlig også. Men det er lov å spørre, og som man spør, får man svar.

 

- Ved å opne/modifisere ein jaktradio, så er radioen ikkje lenger godkjent som jaktradio. Ved kontroll blir den inndratt og det samme ved misbruk i tillegg til ei klekkelig bot.

- Det er også ulovlig å kjøpe ein amatør radio ( fordi den er billigere ) og bruke denne modifisert til jaktkanalene.

- Det er ikkje lovlig å bruke ein jaktradio til andre frekvenser eller kanaler den er godkjent for. Dvs at det er ikkje lov å bruke Svenske jaktfrekvenser på den Norske radioen. Husk på at enkelte frekvenser som blir brukt i andre land, kan ligge faretruende nær frekvenser som blir brukt til livsviktig samband, om frekvensen er ledig, så er det dermed ikkje smart å bruke den, derfor har PT klørne i kva frekvensspektrum som går an å brukes til kva på lufta i Norsk område.

 

Når det er sagt, så er det opp til den enkelte å forholde seg til lovene og fornuften. Så lenge ein radio blir brukt fornuftig er ingen av overnevnte ting særlig urovekkende, desverre så er det ein del som ikkje bruker fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du med andre frekvenser da du ikke har lov til å bruke annet en jaktkanalene?

Det var vel ikke det han spurte om?

 

Når det gjelder programmering av lafayette har jeg enda ikke sett noen software eller metoder for å programmere denne radioen enda.

 

Den blir softwareprogramert men det er kun hovedforhandler som har, er ikke helt sikker men tror Breen måtte sende til sverige for å få ordnet en jeg hadde som var feilprogramert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden enkelte viser til PT så tok jeg meg bryet med å sende en mail til PT med problemstillinga. Om en autorisert forhandler programerer radioen så er fortsatt ce-godkjenninga inntakt. Videre så er det fritt fram å ha vilken som helst frekvens på radioen og lytte på denne. Først ved sending kommer tillatelse og avgift inn i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Fin avklaring G.Laron. Så fort det er en tråd om radioer kommer det en masse synsing om hva som er lov eller ikke. Mange her som har behov for andre kanaler enn de vanlige jaktkanalene. Oppsynskanaler, sanke, private, svenske, ettersøk osv. Man skal ikke bruke en radio på kanaler man ikke har lov til, men for mange holder det ikke bare med de vanlige jaktkanalene. Er litt overasket over at de fleste forhandlere selger radioer med sikring, sanke, vinsj og svenske ferdig innlagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...
  • 2 months later...

Ser det er en del meninger om dette med egne jakt kanaler, Skal et jaktlag ha en egen kanal, må de søke PT om dette, og betale for bruken som et hvert firma. Jeg opplevde i fjor at ett jaktlag begynte å operere midt i amatør båndet. Jeg kontaktet dem og gjorde oppmerksom på at de var på ulovlige frekvenser. De kunne da fortelle at en forhandler hadde solgt dem denne kanalen.

Igjen, Forhandlere kan ikke selge kanaler, det er det bare PT som kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...