Jump to content

Hund og bil


jakko

Recommended Posts

Så en jævla idiot i en Lexus SUV som hadde låst en liten terrier inn uten så mye som en liten gløtt på vinduene i går. Det var nesten 35 grader i skyggen her. Tviler på at eieren ble glad når hun/han fant en politibil ventende og et knust sidevindu ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde min parkert i skyggen i noen minutter her en dag forrige uke mens jeg var innom sportsbutikken ett kjapt ærend. Kom ut og ble overrasket over hvor varmt det hadde rukket å bli inni bilen. Hadde rett og slett blitt grundig lurt av en svalende bris.

 

Men velger heller å la hunden være hjemme med to fulle skåler med vann enn å ta den med i bil sommerstid. Han har det bedre hjemme i ett svalt hus enn i en klam bil uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dette problemet 10-11 måneder i året, følgelig bruker jeg en pick-up truck til å frakte bikkjer. Bikkjene er sikret på planet enten i festet bur eller med sele og wire. På varme dager setter vi på potesokker.

 

På de varmeste dagene får de en presenning å krype under når trucken står parkert, pluss plenty vann selvsagt.

 

Å ha bikkje innelåst i bil i varmen er ikke spesielt lurt. Selv om hunden bare blir litt dehydrert så er det stor fare for at man finner en "presang" inne i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Viktig å huske på at det ikke nødvendigvis er varmen i seg selv som er farlig for hunden, men luftfuktigheten. Med god lufting slik at hunden klarer å svette skal det mye til at det blir for varmt i Norge. Hunden svetter jo ikke over hele kroppen slik vi mennesker gjør og er er avhenging av at luften rundt dem kan ta opp den fuktigheten de trenger å kvitte seg med for å regulere temperaturen. Men for all del, jeg unngår også å ha hunden i bilen når det er varmt, men må jeg sørger jeg for god lufting gjennom luftevinduer og at jeg låser bakdør/luke i delvis åpen stilling.

 

Har en burvifte, men den har ikke noe element så kom med link!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Så en jævla idiot i en Lexus SUV som hadde låst en liten terrier inn uten så mye som en liten gløtt på vinduene i går. Det var nesten 35 grader i skyggen her. Tviler på at eieren ble glad når hun/han fant en politibil ventende og et knust sidevindu ...

 

ser jeg noe slikt, knuser jeg vinduet med en gang :)

Link to comment
Share on other sites

Vifter på buret, med eller uten kjøleelement, nytter egentlig lite inne i en bil. Når tempen øker blir vifta til en vifteovn. Kjøle-elementer flytter bare varme over til lufta inne i bilen. Skal man etterlate hunder i låst bil så må vinduer og takluke åpnes. I tillegg kan man bruke solskjermer på frontruta og sidevinduene. Skal man bruke vifter er det greiere med den typen man hekter på et halvåpent bilvindu. Lufta utenfor er tross alt kaldere enn lufta inne i bilen etter en stund.

Link to comment
Share on other sites

Også er det jo ingen her som har nevnt den "kroken" man får kjøpt til bakluka? Brukt den selv ved enkelte anledninger (feriestopper og slikt) og når man får luka til å stå oppe 10-12 cm og får glipper på vinduene i bilen så man får gjennomtrekk gjennom buret, er det faktisk levelig temperatur ei god stund inne i bilen. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...