Jump to content

13gr Lapua Mega kontra 11.7gr Oryx lading 30-06


buttolo

Recommended Posts

hei! trenger ei pakke med nye kuler. hadde 11.7gr oryx før som elg medisin, men fikk aldri mulighet til og prøve den, og i tillegg ikke god nok samling som jeg ville ha i børsa mi, men for alldel god nok til elg.

 

da en er på elgjakt, uansett(nesten) hvilket lag man er med på, så sverger gammlekara tell " laupa megan" som dem kaller dem.

vet at mange forguder denne i 9,3, men er den like god i 30` kal? bør jeg velge 200 grn eller 185grn i mega? skal brukes på hovedsakelig elg, men kanskje rådyr, om jeg blir bedt med en tur.

prisforskjellen er også stor mellom oryx og mega, også vil jeg helst bruke samme ladingen, om jeg skal jakte elg, rev, rådyr osv.

så dem behøver ikke være det dyreste.

takke for alle innspill.

 

lader med N160 eller N150 som jeg har tilgjengelig for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

godt og høre. satt den så patronen er 79.5 nå, som lapua anbefaler. folk som har brukt denne kula selv og vet den er bra? børsa er skutt inn med 180grn alaska(fikk billig, så brukt til trening og rådyr) hvor mye lavere vill denne kula gå på 100 m?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 185 grs en del, og den er overraskende god til å være ei konvensjonell kule. Antagelig pga at mantelen er fhv tjukk. Har skutt en god del elger med den, og den har aldri svikta. Går tom for Swift A-frame i høst, så da kommer jeg til å bruke de snart 20 år gamle heimeladningene mine med Mega.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da var ladninga prøvd på banen i dag, og gikk meget bra i børsa. god samling, men dog lavere enn 180grn som den var innskutt med.

prøvde også i vannkanne i dag. resultatet ble:

diam:16mm

høyde: 17mm

restvekt: 12.3 gram (200grn mega)

godt fornøyd, men trodde kula skulle bli lavere enn 17 mm, vurderer og ha i litt mere krutt, da jeg er langt i fra max grensa.

 

 

PS bilder kommer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...