Jump to content

Hvilken haglepatron til Sabatti Forest?


Granleggen

Recommended Posts

Gikk til annskaffelse av min første kombi for et par måneder siden. En brukt Sabatti Forest i kaliber 12/76-7/57R. (Ny i 2008) Hagl-løpet har 1/2 boring. Bruken blir for det meste på gaupe, men også rådyr og rev kan bli aktuelt. Hadde fra før av en pakke med Impact-Mallard TungstenMatrix 36grams nr.1 Testet disse på papp på 25m avstand. Haglsvermens diameter var på ca 50 cm og ujevn fordeling av hagl.

 

Er det noen med samme våpen som har testet haglammo som tilfredstiller til bruk på nevnte vilt, og som har tilfredstillende fordeling av hagl?

Har tenkt å teste flere typer, men med dagens priser på haglammo hadde det vært greit å fått noen tips om hvilke som anbefales og hvilke jeg bør styre unna.

 

Alle tips mottas med takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Leste litt om Remington Wingmaster her: viewtopic.php?uid=8090&f=18&t=25399&start=0

 

Virker som en veldig bra patron bortsett fra at det nevnes at hardheten er på nivå med stål. Det er sikkert flere fordeler med det, som bl.a. inntrenging. Største ulempen må vel være rikosjettfaren? Under gaupejakta er jeg ofte hundefører, og som kjent så er det veldig ofte at gaupa oppholder seg i berg og bratte stein-urer, ikke minst når den blir jaget. Hundene vil dermed svært ofte være utsatt for høy rikosjettfare. Jeg jakter med laika, så hunden vil ofte være veldig tett på gaupa i forhold til en drivende hund. Tror jeg vil velge en patron med litt "bløtere" hagl til gaupejakta.

Men til rådyr og rev vil jeg tro patronene er ideelle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...