Jump to content

sprøsmål om bra kule til bjørn


knutmstien

Recommended Posts

hei,skal i morgen og skyte opp til storvilt igjen.

og skal kjøpe endel ammo,blir og bjørnejakt på meg i september,sitter og funderer litt på hvilken kule jeg burde gå for?

hadde sett meg ut oryx kula i 6,5x55,men finnes de noe annet på markedet som har bedre virkning på bjørn en oryx?

evt lapua omega,siden jeg bruker lapua scenar kula 7grams til fugl.

 

noen synspunkter/erfaring noen kunne tenkt og dele med meg? :)

 

mvh knut stien

Link to comment
Share on other sites

Ei 200 grs Barnes kule i 308 win vil få så dårlig fart at ekspangsjonen blir liten. Tror heller jeg ville valgt Oryx, Accubond, Interbond, eller en annen bonded kule på 165-180 grs som ekspanderer mye men holder godt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt 2 bjørner med Oryx i 3006. Std: 11,7 g/180grein. Fungerer fint det!

Bare pass på og skyt høyt nåkk, blinken er nesten like liten som på en hjortekalv. (Høyden på skrotten) Bare se på bilder av bjørnekrotter og sammenlign det med en "levende" bjørn, blinken ser stor ut men synet bedrar...

 

Skal du bruke 6,5x55 på bjørn? Regner med de som du skal jakte med er interesert i at du har størst mulig kaliber....?

 

Stian

Link to comment
Share on other sites

Regner med de han jakter med foretrekker han bruker den børsa han har trent med, og vet å plassere skuddet på rett sted med... Så lenge man bruker ei solid kule holder alle lovlige kalibre i lange baner - så lenge hølet sitter der det skal.

 

EDIT:

med dette er ikke tema her.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen bjørner i Kamchaska og i Canada - og har brukt samme kule som til hjortejakten her hjemme.

.308 og Hornady 165 gr. Interlock.

 

Alle kulene gikk "straight through".

 

Treffer man bra - går det som det skal gå :wink:

 

Ser at flere lurer på hvilke kuler man skal bruke til rådyr :roll: ?

 

Er det noen kuler som ikke fungerer til rådyr da :?: ?

 

Samme rifle/kule har jeg brukt i Afrika flere ganger også - og hverken Oryx eller Eland hadde gått kjappere ned med noe annet.

 

Jeg synes dette kaliber/kulehysteriet - er noe tull :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bruk ei kule med relativt hurtig ekspansjon. Den skandinaviske brunbjørnen er jo liten sammenlignet med f.eks elg. derfor er ikke kuler med maks dybdevirkning det beste alternativet etter mitt syn. nosler partition eller core-lokt er god medisin til bamsen i cal 6,5x55. Har brukt sistnevnte sjøl med knall og fall som resultat i møte med bamsefar. Lykke til

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...