Jump to content

Og hvor skal så nøklene ligge...


Ole-Johan

Recommended Posts

Hassel: Skjønner du har lang erfaring med samfunnsvitenskapelig undersøkelser. Lykke til med å bevise en årsaks/virkningssammenheng ved innføring av våpenskap og vold. Bevisene dine vil være av internasjonal interesse, så jeg regner med ingen kan unngå dem når du publiserer funnene dine.

Link to comment
Share on other sites

Jobber med en masteroppgave om bruk av spill i undervisning for tiden så det blir ikke tid til en større undersøkelse på det feltet. Så jeg kan ikek komme med noe annet en følgende påstand. Våpenskap fra første våpen vil føre til en reduksjon av "tilfeldige" (altså ikke planlagte) tyverier av våpen som senere kan misbrukes i kriminell sammenheng.

Kripos sin egen stattistikk om kraftig nedgang i antall stjålne våpen etter inføringen av våpenskap fra først håndvåpen / langvåpen nr 5 tyder også på at våpenskap reduserer tilgangen på stjålne våpen.

 

Videre kan det være interessant å henvise til Gary Mausers undersøkelse, Would Banning Firearms Reduce Murder and Suicide? A Review of International Evidence.

 

http://www.garymauser.net/papers.html

Hvor det kan trekkes ut at det er mindre misbruk av våpen i land med strenge oppbevaringskrav kontra andre land. (Dog er det å finne fakta ut i fra andre parametere en det undersøkelsen legger opp til)

 

Videre om du hadde lest det jeg skrevet, i stedet for å bli så snurt, så hdde du sett at poenget mitt er at man påstanden "vil ikke" er feil, og veldig lett kan motbevises enten moralsk, allegorisk eller faktabasert. Derimot er jeg enig med deg i at innføring av våpenskap fra første våpen nok vil påvirke voldsstattistikken i svært liten grad. Men "litt" vil det nok utgjøre, om ikke annet en å redusere potensialet for at en misdeder snubler over et dårlig sikret våpen under et brekk.

 

Videre skulle jeg gjeren lest hvordan du begrunner påstanden om at det ikek vil ha noen som helst effekt?

 

Trådens problemstilling må videre være at det ikke hjelper mye å låse inn våpna om man ikke sikrer nøklene på fornuftig vis (Om har man små lommer får man velge kodelås) den beste måten er å ikke ha nøklene hjemme, eller sammen med papirer eller annet som gjør det enkelt å finne ut av hvor du bor.

Link to comment
Share on other sites

Enten våpenskap har en preventiv effekt på kriminalitet eller ei så må man bare innse at våpen er gjenstander som er (a) portable, (b) kan omsettes for brukbare verdier og © er et helvete å erstatte når man har brukt åresvis på å samle dem og, i en god del tilfeller, bygge dem om.

 

Jeg har ingen juridiske krav til oppbevaring men låser likevel inn det jeg ikke har på meg av våpen samtidig som jeg har sikret eiendommen på diverse andre måter som går langt utenom det man forventer av samlere med store våpenbeholdninger i Norge. Det har aldri slått meg å gjøre noe annet av en eller annen grunn.

 

Får man stjålet våpen betyr det masse kjedeligheter med politi, forsikringsselskap, egenandeler og annet trøbbel. Jeg synes at det enklere å sikre jerna for å redusere muligheten til å komme i en slik situasjon. Man går ikke fra bilen med nøklene i tenningslåsen heller.

 

 

For min del løser jeg nøkkelproblemet med å låse nøklene til våpenskapene inn i en pistolsafe med kodelås som er skrudd fast inni nattbordet mitt. Den er sikkert ikke så enormt vanskelig å bryte opp, men jeg tviler på at man klarer det før sheriffen, som er informert om at det er dealer license på adressen, står utenfor.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skrev tidligere var satt på spissen, men likevel er det nå slik for meg at nøklene må ligge hjemme i huset. Jeg setter ikke på to nye nøkler på bilknippet, som allerede har nøkler nok. Jeg kommer heller ikke til å ha nøklene hos en venn eller et annet sted, grunnet jeg stadig vekk øver meg og har hagla fremme. Det er flott at det er påbudt med våpenskap fra første våpen, grunnet selvmord og andre lumskheter som kan foregå, men det er en svakhet at enkelte skap må låses med nøkkel. Kanskje burde alle våpengodkjente skap ha kode, så slipper man i allefall å bekymre seg ved eventuelle innbrudd?

Link to comment
Share on other sites

og har kun 1 nøkkel
Hva med å lage en kopi eller to? :lol: (Lag to, så har du en i reserve.. DA kan du bruke noen av de gode rådene for å gjemme nøkkel nevnt tidligere i tråden... :twisted: )

 

Hvor får man nye nøkler til våpenskap hen da? Er vel ikke bare å løpe innom Jernia eller lignende vel?

Link to comment
Share on other sites

Du får bestilt ny nøkkel der du kjøpte skapet (leverandør / produsent / importør). Hvis du ikke vet hvor det kommer fra sjekker du hvem som selger skap-typen på nett og kontakter dem. :wink: (Godt mulig at et låsefirma kan hjelpe deg, det har jeg ingen kunnskap om.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort det slik at både skapet, og stedet jeg gjemmer nøkkelen er godt dekket av hver sin sensor til alarmen.

Skapet er godt boltet fast i vegg og gulv.

Men akkurat nå kunne skapet vært åpent og stått på gata.. for sluttstykket er borte vekk.. det ble lagt på en "lur" plass.. og nå måtte jeg bestille nytt gitt.. forb..

Skal aldri gjemme bort sluttstykke når vi reiser bort mer nei. hehe.

Link to comment
Share on other sites

Hos meg er det nok ingen fare. Roter bort nøkkelen stadig vekk jeg... :oops: Og slik finner man jo aldri ut før man skal ha børsa! :? Har fått skapet av faderen da han ikke trengte det lenger, og han vet så klart ikke hvor reservenøkkelen ligger! Har en tendens til å legge nøkkelen på stadig lurere plasser, og da er det flaks om jeg finner den igjen. En vakker dag må vel vinkelsliperen frem...

Link to comment
Share on other sites

Å oppbevare våpen fastlåst/innelåst er veldig klokt, både for å beskytte egne barn og for å vanskeliggjøre tyveri. Derfor har menge praktisert dette lenge, og private jakt- og konkurransevåpen har aldri vært en samfunnsrisiko.

 

Men å lovpålegge innlåsing i FG-godkjente skap er lite intellegent. Paranoidisme har vært nevnt, og i forbindelse med å støtte og underskrive denne lov passer det veldig god, rent diagnosistisk. Slike lovpåbud bør komme for å spare liv, og det var aldri motivet for her. Pengene burde heller vært brukt for å begrense trafikkulykker, og lovpåbudet til å påby bruk av redningsvest i båt.

 

Som alle kan se av de forutgående innlegg faller lovpåbudet på nøkkelproblematikken. Her vil gode borgere med gode forsetter før eller senere bli dømt.

 

Vi kan håpe på at lovpålegget skyldes dårskap, men kan heller ikke utelukke at det er en del av en langsiktig politikk. Jeg er hverken paranoid eller mistroisk hvis jeg ser at det er langt enklere for myndighetene å pålegge oppbevaring hos nærmeste politikammer av FG-nøkkelen enn av våpnene.

 

Hvor skal så nøklene ligge?

Link to comment
Share on other sites

Tja, den største effekten av våpenskapkravet tror jeg er at politiet har mye enklere for å bøtelegge våpeneiere eller straffe de på andre måter om noe skjer.

Å inntil det er bevist at dette ikke kommer til å skje (dvs om det i løpet av et par år ikke kommer noen saker hvor noen er straffet for ulovlig oppbevaring eller annet) så tror jeg faktisk det desverre er sannheta.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg uenig. kravet om våpenskap har gjort våre lovlige våpen langt midre tilgjengelige for uvedkommende. Og det er ikke bare betryggende, det er et samfunnsansvar.

Jeg er en av dem som hadde våpenskap før loven kom pga familiesituasjonen (narkoman i relativt nær familie)

Dette gjorde at jeg regnet risikoen for innbrudd som høyere enn ellers, og jeg ønsket å sikre mine lettomsettelige verdier mot dette miljøet. revolver under hodeputen var aldri et alternativ for å si det sånn..

Nattesøvnen fikk en langt høyere kvalitet, og jeg ser på ingen måte utgiften til våpenskap for borkastet eller unødvendig.

skyting er en frivillig interesse. Rallysjåfører kan ikke velge om de syns veltebur er en fornuftig investerirng om de ønsker å drive med sin hobby, det er ingen grunn til at vi skyttere skal ha det annerledes.

 

Når det gjelder nøkkel i daglig benyttet nøkkelknippe, så praktiserte jeg dette helt til nøkkelen en dag ikke ville mer, og det var såvidt synlig slitasje på den. åpenbart er låser til våpenskap kresne saker, og det er jo forsåvidt fint. Det ga meg et problem, siden jeg hadde forlagt reservenøkkelen og det tok meg et halvt år å komme på hvor i huleste den befant seg.

Det var en "egg i trynet" opplevelse. Et skikkelig Kodak Moment

 

pr i dag er nøkkelen sikret etter prinsippet "her og der hviler" Jeg har sprengningssertifikat, og landminemiljøskade :lol:

eller, ikke helt, ungdom i hus, men nøkkelen er etter egen oppfatning sikkert oppbevart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er endel forskjellige meninger ute og går. :wink:

 

Høggern er nok desverre innepå noe, men annet er ikke å vente når vi får nye påbud å følge.

 

Det jeg frykter mest, er at man kommer til at man skal straffes om noen finner nøkkel eller kode til våpenskapet.

 

Strengt tatt, er det vel ingenting som forbyr oss å ha nøkkelen hengende i nøkkelskapet ved utdøren? I hvertfall ikke for de av oss som ikke har barn o.l i huset.

 

Er der egentlig noen regler for oppbevaring av disse nøkklene?

 

Dette med hvor nøkkelen skal være, har faktisk gitt meg ett problem. Fordi jeg gjerne vill ha praktisk og enkel tilgang til våpenskapet, noe som ikke er rart. Siden jeg titt og ofte er innom der, og dette tross alt er hobbyen min.

 

Desverre fører nok krav til det praktiske, til at man velger løsninger som nok ikke er fullgode med tanke på innbrudd.

 

Den praktiske løsningen for min del, vill nok bli å kjøpe ett våpenskap til. Bare at det har kodelås, slik at nøkkel til skap 1 ligger der. Men billigt blir det ikke å tilfredstille paranoiaen.

Link to comment
Share on other sites

Blir det innbrudd så blir det innbrudd... Klarer tyvene å finne nøklene eller å åpne/ta med seg safen får de vel gjøre det... Jeg skal ikke ligge våken om nettene og tenke på om nøklene er gjemt på et "smart" sted. Som kanskje ikke er så smart da tyven kan finne dem uansett...

 

Skapet er boltet fast med 4 10mm x 150 mm skruer i armert betong under og hvis det ikke klarer å stoppe tyvene da har jeg mistet noen våpen da.

Link to comment
Share on other sites

Man må nok ha vært grovt uaktsom, før det kan bli straffeansvar ved evt innbrudd.

Noe millimeterregelverk for oppbevaring av nøkkelen bør vi ikke etterspørre.

 

Jeg har nøkkelen normalt lett tilgjengelig, men ikke synlig eller hengende i det vanlige nøkkelskapet i gangen.

Vi har opplevd innbrudd, og skapet fungerte etter hensikten.

Ingen våpen forsvant, og det er jeg helt overbevist om ville ha skjedd uten skap. Desverre vet vi jo at våpen er spennende og lettomsettelige i de kretser.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg frykter mest, er at man kommer til at man skal straffes om noen finner nøkkel eller kode til våpenskapet.

Jeg tror (vel å merke tror) at det går ikke lenge før det kommer en slik sak som du nevner her.

 

Det kan sikkert(før eller siden) påvises at noen har oppbevart kode/nøkkel et sted noen kunne finne det. Å da er muligheten feks bøtelegging eller at man aldri mer får våpen (det siste er vel et forvaltningsmessig vedtak å blir vel ikke engang definert som straff?)

Link to comment
Share on other sites

Men å lovpålegge innlåsing i FG-godkjente skap er lite intellegent. Paranoidisme har vært nevnt, og i forbindelse med å støtte og underskrive denne lov passer det veldig god, rent diagnosistisk. Slike lovpåbud bør komme for å spare liv, og det var aldri motivet for her. Pengene burde heller vært brukt for å begrense trafikkulykker, og lovpåbudet til å påby bruk av redningsvest i båt.

 

Dette er noe av det mest tøvete jeg har lest på en stund. Oppkonstruert problemstilling på grunn av at man får hull i lommene?

Hvor skal så nøklene ligge?

I lomma

Eller på et sted som gjør det enklere å knekke skapet en å finne nøkkelen.

 

Hvorfor skal man på død og liv lete etter en ondsinnet / tanketom motivasjon når noe reguleres.

Innføring av våpenskap har ført til et meget gunstig utfall på statistikken (Kripos) over stjålne våpen siden påbudet kom.

Link to comment
Share on other sites

Siden innføring av påbudet om våpenskap back in the days ja. (ca 2000 vel)

Jeg finner ikke den tabellen med oversikt som tidligere var tilgjengelig på kripos sine sider. Men jeg lurer på om den er blitt gjengitt her på kammeret fler ganger (Kan hende jeg blander med SL)

 

Modum PK har litt om det på sine sider

http://www.modumpistolklubb.no/Fra_Politiet.htm

NV skriver også litt om nedgang i tyverier

http://www.nv.no/Web-dokumenter/HTML-dokumenter/PD%206.12.01%20PD%20vs%20NIF%20web.htm

 

Om noen andre har statiskke4n fra kripos ligennde hadde det vært fint å få den frem.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo egentlig et godt spørsmål. Spesielt for oss som er en smuuule distre :)

 

Jeg tror regelen om våpenskap gjør at det fører til færre stjålne våpen. Men jeg skjønner at det kan virke idiotisk for noen, men vi betaler samtidig 13kr litern for bensin og skatter nærmere 40% alle mann...

 

SÅ dyrt er det nå heller ikke. Syns det er helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Leste en svensk undersøkelse som viste at selvmord statistikken gikk noe ned etter at de inførte påbud om våpenskap der.

Dette fordi fulle mannfolk ikke gidder lete etter nøkkelen.

 

En annen viktig effekt med våpenskap:

 

-Jaktmotstandere, vegetarianere, pacifister og andre uhumskheter følger seg tryggere når vi har våpnen i skapet.

 

Dette må jo være verdt noe. Litt gjensidig respekt skader aldri. :D

Link to comment
Share on other sites

Det beste med våpenskap for min del, er at kjerringa føler seg mye tryggere når hun vet de er innelåst. Slik at ikke noen kan bryte seg inn og får tak i de (og jeg antar hun mener få tak i de og bruke de mot folk).

 

For meg er det greit å vite at ikke enhver narkoraddis (selvskudd burde forresten ha vært lov i enkelte rom), utenvidere kan dra med seg mine dyrkjøpte leker/verktøy.

 

Hadde jeg hatt barn i huset, kunne jeg ikke engang tenkt meg å ha hatt våpna noe annet sted enn i våpenskap.

 

Vi må bare innse det, tidene er ikke som de var. Jeg vokste opp på 70 tallet, og hadde endel frihet under ansvar, som man bare ikke kan gi barn lenger. Da ansvar og følger er fremmedord med dagen barne (såkalte) oppdragelse.

 

Trist og alt det der, men slik er det. Og da er det en liten kostnad med ett våpenskap eller tre.

 

Ting jeg ønsker av ett våpenskap er:

Kodelås, slik at hvor skal så nøkkelen ligge ikke blir ett spørsmål.

Godkjente vekter for montering under våpenskap (så en slipper å borre i gulvet/veggen).

Roterende innerdel, slik at alle våpen står fremst. Og har god plass til sikte og sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

Det skjer tre dødsulykker i norske hjem hver dag, så kommer de tre neste store med dødelig utgang trafikkulykker, drukningsulykker og brann.

 

Interesserte i tall kan jo se litt på denne sida: http://www.fhi.no/ (velg FAKTAARK i margen til venstre, så SKADER og ULYKKER)

 

Men vi bønnfaller lovpåbud og milliardinvesteringer i FG-skap til våre våpen. Sa noen paranoid??

 

Hvor ska så nøkkelen ligge? Hva med å svelge den.....

Link to comment
Share on other sites

Ja Ole-Johan, DU skrev paranoid...

Ikke vet jeg hva det er som du anser som et problem, ikke skjønner jeg hva du vil med tråden, og ei heller skjønner jeg hvordan du klarer å få oppbevaringen av nøkkelen til å bli et argument mot våpenskap og et problem.

 

enkelt og greit:

Hva er det du mener og hva er hensikten med denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

hva er hensikten med denne tråden?
Hypotese: Noen ser problemer der andre ikke ser problemer...

 

For meg er våpensikkerhet i forhold til diverse unger som stikker innom på besøk mens jeg ikke er hjemme det aller viktigste argumentet for våpenskap. Det følger et vanvittig ansvar med å eie våpen, og jeg stoler ikke på at alle som kommer inn for dørene i vårt hus har den nødvendige respekten for våpen til å la dem være i fred hvis de kan finne dem. Jeg tør ikke engang å stole på at mine egne unger alltid, til enhver tid, tenker langt nok til tross for at de har fått en sunn respekt inn med morsmelka (vel, nesten, ihvertfall). Jeg husker så alt for godt hva vi fant på da vi var i den verste slyngelalderen, selv om det ble folk av oss også. Derfor er heller ikke nøkkelen tilgjengelig i mitt hus når jeg er ute; på den måten har jeg sikret meg mot at geskjeftige unger finner ting de ikke skulle ha funnet.

 

At jeg i tillegg har en noe større sikkerhet mot at en tilfeldig junkie, eventuelt en bande med varebil på innbruddsraid, skulle ta med seg ei børse eller to hvis han prøvde seg på et brekk, er for meg bare en bonus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med 30 lang her. Jeg mistet den ene nøkkelen i en flytting, og fikk heldigvis laget en ekstra hos produsenten. Den ligger i våpenskapet til en kompis. Den andre er alltid med meg. Og, siden jeg har ungdom i huset er jeg veldig glad for at mine våpen er nedlåst ja. Stoler jeg ikke på egne barn? Jovisst. Men jeg vil ikke utsette dem for fristelser. Gjenomsnittlig debutalder for alkohol er omtrent 15.5 år... Haa finner man på av morsomme ting da når man er 15 og full, om man kan? Flere enn meg som husker noen sprell fra egen ungdomstid? :wink: Akkurat ja. Altså betryggende å ha våpen og ammo godt nedlåst synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Plystre. :oops::wink: God grunn som noe den skaubjønn.

 

Men for min del er nok paranoianen, dyp. Hva angår myndighetenes gjøren og laden, ja jeg rett ut misstror forvaltningen. Når det kommer til å bruke fornuft ved skjønn. Til det har den gang på gang bevist, at forvaltninen som utgangspunkt må regnes som firkantet og kunskapsløs. Legger man til en viss fornemmelse av at Forvaltningen v/pod, har en viss politisk støtte i å gjøre livet surt for våpeneiere på generell basis (og da med trykk på de av oss som måtte ha preferanser i ytterkant). Anser jeg det slik at alt som kan bli brukt mot en, vill bli brukt mot en.

 

Trist at det skal være slik, men det fører jo til at "hvor nøkkelen skal ligge?" Er og blir ett svært så aktuelt tema.

For før eller senere, får vi en sak der dette kommer og biter noen i nesen. Manglende regelverk, eller uklart regelverk. Har etter mitt syn desverre en historisk bakgrunn, som tilsier at forvaltningen eller domstolene ikke nødvendigvis lander på den mildeste tolkningen av hva som regnes som ansvarlig oppbevaring av nøkkel.

 

Og da er det jeg i mitt stille sinn, undrer på hvor mange av oss, som egentlig oppbevarer nøkkelen slik at en domstol vill dømme vår vei om spørsmålet skulle dukke opp.

Med andre ord, er hele denne tråden. Ett forsøk på å finne kravet til nivået for sikkring av nøkkel.

 

Og det eneste jeg har funnet med fornuft i så langt, er at nøkkeln ikke bør oppbevares i samme rom som våpenskapet. Om man da ikke bærer den på seg, eller har den i ett tilsvarende sikkerhetsskap med kodelås.

Link to comment
Share on other sites

I bunn og grunn så virker det som hensikten med denne tråden er å få støttet til å syns det var dumt og lumpent av myndighetene å innføre krav om våpenskap....

For meg handler det mer om "muligheten politiet har for å straffe de som ikke oppbevarer våpen sikkert nok".

For det kommer en sak med dette før eller siden.

 

Å ja jeg har hatt våpenskap siden før kravet kom for min del. Det er ikke at jeg ikke vil at man skal låse ting inn i våpenskap. Men mer frykten for at dette kan brukes mot oss jegere og skyttere.

 

Egentlig bør man ikke ha nøkkelen med seg heller, for når noen da stjæler jakka di så har de både husnøklene og nøkkel til våpenskapet....

Link to comment
Share on other sites

Egentlig bør man ikke ha nøkkelen med seg heller, for når noen da stjæler jakka di så har de både husnøklene og nøkkel til våpenskapet....

For å gjenta meg sjøl: Det er da ingen som går rundt med navn, adresse, arbeidstid og sommerferieplaner på et skilt på nøkleknippet?

 

Hvis man i tillegg har nøklene i lomma på et plagg og lommebok med leg. etc. i lomma på et annet plagg bør alle, bortsett fra de sykelig paranoide, føle seg rimelig trygge. Både mot farlige våpentyver, skumle myndigheter og den slitne junkien som har fått bestilling på en flatskjerm og et stereoanlegg og antakeligvis er den største risikoen for eiendelene våre...

Link to comment
Share on other sites

Det er da klart at våpnene kan bli ranet selv om man bruker våpenskap!? Dersom noen holder en kniv til strupen din, eller barna dine, og sier at du skal finne frem nøklene til våpenskapet så gjør du selvsagt det uansett hvor godt du har gjemt dem. Man kan jo rane banker på den måten, ja fly også, og så krasje dem inn i twin towers... Det finnes ingenting som er 100% sikkert. Men, det at våpnene våre er innelåst i stålskap gjør det mindre sannsynlig at en tilfeldig innbruddstyv kan raske dem med seg dersom en slik velger ditt hus som sparebørse når du er på sommerferie. Mindre sannsynlig er en god ting synes jeg. Jeg vil nødig miste våpnene mine, og jeg har enda mindre lyst til at de skal bli brukt i et bankran eller et mord...

Link to comment
Share on other sites

Selv om så nøkkelen plasseres der sola aldri skinner, så vil en potensiell tyv alltids klare å bryte opp slike våpen/sikkerhetsskap med nødvendig utstyr.

 

Under en liten rusletur i nabolaget, fant jeg en gang en oppbrutt safe (forøvrig akkurat samme sted som Sinnataggen dukket opp på, ikke langt unna Årvoll skytebane..). Det var altså en SAFE og ikke ett FG godkjent sikkerhetskap, forskjellen der er flere bolter, to lag med stål med noe sementlurium i mellom. Likevel var den skrellet opp som en banan.. Boltene var rett og slett røsket ut via tykt lag med stål og døra bøyd. Hva slags hydraulisk verktøy som kan gjøre slik skade aner jeg ikke, men det er neppe noe du finner i vektøykassa til en urmaker.

 

Så man luker muligens vekk den litt impulsive tyven med knekk i knærne, skjelvende stemme og flakkende blikk.. + man luker helt sikkert vekk den klåfingrede kompisen til poden. Men for den mer profesjonelle Kjell T. Ring vi nok våre våpenskap bare være nok en liten barriære. Akkurat som om man ikke har stige montert på veggen og trillebår i hagen.. man gjør det ikke enklere enn nødvendig når den moralske barriæren ikke holder.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å gjemme en nøkkel for att slikt ikke sjer. Jeg endevente hele huset i min tidlige ungdom på jakt etter nøkkelen til barskapet til far, men aldri fant jeg den.

 

Det er mange meninger om dette skap påbudet. Men våpen er farlige i feil hender og ett våpenskap sikrer de. Enkelt og greit. I mitt hode er dette helt og holdent ett fornuftig påbud.

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Det varemangel rare svar her inne på denne tråden men ingen konkrete svar her da men hva kan eller har politiet lov til og gjøre hvis man har for eksemplet at man har lagt fra seg nøkkelen til skapet på bordet og en har funnet den og kommet seg inn i skapet og tatt et våpen????? Påforhånd takk håper på kjapt svar

Link to comment
Share on other sites

I det nye rundskrivet fra POD står dette:

https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2022/12/rundskriv-2022-008.pdf

"Nøkler, chip, kode eller annet medium for åpning av våpenskapet må være plassert slik at våpenskapet ivaretar sin funksjon som en reell fysisk barriere mot borttakelse eller uvedkommendes adgang på skytevåpnene."

 

Det står øverst på side 54.

Det betyr at man bør ha sikret nøklene også. For min egen del har jeg en liten safe med kodelås som jeg oppbevarer ammo i, denne er ikke FG-godkjent men tilfredsstiller kravene til nedlåsing av ammo. Nøkkelen til våpenskapet oppbevares også i denne safen.

I tillegg har jeg en nøkkel til denne mindre safen oppbevart et sted utenfor boligen, safen har altså mulighet for å åpnes både med kode og nøkkel etter hva som passer best.

 

Edited by Kennethj
Link to comment
Share on other sites

Innbruddsalarm er jo også en ting. Da kommer det vektere, de fleste steder fortere enn Johnny-Ronny kan åpne et våpenskap, eller finne en noenlunde gjemt nøkkel. Spesielt om den er i en kodelåst boks som nevnt.

Et FG-godkjent skap tar i prinsippet mer enn 15 minutter å åpne - det er da i de fleste tilfeller enklere å ta med våpenskapet enn å prøve å åpne det. Med varebil og solid verktøy kan en ha med seg våpenskapet fra de fleste boliger på 2-3 minutter. 

Men så profesjonelle tyver går ikke etter hvermansens Sauere og Remchestere. De må ha noe mer for å komme på besøk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...