Jump to content

Og hvor skal så nøklene ligge...


Ole-Johan

Recommended Posts

Folk dør ukentlig, om ikke daglig, som lemen og fluer i druknings- og trafikkulykker. Men for løselig våpenlov er politikernes bekymmer. Egentlig har vel aldri noen noengang dødd av at det er jakt- og sportsvåpen i dette landet.

 

Ny våpenlov på gang, eller er det nye forskrifter, samtidig som forriges milliard-påbud om FG-skap knapt er iverksatt.

 

Hvor skal egentlig nøkkelen være?

 

Selvsagt låses inne i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap i et FG-godkjent skap...................................................................................

Link to comment
Share on other sites

Våpenskap er en god ting. Om et påbud fra 1. våpen var det kan alltids diskuteres, men god sikring av våpen vil aldri være negativt. Og ikke bare med tanke på innbrudd. Veldig mange våpeneiere har også familie med små og mellomstore unger. Unger som ikke alltid tenker seg om godt nok.

 

Jeg har alltid kjørt en konsekvent regel; Nøkkelen følger meg. Jeg har ett nøkkelknippe med alt av kritiske nøkler til hus etc som jeg alltid bærer på meg, reservenøkkel oppbevares på et fornuftig sted utenfor hjemmet (feks bankboks). Altså er det ingen nøkkel i heimen og jeg ikke er der. Nå har jeg heldigvis ikke barn, men de som har det vil jeg absolutt råde til å følge samme rutine. Ikke stol på et gjemmested, unger finner det garantert før eller siden. Og ikke stol på oppdragelse uansett hvor greie de er, unger har en egen evne til å gjøre dumme ting. Bær nøkkelen på deg hele tiden, da VET du hvor den er.

Link to comment
Share on other sites

Eg syns våpenskåp frå første våpen er bra!

 

Nøkkelen kan enten vere "på kropp" dvs i ditt vanlege nøkkelknippe. Eller gøyme den på ein fornuftig plass.

Tenk deg om når du velger ut den plassen:

- ikkje i umiddelbar nærhet

- ikkje på ein åpenbar, logisk plass som er den første skurken sjekkar

- ikkje på ein plass du blir sett frå eit vindu når du finn den fram eller legg den på plass

- ikkje på ein plass som kompisen din ser når du finner fram nøkkelen for å vise han nye hagla di

- ikkje tilgjengeleg for ungar

osv osv osv.

Bruk fornuft, og unngå dei enkle løysingane.

Link to comment
Share on other sites

Så egentlig er ikke nøkkelknippe en så bra plass heller, nøkkelknippe kan bli stjålet og da har tyven husnøkkel og våpenskapnøkkel.....

 

Kan se det for meg, i forskrifts form: "nøkkel til våpenskap må oppbevares i et av kroppens hulrom"

 

Huff.

Link to comment
Share on other sites

burde helt klart komme en forskrift om sier hvor nøkkelen skal oppbevares slik at tyvene vet hvor de skal lete :lol:

 

jeg har nøkkelen gjemt på forskjellige steder, av og til så godt at jeg bruker timesvis på å finne den selv :wink: legger den bak rammer og forskjellig etter som hvor jeg går etter å ha vært i våpenskapet. på denne måten blir nøkkelen aldri lett å finne verken for meg eller andre ;) men i det siste har jeg pleid å ha den i lomma :) er jo i våpenskapet nesten daglig :?

Link to comment
Share on other sites

egentlig er ikke nøkkelknippe en så bra plass heller, nøkkelknippe kan bli stjålet og da har tyven husnøkkel og våpenskapnøkkel.....
Nåda, jeg antar at de aller færreste går rundt med navn, adresse og hvilke tider de ikke er hjemme på et skilt på nøkleknippet.

 

Æ'kke mye vits i en nøkkel hvis man ikke vet hvilken lås den passer til...

Link to comment
Share on other sites

Tyver på leting etter andre verdier kan også ta hele våpenskap .

 

Det var en gang en lokal helt, som desverre ikke tilhørte ånds-eliten, for å si det slik, som gjorde innbrud i et hus. Han tok med seg våpenskapet på 100+ kg under armen og klatret ut gjennom et vindu i andre etg. der han hadde stigen stående, samme vei som han kom inn.

Stigen kolapset under ekstravekten fra våpenskapet, og gubben ble såpass kvestet at han kunne leve kjeltringlivet lykkelig videre på uføretrygd!

 

Word!

Link to comment
Share on other sites

- ikkje tilgjengeleg for ungar.

 

og dette kan foreldre med hånda på hjertet si at de til enhver tid klarer?? :roll:

Tja, hvis man alltid bærer nøkkelen på seg, skal det nokså mye til at ungene får tak i den. Med mindre man rett som det er ligger og vaker, komplett ape, i ungenes påsyn, da...

 

har selv mere tro på å skape gode holdninger..
Ja takk, begge deler. Hørte du alltid etter foreldrene dine og kan du, med hånda på hjertet, si at du aldri hadde lyst til å klå på våpnene til opphavet når han ikke var hjemme? Gode holdninger er bra, men låsbart skap pluss gode holdninger er best. Dessuten har sånne unger gjerne kompiser på besøk av og til, og de kompisene har man ikke oppdratt sjøl...
Link to comment
Share on other sites

Hm.... Skal jeg ha den jævlig lange og ganske så skarpe våpenskapnøkkelen på knippet jeg til en hver tid har med meg kommer klesbudsjettet til å øke drastisk. For ikke å snakke om hvor ubehagellig det kommer til å være hver gang den skjærer seg inn i låret, eller rumpeballen, eller vomma ved forskjellige bevegelser :(

 

Hvordan nølker er det til skapene til dere som orker å gå med de på dere til daglig? min er vel nærmere 15 cm lang og ville være ett lite helvete på nøkkelknippet.

 

Kodelås hadde vel vært tingen, kanskje.

Link to comment
Share on other sites

En god ide kan vel være å finne et velfundert sted som er vanskelig å tenke seg til.

 

Bør være solid underlag.

 

Der skrur man fast en slik boks som de selger på velassorterte jernvareforretninger, og byggmakker og xl bygg.

Denne er ganske solid, skrues eller boltes godt fast, og har 4 siffret kodelås. Plass til et helt nøkkelknippe.

Boksene er beregnet på å monteres utendørs på hus, i beredskap hvis man roter bort nøklene eller låser seg ute.

 

Da har man laget en ekstra barriere, og gjort det litt vanskeligere å få opp skapet.

Og man sover således bedre både hjemme og borte, i trygg forvissning.

 

Det tar ikke MYE tid ekstra å finne fram nøklene når du har bruk for dem.

Men, for våpeneiere som overilt eller i mindre "stabile" situasjoner, har tenkt å benytte våpen til noe de ikke burde, så kan denne "barrieren" være det lille ekstra som får personen til å stoppe opp.

(Det beste er selvsagt hvis våpeneiere i "kriser" gir fra seg nøklene til en betrodd, eller leverer våpnene til politiet til krisen er over)

Link to comment
Share on other sites

Har mine på et sentralt sted, som alle finner om de har 4-5 timer med letetid. De som bryter seg inn hos meg vil uansett finne nøklene, om jeg ikke har de med meg, noe jeg ikke har. Jeg gjemmer nøklene på et sted der jeg tror ingen vil lete, men det er ingen garantier. Merkelig at man er påkrevet et skap, der nøklene er gjemt i samme husstand. De fleste førstegangsjegere har et våpen, som de pusser på og øver med i stua og velger da å ha nøklene hjemme. Hva er så da poenget med våpenskap? At man skal skyte på mennesker? Kan jo like gjerne bruke kniv, øks, en tung vase osv. Er for våpenskap, men når man er avhengig av nøkler som ligger i huset er mye av meningen borte.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er nok at når du tasser ut av din bolig.....Så tar du med deg nøkkelen, og om det ikke finnes en reserve eller den er godt gjemt. Så vil ingen kunne stjele dine våpen som en del av et tilfeldig innbrudd, noe sikkert 99% av alle innbrudd er!

Innbrudd er kort som å tisse bak et tre i slotsparken.......kjapt er bra!

 

Om du tar for deg din gjennomsnittlige innbruddstyv, tror du han bruker mye tid for å finne ut av om du eier våpen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nøkkelen til våpenskapet innelåst i et lite sikkerhetsskap med kodelås, plassert på et annet sted i huset. Sikkerhetsskapet kjøpte jeg på Jula for ca 400 kroner. Funker greit.

 

-Ellers,slett ikke dumt å avtale oppbevaring av reservenøkkel med en bekjent man stoler på.

Link to comment
Share on other sites

Vel, etter å ha hørt om endel episoder hvor politiet rykker ut på påståtte andre ulovligheter(har iallefall et eksempel på dette her på kammeret), å ikke kan ta vedkommende for det de rykker ut for, men da finner de alltids noe annet å plukke på(å her er brudd på våpenloven en fin ting å bruke, enkelt og lett å straffe noen med forvaltningsmessige vedtak uten å engang trenge å ha saken i retten?) så er det kansje ikke rart enkelte blir paranoid. Beklager til alle politifolk, men etter å ha møtt enkelte sheriffer fra etaten så er det fortgjort å bli paranoid.

Link to comment
Share on other sites

Kjapp deg å slett det innlegget før SV leser det!

Eller FRP, eller noe som helst annet politisk parti som tror de kan slå politisk mynt på utnytte brutal populisme...

 

Merkelig tråd...

 

Jeg vil vel tro at å bare la nøkkelen ligge i huset, Uten at den er under anen lås er litt dustete., spesielt om det lgjelder lengere perioder hvor man ikke er hjemme. En bekjent av meg, (Og den eneste stjålne 500 S&W revolveren jeg har hørt om) opplevde akkurat dette. Men det var en hustømming, ikke et kjapt brekk for penger til dagens skudd (pun intended).

 

Jeg vil forøvrig tro at sånne små sikkerhetsskap løsninger enkelte nevner er betraktelig enklere å knekke en et våpenskap? slik at man bare reduserer sikkerheten med denne løsningen? Det lureste er vel å ta med seg nøkkelen? (I fail to see the problem)

Link to comment
Share on other sites

man beveger seg inn på det aller helligste hos meg på egen risiko. der er det montert selvskudd, høyspentkabler direktekoblet på safenøkkelen, og videokamera for å filme det hele direktekoblet på server for å legge hendelsen direkte ut på youtube under tittelen "burglar basicly FUCKED" vrir du nøkkelen for fort rundt... eller for sakte for den del, får du 22KV rett i fletta samt en 45/70 midt mellom øya. så kommer kommentaren i etterkant... "Hvilken hodeløs innbruddstyv" dessuten så må man taste en femsifret kode hvert minutt man oppholder seg der inne for å unngå at 5 kilo c4 armeres og desarmeres kun ved å taste en kryptert 22sifret kode som byttes hvert 5 minutt hele døgnet, og taster man feil to ganger... knepp hendern å bruk de siste 5 sekundene av livet ditt på å be om forlatelse for alle dine synder... velkommen alle innbruddstyver... nøkkelen står i døra... moahaaaa :twisted::twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nøkkelen hengende på en spiker ved siden skapet. Nøkkelen henger sammen med 10 andre, tilsynelatende, identiske nøkkler og en informasjonsplakat som forteller at en av disse nøklene åpner skapet og de ni andre utløser en fallem ned til kjelleren hvor du vil lande i et stort bur fyllt med pinnsvin og mink med rabies.

 

Litt mer seriøst: er det ikke bare å ha med seg nøkkelen da?

Link to comment
Share on other sites

Nøkkelen min henger i halsbåndet på Schæferen min, får du tak i den, har du drept bikkja ;)

Jeg har den i buksa til kjærringa. Funker på samme måte.

Må man drepe bikkja for å komme til i underbuksa på kona di...? Dere er SÅ enige om at hund er nødvendig ja. :roll:

(Sorry, noen smashballer er bare for gode...)

Link to comment
Share on other sites

Litt mer seriøst: er det ikke bare å ha med seg nøkkelen da?

Både og. Dersom ein i verste fall skulle bli overfalt i eller ved sin eigen heim so vil eg påstå at nøkkelen er tryggare i tante Agathes gamle støvel på roteboden enn den er bukselomma.

(Ja eg veit, vi er komen dithen at vi set ting veldig på spissen... :wink: )

Link to comment
Share on other sites

[...]Både og. Dersom ein i verste fall skulle bli overfalt i eller ved sin eigen heim so vil eg påstå at nøkkelen er tryggare i tante Agathes gamle støvel på roteboden enn den er bukselomma.

[...]

 

Vi får vel nesten anta at de fleste våpeneiere ønsker å selv ha tilgang til sitt eget våpenskap når de selv er hjemme, så i så tilfelle er det vel like sansynlig at "de" tvinger deg til å åpne uansett. Og hvis ikke vel ett veldig trygt sted å oppevare nøkkelen være sånn ca. så langt du greier å kaste den utenfor nærmeste brygge...

Link to comment
Share on other sites

Litt mer seriøst: er det ikke bare å ha med seg nøkkelen da?

 

Nei, egentlig ikke. Det er nok det sikreste, men ikke pokker om jeg orker å ha en så diger nøkkel med meg til enhver tid. Den passer ikke spesiel god i lommene mine i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Hva er så da poenget med våpenskap? At man skal skyte på mennesker? Kan jo like gjerne bruke kniv, øks, en tung vase osv. Er for våpenskap, men når man er avhengig av nøkler som ligger i huset er mye av meningen borte.

 

Slik jeg har forstått det var vel poenget i hovedsak å gi en person som er i en litt ustabil situasjon der og da en ekstra barriere med å finne frem et våpen for å gjøre slutt på livet. De har visst funnet ut at å skyte seg selv er en spontan aksjon, og om man får noen minutter ekstra å tenke seg på så er sjangsen mye mindre for at det blir gjennomført.

 

Denne argumentasjonen er hvertfall blitt brukt som pro våpenskap. Jeg for min del synes det er trygt å oppbevare våpnene mine i skap da jeg kan forhindre at andre (besøk, unger etc...) kan tasse rett inn å klå på dem.

Link to comment
Share on other sites

No syns æ folk her bynne å bli eksepsjonelt paranoid her. vi e enda ikke kommet på stadiet til usa mhht farlige innbruddstyver. og trur dokker at en innbruddstyv gidder å bryte seg inn når folk er hjemme??? han risikerer å påtreffe han husfar mens han tester om den nyladede ammoen kamrer skikkelig i det nypussede våpenet sitt i en slik situasjon at det største problemet til husbonden er at han har bare to hender.. hvilken gønner skal han velge? da er nok gamle folk som har penga i madrassen mer utsatt for innbrudd.

 

Nei slutt å skriv i statuslinja på facebook at du gleder deg til en ukes sydentur, ei helg på hytta og slikt, da minsker sjansene for innbrudd betraktelig.

 

syns diskusjonen bærer preg av kraftig svartmaling og worst case scenario.

Link to comment
Share on other sites

Utover å si :roll: til den amerikanske tråden er det vel på sin plass å kommentere chopper sitt utsagn om at "norske" innbruddstyver ikke bryter seg inn når folk er hjemme. Dette er faktisk et økende problem, særlig på sommerstid. Folk setter seg godt til rette i hagen med ytterdøren ulåst og lommebok, mobil og bilnøkler på kommoden i gangen :shock:. Det er jo fristende å si at de får som fortjent, på den annen side er det jo et tegn på at vi er godt vant her hjemme. Jeg har også flere eksempler blant egne venner og familie på at slasken bryter seg inn om natten mens familien sover.

 

Utover dette synes jeg jo at det er i overkant problematiserende å bekymre seg over hvor nøkkelen til skapet skal oppbevares, hvor stor er den egentlig? i mitt eget tilfelle ca 10mm lengre enn nøkkelen til sikkerhetslåsen til inngangsdøren.....

Link to comment
Share on other sites

Sjølv om ting har blitt satt veldig på spissen her og fleire (kanskje aller mest meg) har trekt fram worst case scenario, so syns eg likevel det er heilt på sin plass å diskutere slike ting.

 

Sikkerhet kan i utgangspunktet aldri bli for god, og som seriøse våpeneigarar er det heilt naturleg at vi er opptatt av tryggast mogeleg oppbevaring.

 

(Til samanlikning so diskuterar vi gjerne sikringa på diverse våpen. Enkeltvirkande, dobbeltvirkande, 2-punkts, 3-punkts, sperring av sluttstykke, kun sperring av avtrekkar etc etc. Ei sikring er jo ei sikring, og ein skal jo uasnett aldri peike på nokon med våpenet.... :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger nøkkelen min på et sted som ser veldig bra ut beskrevet på papir. Dersom en heldig innbruddstyv skulle finne nøkkelen vil forklaringen på hvor godt gjemt den var se bra ut i eventuelle rapporter til forsikringsselskap eller Politi.

 

Det er alltid en tyvs hele og fulle ansvar når han stjeler noe, uavhenging av oppbevaring. Et tyveri kan ikke unnskyldes. For å få igjen på forsikringen er det likevel mitt ansvar å legge en terskel for tyveri som forsikringsselskapene godtar, derav FG-godkjent våpenskap.

 

Innføring av obligatorisk våpenskap vil selvsagt ikke påvirke voldsbruken i Norge, verken på den ene eller andre måten. Den nye regelen er ikke kunnskapsbasert, den er et resultat av signalpolitikk.

Link to comment
Share on other sites

Innføring av obligatorisk våpenskap vil selvsagt ikke påvirke voldsbruken i Norge

Kategorisk påstand som det nok er meget enkelt å motbevise.

At alle våpen nå skal nedlåses vil neppe påvirke vold med våpen i norge nevneverdig, men det er et hav av forskjell mellom Vil ikke og Vil i liten grad...

 

Våpenskap er og blir en god ide, mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...