Jump to content

Kjølerom


Bris

Recommended Posts

Hei!

Har tenkt å lage et lite kjølerom i en isolert bod. Rommet blir lite, tenker å "spandere" ca. 1 x 2 m.

Er det slik at en kjøledør gjør jobben med avkjølingen? Hvor får man kjøpt slike til en grei penge?

Rommet skal primært brukes til å henge opp hjort til mørning.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Søk på finn.no etter Norcool, eller se disse linkene:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23300781

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=22877380

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23046444

 

Disse kan anbefales.

 

Ellers kan du søke på "kjøl" som stikkord i rubrikkannonser, jungeltelegrafen m.fl.

 

I tillegg MÅ du huske på å anlegge fuktsperre på varm side av kjølerommet du har tenkt å bruke. Slik at det ikke kommer varm fuktig luft som kondenserer i isolasjonen.

 

Forsøk også å få god luftsirkulasjon i rommet, god kapasitet på vifta, så ikke kjøttet surner så lett.

 

 

mvh Kuldemontør

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har også vurdert å lage et lite sval/kjølehjørne i kjelleren. Jeg hadde håpet at det kunne gjøres så enkelt som å sette opp to (isolerte) vegger med en passende dør og et lite kjøleaggreagat. Er det nødvendig/lurt med fuktsperrer også mot murveggene (yttervegger, hovedsakelig under bakkeplan).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal lage kjølerommet teknisk riktig, bør du ha klaring mellom yttervegger gulv og tak. og veggene(himlig) på kjølerommet. Hvis kjølerommet står på betong gulv trenger du ikke klaring under, kun hvis det er trebjelkelag og gulvbord/spon. Plastfolien(difusjonsperren) skal være montert å utsiden av kjøleromsveggen rett under panelen, hvis du ikke bruker ferdige kjøleromsvegger.

Link to comment
Share on other sites

Fysikken fungerer slik at varm luft søker kald luft. Varm luft inndeholder mer fuktighet en kald luft. Varm luft slipper fra seg fuktigheten i form av kondens når den blir nedkjølt. Derfor er det fuktsperre på innsiden av en yttervegg i et hus, slik at ikke kondensen trenger inn i veggen, når luften gradvis nedkjøles til lenger mot utsiden den kommer. Når du lager kjølerom rett i mot en yttervegg, vil kondensen trenge inn i veggen fra utsiden når det er varmere ute en det er inne i kjølerommet ditt. Dette kan føre til ommfattende råteskade i en trekonstruksjon. Lekaen er i utganspunktet mer motstandsdyktig mot fukt, så det kan hende det går greit med ventiler som utlufting av fukt.

Link to comment
Share on other sites

Mye sant skrevet over her men må man ha kjølerom? Jeg har jaktet lenge og har jobbet med kjøtt i yngre år og hatt to jaktkamerater som er kjøttskjærere/pølsemakere. Ingen av oss har kjølerom og vil heller ikke ha det.

 

Jeg har sett div hjorteslakt som har hengt på kjøle som regel et relativt lite rom med minimal eller ingen lufting: fuktig og slapsete, lite delikat. Problemet slik jeg ser det er at varme dyr blir hengt på kjøl direkte og damper av seg i et lite døgn, når denne dampen ikke blir transportert bort kondenserer den bl.a. på slaktet igjen.

 

Selv har jeg en relativt stor garasje m/2 betongvegger og rommer over 120m³ luft, her har jeg 2 store bordvifter som jeg kjører for fullt første døgnet mot slaktet fra ulik retning. Setter dem så på 1 eller 2 etter ett døgn eller to og trer samtidig på viltpose hvis det er tidlig i jakta. Da får man verdens fineste slakt, tørre og appetittlige. Jeg løser nesten aldri fra bogene med mindre jeg er redd der er mageinnhold inni, ethvert snitt i kjøttet gjør området fuktig og det surner lettere.

 

Man kan også jukse litt og skjære ned dyret etter et par dager og legge steiker og finkjøttet i et kjøleskap (helst innpakket) så kan det modnes der en ukes tid eller to. Avskjæret behøver jo ikke modning det blir jo til kjøttdeig eller annet allikevel.

 

Og sist men ikke minst så får man vekk slaktene raskt og slipper å tenke på nedskjæringen i lang tid

Link to comment
Share on other sites

Varm luft inndeholder mer fuktighet en kald luft. Varm luft slipper fra seg fuktigheten i form av kondens når den blir nedkjølt.
Ikke en naturlov...

 

Det reele er at kjøler du ned varm luft stiger relativ fuktighet. Kjøles luften ned til at det dannes kondens på veggene, vil den kalde lufta ha 100% relativ fuktighet. Dette er et miljø som ikke egner seg for å henge kjøtt.

 

Det som må til er at man kjøler luften ennå mer ned enn nødvendig, slik at mye vann kondenseres ut, for så å varme den noe opp igjen. Slik at kjøttet henger i både kald og tørr luft.

Link to comment
Share on other sites

Holder på å bygge kjøle rom no. 2x2x2,4. (Transportabelt)

Det som er viktigast er at aggregatet e tilpasset rommet du skal ha det i.

Vårt rom er på 9,6 M3 og til det har vi kjøpt eit Thermocold VTN 060.

Håper på å bli ferdig med det i løpet av veka.

Link to comment
Share on other sites

Mye sant skrevet over her men må man ha kjølerom?

Man må ikkje og vi har fått mykje godt hjortekjøt utan. Men eg har lyst på eit sånt rom, kanskje mest for å teste det ut.

Særleg i starten av jakta, ved felling av tidlege skadeløyver eller ved eventuell tidlegare jaktstart trur eg det kan vere greit å ha tilgjengeleg eit rom med stabile forhold.

 

Men for all del, til og med eg er ikkje so naiv at eg trur at eg kan slutte å tenke, kun fordi eg eventuelt skulle ha tilgang på ein kjøl :wink:

Link to comment
Share on other sites

Varm luft inndeholder mer fuktighet en kald luft. Varm luft slipper fra seg fuktigheten i form av kondens når den blir nedkjølt.
Ikke en naturlov...

 

Det reele er at kjøler du ned varm luft stiger relativ fuktighet. Kjøles luften ned til at det dannes kondens på veggene, vil den kalde lufta ha 100% relativ fuktighet.

 

Det er jo akkuratt det jeg skriver... Den varme lufta kan inndeholde mer fuktighet før den når 100% relativ fuktighet, og må kvitte seg med fuktighet i form av kondens når den kjølnes ned.

Jeg har selv vert med på og revet ned kjølerom som er bygget med feil konstruksjon i vanlige trehus. Her var både gulvbord deler av bjelkelaget og ytterveggen pill råtten grunnet kondens. På tregulv bør det være minst 50 mm lufting mellom gulvet og bunnen på kjølerommet. plastfolie monteres under bunnen og på utsiden av kjøleromsveggene samt over taket. På denne måten får du ikke tilført fuktighet fra utsiden i kjølerommet. Resultataet er kald og tørr luft som er egnet til å mørne kjøtt i.

Link to comment
Share on other sites

Mye sant skrevet over her men må man ha kjølerom? Jeg har jaktet lenge og har jobbet med kjøtt i yngre år og hatt to jaktkamerater som er kjøttskjærere/pølsemakere. Ingen av oss har kjølerom og vil heller ikke ha det.

 

Jeg har sett div hjorteslakt som har hengt på kjøle som regel et relativt lite rom med minimal eller ingen lufting: fuktig og slapsete, lite delikat. Problemet slik jeg ser det er at varme dyr blir hengt på kjøl direkte og damper av seg i et lite døgn, når denne dampen ikke blir transportert bort kondenserer den bl.a. på slaktet

 

Vi bruker konsekvent kjølerom uannsett om de er 10 sep eller 10 nov.

Slaktet henger alltid til nedkjøling over natten før det henges opp i kjølerommet.

Resultatet er en jevn kjølig mørneperiode, som gir en veldig bra mørning.

Kjøttet blir mørkere på farge og har en tør overflate men ikke så seig/hard overflate som når det henger veldig luftig(vifte) .Jeg tør påstå at det gir bedre smak og mørne kjøttet i kjølerom også.

Vi selger en del kjøtt, og en del av kundene velger oss på grunn av kjøttkvalitet.

Når kjøtt mørnes på løo eller garagen, varierer ofte temperaturen veldig mye mellom døgnene. I tilleg har vi opplevd 20 graden under jaktstart. I slike temperaturer er det direkte helsefarlig og mørne kjøtt.

Du kan også planlegge dag for nedskjeæring i god tid i forveien nå du har kjølerom, Henger det på løo må du gå og passe på fra dag til dag både for fluer(selv med viltpose) og lukt, i alle fall tidlig i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Har et lite kjølerom. 2x2,5 m eller deromkring. Pleier og henge slakt der, og det er veldig greit ettersom det ikke er fluer og dritt der inne. Eneste problemet har vært at slakta har blitt VELDIG tørre. Altså en ganske tjukk og tørr skorpe på kjøttet.

Usikker på om det skyldes at vifta blåser på dyret eller om det er fordi det er tørt i lufta der inne. Men med en bukk som blei skyti for noen dager siden ser det ut til å ha gått bedre. Satte ei skål med vann der for å muligens få litt fuktigere luft og hang opp plast mellom vifta og slaktet sånn at det ikke blåser så veldig på det. :) usikker på om akkurat det med vannskåla har så mye for seg. Fordamper vel ikke mye når det er såpass kaldt..

Link to comment
Share on other sites

Slaktet henger alltid til nedkjøling over natten før det henges opp i kjølerommet.

Dette trur eg er viktig! Eg og har trua på langsom nedkjøling av slaktet, uansett om slaktet skal på kjøl eller ikkje. Sjølv om Mattilsynet tilsynelatande meinar noko anna.

 

Kjapt spørsmål, 202 outback (og andre for den del):

Kunne du dele nokre tankar og erfaringar kring kva temperatur ein bør ha på kjøla?

Link to comment
Share on other sites

Slaktet henger alltid til nedkjøling over natten før det henges opp i kjølerommet.

Dette trur eg er viktig! Eg og har trua på langsom nedkjøling av slaktet, uansett om slaktet skal på kjøl eller ikkje. Sjølv om Mattilsynet tilsynelatande meinar noko anna.

 

Kjapt spørsmål, 202 outback (og andre for den del):

Kunne du dele nokre tankar og erfaringar kring kva temperatur ein bør ha på kjøla?

 

Vi har ca 4-5 grader i kjølerommet.

En kokk kjøpte en rygg/ytrefillet som hadde hengt 9 dager på kjøl hos meg i fjor. Han hadde kjøttet ytterligere en uke i eget kjøleskap utbeinet med tett plast rundt før det ble tilberedt. Kjøttet var fortreffelig i følge gormet klubben det ble servert i. En av fordelene med kjølerom er at det går an og trekke strikken langt lengre en de annbefalte 40 døgngrader.

Noe som ikke lar seg gjøre hvis temmperaturen ligger over 15 grader og henger ute.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fuktige slakt på kjølerom kommer ikke av lite utlufting, men at den varme lufta som blir nedkjølt mister evnen til å holde på vann, dermed stiger den relative luftfuktigheten. Stalltips: Sett inn en løs luftavfukter. Den løser alle problemene, forutsatt at kjøleagregatet er stort nok. Luftavfukteren gir et par hundre watt i varme. Bruker selv en Mitsubishi til 3000-4000 kroner, og er meget fornøyd. Når luftfuktigheten er kontrollerbar, kan ett renslig slakt henge i ukevis.

Link to comment
Share on other sites

Nå som det er høst og nattetemperaturen ligger ned mot 0 grader er en god trekkfull låve det beste mørningsrommet du kan få, her err det et luftig godt klima for slaktet.

Største problemet vårt er at jakta går inn i vinteren og vi opplever temperaturer ned mot -10 grader da stopper mørningen og kjøttet blir frosset i stedet, da kommer et rom med stabil temp inn i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Et kjølerom er ikke det byggeprosjektet jeg skulle anbefale til en "hobbysnekker". Det kan fort bli feikonstruksjoner som skader huset om 10-20 år.

 

Dersom du har en kjeller eller et garasje i skyggen holder det lenge.

 

Jeg hadde heller investert penger i en LUFTAVFUKTER.

 

Det er en kombinasjon av fukt og temperatur og avgjør kjøttets kvalitet. Kall temperatur, med fukt, vil være like skadelig som sommervarme.

 

En luftavfukter koster ikke mer en at et jaktlag kan spleise på det uten å bli uvenner. Og det trenger ingen montering, kun elektrisitet. Voiala! Perfekt kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...