Jump to content

Hvilken jakthund er å anbefale?


Marve Almar

Recommended Posts

Jeg er en fersk jeger, som tok jaktprøven nå i vinter. Jeg kommer til å jakte due, and/gås i Vansjø og skogsfugl. Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en hund etterhvert, men er usikker på hvilke raser som kan egne seg til denne typen vidt forskjellig fuglejakt. Er det noen som har tips/erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Stående fuglehunder brukes til langt mer enn rype og skogsfugljakt, særlig om man beveger seg ut av steinrøysa her.

Ta en titt på kleine/grosse münsterlender, breton eller vorsteherasene. Foruten grosse, kjenner jeg til hunder av alle rasene, som fungerer godt både i skogen, på fjellet, og som vannapportør.

 

Alternativet kan være en støtende hund (spaniels) eller en ren apporterende hund (retrivere).

 

Boka "Fuglehunder" forteller en del om disse typene hunder, og vil være god lærdom rundt dressur etter du har funnet ut hva som er hunden for deg!

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=fuglehund&p=1&r=3&cid=161939

 

 

 

Ellers kan jo alt fra fugl til fisk jaktes med laika da ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det blir ganske jevnt fordelt etterhvert. Dette er min første sesong som jeger, og det blir i allefall duejakt og skogsfugljakt. Muligens litt lokking på rev, om det er noen bønder i mossedistriktet som er greie. Vansjø kan det jaktes gås og and, så jeg kommer sikkert til å prøve det i fremtiden, om ikke i år.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er den typen jakt du beskriver som skal utøves, så er en spaniel helt ypperlig.

Selv har jeg en Jaktcocker som skal til pers på etterhvert. Denne rasen er ihvertfall helt rå på å jakte fugl, og også en glimrende apportør. Sjekk det ut!!

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å legge demper på hundekjøpet ditt, men det kan være en god ide og vente ett par år etter du har prøvd litt forskjellig jakt, så du vet hva du har behov for.

Interessen for hva du jakter på kan fort forandre seg og ikke minst tilgangen.

 

Men om du allrede har bestemt deg støtter jeg retriver/spaniel forslagene. Stående fuglehund ville jeg ikke anbefalt om du ikke har 25+ jaktdager på skogsfugl/rype i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Gjør deg kjent med folk som driver med jakt med hund, vi er ikke vanskelige og tar gjerne folk med på jakt. På den måten får du en ide om hvordan det foregår og ikke minst hva som ligger bak av trening.

 

Til due, and og gås gjør en retriver nytten men hvis det blir endel skogsfugljakt kan vorsteh være hunden for deg men det krever mer arbeid enn det er verdt hvis du bare er i skogen en uke i året...

 

Ikke for å trakke på tærne til enkelte men jeg har selv jaktet med cockere osv og det funker tålig bra men med andre raser åpner det seg en annen verden...

 

Det beste vil nok være å vente litt til du har oversikten over hvilken jakt du bedriver og i hvilken utstrekning før du evt. bestemmer deg.

 

Hvis det er stående fuglehund du bestemmer deg for finnes det prøvefolk som kvitter seg med hunder som kanskje ikke holder til deres bruk, til en jeger vil det likevel kunne være en meget bra hund.

 

Min GS overtok jeg fra min søster da hun reiser tregt og på grunn av dette neppe ville komme lengre enn den 2AK hun fikk på høyfjell, som jeger kan jeg leve med det da hun har et fantastisk søk og finner fugl som bare det..

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke for å trakke på tærne til enkelte men jeg har selv jaktet med cockere osv og det funker tålig bra men med andre raser åpner det seg en annen verden...

 

 

Føler meg litt tråkket på tærne:-)

Det skal sies at jakt med cocker og jakt med stående hund er to vidt forskjellige ting da...

Link to comment
Share on other sites

To vidt forskjellige ting ja, det var nettopp poenget mitt :)

 

Jeg har en kompis som alltid har hatt cockere og bruker de med brukbart resultat på rugde, det passer han også bra med små barn og begrenset med tid til trening og dressur, det var i tillegg et kompromiss med kona :)

 

Likevel er han jo klar over forskjellen så jeg antar neste hund blir en stående av en eller annen variant.

 

For meg personlig så betrakter jeg det som en grei hjelp for en støkkjeger som i enkelte situasjoner kan være vel så effektivt som en stående fuglehund, likevel når jeg legger ned så mye arbeid i en hund er resultat i fellt fugl underordnet.

 

Jeg bruker hunden selv når jeg vet at jeg som støkkjeger hadde fellt mer fugl, det er noe der i samarbeidet med hund og fører og den jobben bikkja legger ned som får all annen jakt til å blekne for meg.

 

Jeg jakter allsidig men foretrekker absolutt timene på skogen/fjellet med bikkja, det tilfører en spenning som en ikke får uten hund.

 

En jaktkompis er innbitt støkkjeger men han er alvorlig på gli nå, jeg tror han er forelsket i bikkja mi og selv han må innrømme at det er en annen spenning, jeg spurte om jeg skulle koble bikkja på særs lett fjellrype slik at det ble noe flere skuddsjanser.

 

 

Er du gal svarte han :)

Link to comment
Share on other sites

Gå i skogen på støkkjakt gir deg en kjempefin opplevelse av naturen og skogen, gå i skogen med stående fuglehund gir deg en kjempefin opplevelse av natur, skog og (forhåpentligvis) en hund som jobber kjempebra med en fot av ett slag.

 

Jeg gjorde selv den "tabben" at jeg kjøpte meg jakthund før jeg var ferdig med jegerprøva, og har i etterkant fått opp øya for mye mer av den jaktbare verden enn bare skog og fjell. Men fuglejakta er fortsatt utrolig viktig, så foreløpig gjør det ingenting.

 

Men det er veldig viktig å huske hva man faktisk tar på seg når man kjøper seg en jakthund. Hvis du vurderer stående fuglehund (være seg setter, vorsteher, pointer, münsterlander eller breton (glemmer igjen mange raser, jeg veit det)), må du også huske på at dette er en hund som løper utrolig mange mil i løpet av en jaktdag, og trenger derfor å trenes og vedlikeholdes gjennom heeeeeeeele året for å ha en hund som er i best mulig form til jakta starter.

 

Men som nevnt over her, avvent ett par sesonger, finn ut din del av jakta, og kast deg så med noen som har en hund av rasen som kommer ditt hjerte nærmest, på jakt.. En kjempegod oppskrift tror jeg ihvertfall, for jeg har ikke brukt den. :)

 

Lykke til, og gratulerer som jeger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...