Jump to content

Blodig steik, hva gjør jeg?


arne mo

Recommended Posts

Jeg liker steika mi ganske rosa inni.

Steiker i ovnen på ca 120°C til steiketermometeret viser ca 62 grader (for elg og rådyr). Lar steika hvile inpakket i alufolie nesten en halv time før jeg skjærer opp. Da får jeg resultatet som jeg er fornøyd med, ganske så rosa!!

Men, det blir jo endel blod som renner ut av steika når jeg skjærer den opp. Blod renner også ut på serveringsfatet og litt på tallerkenen. Noen av gjestene min har rynka litt på nesa når de har sett blodet i bunnen av serveringsfatet. Finnes det noe alternativer?

Jeg vil ikke har steika mi mer stekt. Kan jeg skjære den opp, la den avkjøle seg slik at den får rent fra seg og så varme den opp igjen i alufolie?

Dette vil vel føre til en noe tørrere steik.

Noen råd der ute?

Link to comment
Share on other sites

Eigentlig einig med Sako_35 her, bytt gjester..

 

Ellers så er det også ein måte og lure gjestene på, eg har gjort det med kjerringa mi. Du tar å pakker inn steika i folie som normalt, lager sausen i mellomtida, så skjærer du opp steika, renner av alt blod/kjøttkraft i sausen, danderer steika fint på fatet og heller ca 3-4 gode saus skjeier over steika og lar det renne utover, så ser det ikkje så blodig å fælt ut..

Link to comment
Share on other sites

+1 på lengre hviletid. Er steika tjukk held den godt på varmen, mykje lenger enn du trur. Og så lenge tilbehør og saus er rykande varmt er det akseptert å servere kjøttet ikkje fullt så varmt.

 

Har samme problemet med ØKH, kan spise rosa kjøtt men ikkje hvis det pipler rosa ut på tallerkenen.....

 

 

Skal du steike dagen før som du seier ville eg avkjølt den før eg skar opp. Når du skjer presser du ut mykje saft hvis kjøttet ikkje har kvilt nok. Har berre prøvt å steike dagen før med reinsdyr, som gikk heilt greit. Ikkje like perfekt som samme dag, men ikkje langt unna heller.

Fordeler med å steike dagen før:

- Du kan bruke akkurat så lang tid og temperatur du treng og kan legge inn fleire kvileperiodar om du vil (!)

- Du kan steike fleire stykker av forskjellig størrelse på likt

- Lurt å prøve hvis du skal ha mangen gjester, mykje anna å tilberede eller berre dårlig tid før det skal spises!

Link to comment
Share on other sites

Lag urtekrydret elgsteik som i boka "Elgjeger" av Kåre Vidar Pedersen. Ditt lokale bibliotek har eller kan enkelt skaffe boka. Det er garantert suksess hver gang.

Svenskene har også noe som heter "Tjälknöl" (søk på nettet så finner du oppskrift) som også blir vellykket og faller i smak hos de aller fleste.

Det som er nevnt tidligere om å legge oppskåret steik i saus er også en grei måte å skjule "blodvatnet" på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...