Jump to content

Kan noen fortelle meg Forskjellen på 6.5x55 og 223??


Xesray

Recommended Posts

Eg tenker på pris på ammo, rekyl og presisjon. Eg har lyst å kjøpe meg en Remington 700 cdl cal 223. Har lite peiling på rifler egentlig.

Har brukt hagle i alle år. Eg skal bruke riflen på alt fra kråker til gås. Så håper noen kan hjelpe meg litt :)

Link to comment
Share on other sites

No er det i utgangspunktet stor forskjell på dei kalibera der.

Men for å holde seg til det du spør om:

Pris på ammo: 223 har vel billegaste treningsammoen, i alle fall om du kjem over eit godt tilbud. Ein stor fordel med 6,5x55 er at du får ganske billeg ammo som er av meget god kvalitet (Norma skytterlagsammo)

 

Rekyl: Lite rekyl på begge, men aller minst på 223. So godt som ingen rekyl.

 

Presisjon: Liten forskjell vil eg påstå, begge har potensiale for meget god presisjon, og begge er ganske greie å jobbe med sånn presisjonsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Takk for svaret. Eg klarer ikkje helt å bestemme meg for om eg vil ha 223 eller 6,5.55. Eg skal bruke den på små vilt og opp til stor fugl. Kan jo være eg kommer til å være med på hjorte jakt og da, å da hadde det vert greit å hatt en rifle som eg har lov å bruke dette på.

Ka ligger trenings ammoen til 6,5 på da? fant ikkje noe spess priser på nett. Det hadde jo vert gøy å begynne å lade sjøl og da med tiden, få ned prisen litt. Eg har lyst på en rifle med god presisjon på, som eg kan bruke på 200 meter ++. Men det fins så mye der ute så vet ikkje kor eg skal begynne. Hadde vert greit om våpene lå på rundt 8 til 10 lapper, vil ikkje mer opp en det :)

Link to comment
Share on other sites

Du er ikkje den første som lurer på det der, og det er skrive massevis på forumet om den problemstillinga.

Kort fortalt:

223 er som regel littegrann billegare på treningsammo. Det er eit veldig fint kaliber å skyte med.

6,5x55 kan brukast på storvilt og er meir vindstabilt.

Skulle eg hatt ei rifle, hadde eg valgt 6,5x55. Men der er mange meiningar.

 

Får du 6,5 til skyttarlagspris, får du dei til rundt 5 kr smellen.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er min anbefaling,nesten ingen rekyl,god presisjon og har mindre vind avdrift en 223!og billig ammo.

åsså kommer standard argumentet :lol: kan brukes på storvilt :lol:

jeg har nyelig investert i en ny blaser i 6,5x55 og kommer nok til og velge 6,5 i drillingen min og!

6,5 har litt lavere utgangs hastighet,noe som kan gjøre att kula ødelegger mindre i viltet.

Link to comment
Share on other sites

Har du fått svar? Jeg er litt usikker på om du reelt sett vet forskjellen på de to kalibrene?

6.5x55 = 6.5mm diameter på kula. Jaktkuler veier vanligvis 140 grains, mange som skyter letter treningskuler. 'lovlig på storvilt.

223 = 5.6mm kule diameter på kula. Jaktkuler veier vanligvis 50 grains. Ikke lov på storvilt, kan skyte vilt opp til rådyrs størrelse.

 

Det er omtrent lik kulebane på de to kalibrene på vanlige jakthold. Skal du skyte langhold drar 6.5x55 fra.

 

Jeg har begge kalibrene, skulle jeg valgt kun en, til det bruket du skisserer med mulighet for hjortejakt, hadde det blitt 6.5x55. Jeg har skutt en del fugl med 6.5x55 og det fungerer helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen alle sammen :) Noe har eg levert inn en våpen søknad til en sauer 202 i 30/06. De hadde en i links utgave på bergen aktiv. For 21 lapper. De som følger med i prisen er en sauer 202 i 30/06. Sauer korfert. Zeizz 3-12x56 kikkert. Denne er brukt i 3 sesonger å den er skutt en 50/100 skudd. Så skal eg kjøpe meg demper å sånn til den. Og så skal eg kjøpe et nytt løp i 6,5x55 var planen. Høres dette ut som et bra kjøp??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

gunleil: Det er en markant forskjell mellom 30-06 og 6,5x55 i rekyl, sistnevnte er mye mer komfortabel å skyte med. Det er også en forskjell i smellet, men det er ikke så enkelt å beskrive. Uansett vi du oppleve at 6,5x55 er en mildere patron som ikke vil gi deg følelsen av å "skyte spurv med kanon" når du er på rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...