Jump to content

Kulestøping\kalibrering og fetting


sneipen

Recommended Posts

Tenker på å begynne selv, og sluker alle slike tråder jeg kommer over med stor appetitt :P

 

-Hvilken hardhet bruker du til kulene i 44 mag?

-er det mye plunder med gaschecken syns du?

-Hvilket fett bruker du, og hvor mange kuler rekker en porsjon til ca.?

 

Har prøvd ei 240gr kjøpingskule uten GC i 490m/s i Win94'en, blyer lite nok til mitt bruk, så tror det blir mest treningsammo uten GC, men må vel kanskje ha ei GC-kule for å komme over kravet til rådyr.. (PS. blir nok helst mantla på jakt egentlig)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stefflus, hardheita varierar eg som regel, alt etter kvar trykk eg ladar til. Til fulle ladningar legg eg meg som regel på 15-18 BHN, som gjev meget gode resultat. Gas check kan vere ein fordel, men ikkje alltid nødvending om legeringa er passande og kulene av riktig dimensjon. Carnauba red er det feittet eg har brukt mest av i seinare tid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva feiler det folket nå på sommeren? Får dere ikke pult nok? Er feriepengene brukt opp? Har kona tvingt deg med på spaweekend i Uddevalla, mens du egentlig ville fiske laks i Namsen?

 

Her kommer sneipen med en tråd som så vidt bare har begynnt og det ensete dere greier er å syte og klage om at "Vi gamlekara ekke mye imponert".... Kom deg ut på benken utenfor samvirkelaget om du skal være sur ekkel gubbe, da får dere hvertfall litt sol i fjeset innimellom all grinebittringen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Sneipen

Så fine ut de i videoen din. Har samlet meg noen hundre kilo bly, så det blir å komme i gang med støping når konkurransesesongen er over.

 

En kamerat av meg trives best på Hardangervidda, han overser totalt all den forbanna myggen som jeg ikke liker. Slik er det også her på kammeret, et trivelig sted hvis du klarer å overse blodsugerne.

Link to comment
Share on other sites

Verdensmester? Nei, ikke så langt i hvertfall, men jeg reiser vel til VM som eneste norske. Videoen var grei. De avbildede kulene kommenterte jeg ut i fra akkurat hva de ser ut som. Jeg oppfattet det ikke, som noe salgsfremstøt. Men uttalelsen var for å gi en bruker og "produsent" tilbakemelding, som forhåpentlig ble tatt i god mening. Det stod da ikke noe om at det var fra kalde tenger? Kulene slik de er avbildet kan vi derfor la være å kommentere noe mer, men som jeg skrev med :) bak, øvelse gjør mester.

Slike tråder er faktisk viktige for de som ikke har kommet seg i gang ennå. Ilistrasjon av hva som er god og dårlig kvalitet er viktig. For egen del, vil ei perfekt utseende kule (fra tanga) bare være første steget mot målet (som kan være ei minst like presis kule, som noe av det jeg kan få kjøpt, som sliter mindre på våpenet og gir høyere hastighet enn tilsvarende mantlede kuler)

Link to comment
Share on other sites

Det var no ikkje måte på kor hårsåre folk skulle vere. Kanskje nokon heller kunne forklare kva desse to bilda skulle illustrere, i staden for å komme med tvilsomme oppgulp. Om det er noko som har gått meg hus forbi her, så må de verkeleg be om orsaking.

Link to comment
Share on other sites

Om det er for å illustrere blykuler og diverse utstyr, så er ikkje det ein dårleg idé sånn sett, spesielt bilder av blykuler kan vere interessante om ein er på marknaden etter desse kulene/blokkene. Men eg likar då å kunne sjå utforming og dybde av krympe- og smørerillar, drivband, base etc, som blir vanskeleg utifrå bilder av kuler med dårleg utfylling. Dess meir representative kuler, dess meir informative bilder. Tangprodusent og -nummer kunne og vore kjekt å hatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...