Jump to content

6.5X55 Krag i Thompson Center pistol


Hedmarkingen

Recommended Posts

Tror den forresten skal holde storviltkravet med 160gr kule og en hastighet på 800 m/sek.

Med hvilken lengde på løpet? Det er vanskelig nok å få ei 160grs kule opp i 800ms i en normal jaktrifle med 60cm løp...

Du klarer kravet med en 156 grs MEGA i 734ms... Kragen min med 73cm løp gir 760ms...

Link to comment
Share on other sites

Nei, men kragpatronen har i følge wikipedia ett makstrykk på 55 000 psi.

 

Wikipedia er fint til mange ting, men jeg er skeptisk til å bruke trykkdata derfra. Det er tross alt den menige mann/kvinne som legger inn data/info.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

SAAMI setter maks trykk på 6.5X55 til 55 000

6,5 krag og svensk mauser ble opprinnelig ladet til 3050 kg/cm2. Etter endel år fant en ut at dette var litt for høyt trykk for krag geværet og i Norge ble 6,5 ladet til 2900 kg/cm2. Dette var også stri kost for en krag som ble brukt til baneskyting år etter år, og der en slet ut løp etter løp. Rano ladet derfor sine skytterlagspatroner til et makstrykk på 2700 kg/cm2.

 

Så kom mauseren i bruk i DFS, den tålte mer, og det kom en 6,5 High speed (med svarte tennhetter) som var ladet til en trykkstandard på 3400 kg/cm2. Denne ammunisjonstypen er fremdeles i bruk, og er det som i dag regnes som standard 6,5 mauser (og sauer).

 

2800BAR = 40600PSI

3100BAR= 45000PSI

3800 BAR=55000PSI

 

Så hva er trykkstandard på 6,5 ???

 

Du må vite hvilket trykk låskassen din tåler og velge trykk etter det. Lader du for en krag skal du velge andre maksladninger enn for en mauser.

 

Håper jeg ikke tar feil nå..

Link to comment
Share on other sites

"å jasså ?"

 

 

Hassel skrev at det ikke ble levert i TC Contender.

 

Linken du henviser til - gjelder Encore.

Men det var kanskje Encore, og ikke Contender som var utgangspunktet i tråden din?

 

Fra en annen tråd som du startet:

 

"TC pistoler leveres jo i kalibre som har høyere max kammertrykk en 55,000 psi, som foreksempel 30-06 og 308 WIN (62,000 psi)."

 

"Mine søknader har iallefall gått igjennom, jeg bare skreiv øvelse/konkurangse/metallsiluett som begrunnelse jeg.

 

Har søkt på 30 herret og 7-30 waters."

 

Hvis du ikke er klar over det - så vær obs på at det noe forskjell på Encore og Contender.

Før du bruker tillatelsene dine :wink:

 

Velger du Contender-ramme, vil du ikke kunne benytte de samme kalibere som man kan i Encore.

Link to comment
Share on other sites

Shadob, jeg kan ikke se at han har nevnt Contender knyttet til dette prosjektet. Forøvrig er maks løpslenged for prod våpen (CF) 10 3/4", til metalsilhuett for fri2 (unlimited) er det 15". En Encore vil normalt ha store problem med å klare max vekt innen regelverket NMF aproberer. Om jeg ikke tar feil, har IHMSA hevet unlimited vekten til 51/2 lbs, men IMSSU/NMF har 41/2 lbs som max. Forøvrig synes jeg det er rart at personer, som virker så interresert i våpen til Silhuett, ikke er å se på stevner, eller har jeg oversett noe?

Det er ellers svært langt mellom silhuett pistoler i 6,5x55 og i prod, tviler jeg på at noen vil tenke tanken seriøst.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Forøvrig synes jeg det er rart at personer, som virker så interresert i våpen til Silhuett, ikke er å se på stevner, eller har jeg oversett noe?

Det er ellers svært langt mellom silhuett pistoler i 6,5x55 og i prod, tviler jeg på at noen vil tenke tanken seriøst.

 

Du vet det C.Patron; med så mye folk som det pleier å være på metallsilhuettstevner så er det lett å overse noen :mrgreen:

Spesielt siden du bare så vidt er innom selv på et og annet stevne..

 

Jeg vet om to metallsilhuettpistoler (fri 2) i 6,5x55 som er for salg akkurat nå, men ingen av dem går i produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Spesielt siden du bare så vidt er innom selv på et og annet stevne..

Ja, jeg er nok for lite på stevner :D til at jeg har hatt mulighet til å observere trådstarter. Men om han vil ta seg turen, kan jeg sikkert møte han på treningen på "Heia" fra kl. 18.00 i kveld.

Kunne ellers være av interresse å få vite hvordan han har fått tilladelsene han har refferert til for MS våpen. Det finnes jo ingen andre forbund i rikte, som gir grunlag for erhverv av slike håndvåpen, så da regner jeg med at de er anskaffet med MS, som begrunnelse.

Link to comment
Share on other sites

Spesielt siden du bare så vidt er innom selv på et og annet stevne..

Ja, jeg er nok for lite på stevner :D til at jeg har hatt mulighet til å observere trådstarter. Men om han vil ta seg turen, kan jeg sikkert møte han på treningen på "Heia" fra kl. 18.00 i kveld.

Kunne ellers være av interresse å få vite hvordan han har fått tilladelsene han har refferert til for MS våpen. Det finnes jo ingen andre forbund i rikte, som gir grunlag for erhverv av slike håndvåpen, så da regner jeg med at de er anskaffet med MS, som begrunnelse.

 

 

øvelse/metallsiluett var det jeg skreiv.

Ble godtatt det.

Link to comment
Share on other sites

Er klubben din tilsluttet NMF da? Uansett er det vel gjort en feil om du ikke er tilsluttet NMF og om klubben din ikke er opptatt, som klubb, eller med gruppe i NMF, har du/dere misbrukt NMF, som forbund og gitt feilaktig informasjon i forhold til søknad(ene).

 

Jeg har nå prata med materiellansvarlig i den pistolgruppa jeg er medlem i.

Han sa at så lenge søknadene er godkjent, så er det ikke noe problem.

Han har vært aktiv pistolskytter helt i fra begynnelsen på 70 tallet så han vet nok hva han snakker om.

 

Men, jeg skal ringe det lokale våpenkontoret å høre bare for sikkerhets skyld.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være frekk, men han materiallansvarlig er kanskje litt ute på dato..... Fordi om søknader er invilget, så kan ting trekkes tilbake hvis det er gjort feil, om det er fra søker sin side eller de som har godkjent den, spiller ikke så veldig stor rolle.

 

Sånn som man kan lese det som står her(og evt. andre tråder) så har politidistriktet ditt innvilget søknader på feil grunnlag

Link to comment
Share on other sites

Betingelse for å kunne si at man har en disiplin på sitt program, vil som et minimum være at man for klubben sin del er tilsluttet det forbundet, som administrerer den type skyting. I tillegg, skal vedkommende søker være medlem til det aktuelle forbundet. D.v.s. at det betales kontingent for han/henne til forbundet.

Link to comment
Share on other sites

Den praksisen som Hveem skisserer her, er nettopp det som førte til innstramninger av tilknyttning til forbund og økt behov for dokumentasjon av behov rundt 2000. SKyttere kjøpte våpen de ikke hadde grunnlag på, fordi lokale kammere stolte på dem. Konsekvensen ser vi i dag... og det er ikke kammerene som straffes...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er det noen som har erfaring med dette erkenorske kalibret i nevnte pistol?

 

Jeg regner med at man må ha en passende rekyldemper/smellforsterker på ei pipe kamret for dette kaliberet.

Tror den forresten skal holde storviltkravet med 160gr kule og en hastighet på 800 m/sek.

 

Ser at vi på grunn av diskusjonen som oppstod om medlemskap i forbund osv. glemte å presisere at rekyldemper/smellforsterker ikke er tillatt i metallsilhuettforbundet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...