Jump to content

X3M1 rødpunktsikte?


joakimH

Recommended Posts

Jeg har en gammel hagle som ikke passer meg helt 100%, men jeg skal bruke den et par år til før jeg skal kjøpe en hagle til 10-15k. Jeg har skutt rundt 200 skudd med den på leirduebanen. Jeg har et problem med at jeg skyter for høyt/lavt,så jeg lurte på om et rødpunktsikte kunne hjelpe meg? Jeg vil ikke invistere i et dyrt rødpunkt sikte på ei hagle som har en verdi på maks 2000kr, så jeg lurte på om noen har erfaring med X3M1 til 899,- hos jaktfall.no?

http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case ... =736&start

Link to comment
Share on other sites

Høye / lave skudd vil jeg ikke tro du retter med ett rødpunktsikte, men kanskje heller teipe på litt avispapir eller noe på kolben.. :) Enkel, økonomisk tilpasning, passer alle fra studenter til direktører, bare du legger på riktig mengde. :)

 

Veldig mye billigere enn rødpunkt ihvertfall. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener jeg har lest om folk her inne som har fiksa problemene med rødpunkt.

En ting jeg glemte å si var at jeg også ser på dua og ikke på løpet/kornet når jeg skyter, med begge øyne åpne.(dette er noe som ikke skjer hele tiden, men jeg føler det selv på enkelte skudd og jeg kjenner godt at disse skuddene blir totalt bom på dua.)

Link to comment
Share on other sites

See? :lol:

Da trenger jeg bare komentarer fra folk med erfaring med siktet :) Noe jeg tror jeg må vente lenge på, x3m1 er jo ikke akkurat førstevalget til storparten av rødpunkt-brukere.

Etter min erfaring og hva jeg har lest av andre/tester så har jeg en følese av at X3M1 lager skikkelige produkter, til en billig pris.

 

Skal man slå til?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener jeg har lest om folk her inne som har fiksa problemene med rødpunkt.

En ting jeg glemte å si var at jeg også ser på dua og ikke på løpet/kornet når jeg skyter, med begge øyne åpne.(dette er noe som ikke skjer hele tiden, men jeg føler det selv på enkelte skudd og jeg kjenner godt at disse skuddene blir totalt bom på dua.)

 

Det er meningen du skal se på dua med begge øyne åpne, det høres ut på meg som du mest av alt mangler både praksis og teori, det er stadig vekk folk her på forumet som spør etter rødpunkt til haglene sine, felles for de fleste virker det på meg som at de mangler trening eller rett og slett ikke kan skyte med hagle og da vil jeg jo heller anbefale at man trener på hagleskyting i stedet for å fikse på manglende teknikk/erfaring med å skru på remedier.

Det er ikke så mange skudd på lerduebanen som skal til før man skjønner hvordan forholdet mellom hagle og due henger sammen, og da blir også alt mer instinktivt og tryggere ift. til både lerdueskyting og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Satte på et maken sikte på hagla mi, men det var noe Ebayræl fra Kina til 250,- ferdig i postkassa. Leverte hagla til børsemaker, som satte på en Weaverbase oppå skinna. Da ble det kun to små skruehull i stedet for kapping i skinna. Det kom på ca 500,- med basen.

 

Deretter var det å skru på siktet. Det ser helt for j... ut! Har også måttet bygge opp kolben for å ha sjans til å komme høyt nok for å få sett i siktet. Skar til styrofoam og tapet på, noe som heller ikke akkurat gjorde underverker for utseendet! Har aldri skutt med det, men har da hatt på siktet på jakt noen ganger. Den ene gangen var batteriet dødt (glemt å skru det av...), den andre gangen så jeg ikke fugl, og den tredje gangen kuttet det ut fordi det ikke tålte kulda (ca 10 minus).

 

Uansett, det er jo et rimelig forsøk for å så om det går. En blir jo ikke blakk av det, og går det fint, ja da er jo alt gull! Skal prøve det på duejakta igjen sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Ting har en tendens til å svikte når det gjelder mest.

 

. Den ene gangen var batteriet dødt (glemt å skru det av...), den andre gangen så jeg ikke fugl, og den tredje gangen kuttet det ut fordi det ikke tålte kulda (ca 10 minus).

 

Akuratt, derfor bør man styre unna billige sikter.

Link to comment
Share on other sites

En blir en god skytter av å trene (altså skyte) mye.

 

En som skyter mye, skyter ihvertfall 100 skudd når han møter opp på skytebana, og det gjør han gjerne flere ganger i uka.

 

En som er en god skytter, treffer bra selv med ei hagle som ikke er optimalt tilpasset seg selv.

 

Mener å huske noe ala dette skrevet i en artikkel om skyting i "Jakt" fra 2009.

 

Så min personlige mening er at man skal ikke alltid skylde på våpenet. :)

Link to comment
Share on other sites

Sett ut ei stor pappskive på 25-30 meter og merk av et siktepungt.

Monter hagla og pek/sikt på siktepungtet, trekk av.

Da vil du se hvor haglesvermen sitter.

 

Treffer du under er kolben for lav , treffer du høyt over er den før høy.

Liker selv at haglesvermen ligger over siktepungt, da ser jeg dua helt til den knuses.

Noen liker at kornet skygger for dua for å treffe.

 

Tape på aviser, papp , e.l for å justere høyden

 

Når du treffer pappskiva der du vil , er du klar for banen.

 

På banen tar du deg god tid , feks. ved å montere hagla før du roper ut dua.

Da slipper du å bomme pga. dårlig montering (stress)

 

Tørrtrening er en god måte å trene montering og hoftesving.

Finn en god utgangstilling og tren gjevnlig.

 

Etter noen uker med litt trening så ser du snart resultater .Prøv å finne "godfølelsen" når du skyter og treffer, forsøk å gjenta den.

 

Hvis du ser på dem beste skytterne , har de like monterings bevegelser på hvert skudd.

Kinnet deres hviler på nøyaktig samme plass hver gang. Rutinene dere på standplass er lik hver gang også.

 

Ei ny og dyrere hagle er ikke altid løsningen, du må vende deg like mye til den som ei anna hagle.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

hallo

låner tråden litt av deg.

jeg lurer litt på hva det nye haglesikte heter som det er en sirkel hvor haglene treffer. hva heter den og til hvilken pris??

 

Hva er poenget med dette siktet?

Jo, det er tilpasset haglestørrelsen på en gitt avstand, men hva så?

 

Du sikter for å treffe midt i, hva er da poenget med å se hvor mye rundt haglesvermen er. Dessuten vil ikke siktet ta hensyn til bevegelsen, en særdeles viktig komponent ved hagleskyting. Sirkelen kommer uansett ikke til å være 100% riktig, så til å unngå skadeskytning av fugler som flyr ved siden av fuglen det skytes faller også litt bort. Dette siktet er etter min mening lite gjennomtenkt, men det finnes smartere folk enn meg. Håper de kan fortelle hva som i praksis gjør dette siktet bra? For meg virker det som nok en "kul" dings som bare er tull i praksis.

Link to comment
Share on other sites

vet egentlig ikke.

men jeg er ikke sikker på om jeg skal kjøpe meg det eller ikke.

fpr vente og høre hva folk sier etter at dem har kjøpt det men hvis jeg skal ha noe på hagla(winchester sx3) så blir det ett eller annet sikte til revejakta i vinter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...