Jump to content

Subsonisk storviltrifle, hvilken basishylse?


Recommended Posts

for ett par år siden var jeg innom ene børsemakeren min, da holdt han på å lage ett sub prosjekt til en kunde på en noe jeg mener å huske var en remington kasse, det var en kort og hendig patron med ei svæææær kule, det var ett 500 kaliber og lurer litt på om det ikke var en pistol patron, eller kanskje laget av hylsa fra en pistol, så i all fall slik ut..

mener det var en på kammeret her han laget den for så kan jo håpe vedkommende kommer å sier noe om den, ellers så var det våpensmed Ole Bernt Vatland som laget dette i all fall om du ønsker å ta kontakt med han for info.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at en kule på rundt 50 gram vil ha en brukbar BC og at denne delen av prosjektet neppe blir noe problem. Jeg må vel kjøpe meg en støpetang.

 

Litt synd at det ikke holder med 600grs kule. Jeg har noen fine rundnesa Woodleigh med blyspiss liggende. Enkel tilgang til disse er det også.

 

men disse kulene du viser til her duger vel dårlig til sub jakt etter som de vel er laget så solide at de ikke ekspandere i sub hastigheter,

Link to comment
Share on other sites

men disse kulene du viser til her duger vel dårlig til sub jakt etter som de vel er laget så solide at de ikke ekspandere i sub hastigheter,

 

Må man ha ekspanderende kuler når diameteren allerede er så stor?

Med en .50 cal kule, er diameteren allerede større enn en 6.5 med maks ekspansjon.....

Link to comment
Share on other sites

Som det er kommet frem i en annen tråd om jaktammunisjon så er det produsentens opplysninger som skal legges til grunn, ikke hva vi mener og tror.

Dersom produsenten av brannslukkingsapparatet oppgir at det ekspanderer ved en gitt hastighet så er det tillatt.

Dersom produsenten ikke går god for at det ekspanderer så er det ikke tillatt til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke diameteren på apperatet vere over største lovlige kaliber i norge og derfor legge kjepper i hjulene med dette? :lol:

 

Heldigvis har vi ingen øvre kalibergrense, bare en nedre 8)

Det er fullt ut lovlig å jakte elg med kanon, men det kan bli et slit å få tatt storviltprøven med den :roll:

Link to comment
Share on other sites

SD = sectional density, SD = mass of bullet in pounds or kilograms divided by its caliber squared in inches or meters; units are lb/in2 or kg/m2.

i = form factor, i = ; (CG ~ 0.5191)

CB = Drag coefficient of the bullet

CG = Drag coefficient of the G1 model bullet

 

får se om jeg finner rett svar da...... hmmm... *tenke*

 

SD= 9.4kg*0.165^2-> 0.255915

i=Type of Bullet Form Factor

Flat nose lead 0.8

Round nose lead 0.9

Round nose jacketed 1.0

Semi Pointed soft point 0.9-1.1

Pointed Soft Point 1.2-1.6

Pointed Full Jacket 1.5-1.8

Pointed Full Jacket Boat Tailed 1.9-2.0

 

setter den til ca 0.2 tenker jeg :P

M= 9.4kg

d= 0.165m

 

SD/i=1.2795

 

BC= 1.2795?

(tar forbehold om ekstrem feilregning)

Link to comment
Share on other sites

Range----- Velocity----- Impact----- Drop

0 -----1000----- 0----- 0

100----- 989 ----- 0 ----- 18.19

200----- 978 ----- -35.6 ----- 71.98

300----- 969 ----- -107.4----- 161.96

400-----960 ----- -215.91----- 288.66

500----- 951 ----- -361.64----- 452.58

600----- 944 ----- -545.05----- 654.18

700----- 936 ----- -766.56----- 893.88

800----- 929 ----- -1026.59----- 1172.09

900----- 922 ----- -1325.52----- 1489.21

1000----- 915 ----- -1663.7----- 1845.58

 

energi ved munningen = 874.435 KJ i 1000 fps

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke diameteren på apperatet vere over største lovlige kaliber i norge og derfor legge kjepper i hjulene med dette? :lol:

 

Heldigvis har vi ingen øvre kalibergrense, bare en nedre 8)

Det er fullt ut lovlig å jakte elg med kanon, men det kan bli et slit å få tatt storviltprøven med den :roll:

 

 

tenk så dyrt det hadde blitt å skyte på elektronik med den ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...