Jump to content

Lansky Diamant sett - hvordan bruke best mulig?


longbow

Recommended Posts

Fikk kjøpt meg et slikt Lansky Diamant bryne sett, og det ser jo himla greit ut. - problemet er bare det at jeg ikke får helt dreisen på å sette opp kniver enda; de blir ikke helt skarpe.

 

Så håper noen her har god erfaring med å bruke dette settet, og kan dele sine erfaringer?

 

Det jeg sliter litt med og håper noen vet noe om er:

- sett at du har en "skarp" kniv, kan være ny og brukt en sesong i skogen, og du vil sette den opp igjen for å få den skarp, hvilken sten begynner du med, hvor mange ganger bryner du med hver sten, og hvordan gjør en det med å bytte sider?

 

- en annen ting er bryningen av eggen. pusser dere eggen i 2 vendinger? dvs tuppen og bakre del hver for seg? Jeg har forsøkt og bryne hele eggen i en og samme vending, men eggen blir forskjellig fra tupp til bakre del. Hvilken vinkel brukere dere?

 

litt vanskelig forklart, så håper det er forstålig...

 

har enda ikke turt å sette i gang på jaktkniven da 2 andre kniver har fått et dårlig resultat, så fant ut at nå måtte jeg spørre andre folk til råds.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg slet en del med Lansky selv.

 

Det er et par ting som er avgjørende; vinkel og slipero.

 

Vinkelen avgjør om du faktisk bryner selve eggen, eller lenger inn på bladet. Det er helt klart mest jobb første gang du bruker et nytt slipesett på en ny kniv, fordi fabrikkvinkelen kan være svært forskjellig fra den du prøver å sette. Da må du fjerne mye gods, og det er det de groveste brynene er til for. (Hvis du ikke noterer ned nøyaktig vinkel og plassering av jiggen til neste gang, må du fjerne mer gods neste gang.)

 

Sliperoen er den ytterste biten av eggen som ruller over på motsatt side av den du sliper på, når du er klar for å skifte side. Du kan kjenne den med fingeren eller se den med lupe. Sliperoen garanterer at du bryner på hele slipefasen, og ikke bare lenger inn på bladet. På de grove og mellomgrove brynene er du ikke klar for å skifte side før du har slipero langs hele eggen.

 

På det fineste brynet vil jeg anbefale å bryne til du får slipero; skifte side og bryne til slipero; skifte side og bryne lett et par ganger; skifte side igjen og bryne lett et par ganger; gjenta til du har en skarp kniv uten slipero.

 

En kniv med slipero kan kjennes skarp mot neglen, men sliperoen vil brekke av med en gang og gi inntrykk av et bladstål som blir fort sløvt.

 

Håper dette hjelper litt. Og kjøkkenskuffen din er sikkert full av øvelsesmateriale. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra svar Edward.

 

En ting til: sliper man hele den ene siden av kniven i en vending, altså uten å forandre feste på jiggen?

 

Jeg har forsøkt å feste kniven ca midt på bladet, men da blir tuppen slipt midt inne på bladet, mens bakre del av bladet blir bra. Hvor ca på bladet fester dere jiggen, og er det noen fasit på hvor langt inn man skal feste kniven?

Link to comment
Share on other sites

Det glemte jeg helt.

 

Jiggen på en Lansky er ganske kort, dvs at aksen som brynene roterer rundt står ganske nær eggen. Dermed vil slipevinkelen endre seg ganske dramatisk på et langt blad dersom du ikke flytter den. På alt annet enn korte blader må du nok flytte jiggen, minst en gang.

 

Uten at jeg har en Lansky foran meg til å sjekke, vil jeg kanskje begynt med å plassere jiggen nær tuppen slik at det er ca like langt mellom jigg og egg langs hele det stykket du har tenkt å bryne før du flytter jiggen (hvis det høres fornuftig ut). Eventuelt litt lenger tilbake mot skaftet, siden kniven (mine kniver, ihvertfall) godt kan ha litt lavere slipefase ved eggen.

 

Du må nesten prøve deg litt frem på gamle kniver. Husk som sagt å notere slipevinkel og plassering av jigg. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...