Jump to content

Zeiss, Swarowski, S&B - et par spørsmål... Ble Nikon!


ko-stens

Recommended Posts

Funderer alltid på nytt kikkertsikte, men titter også innom bruktlister innimellom. Eldre, brukte toppkikkerter er sikkert ikke noe verre enn en ny en til max 5 lapper...

 

Men, så var det de ulike navnene da....

 

Zeiss feks, hva het de før Victory, Classic, Conquest, og når kom de? Har fått med meg at Zeiss Z er det som heter Classic. Zeiss Diavari V har jeg sett (står en interessant en til salgs her), er det Victory?

 

Swarowski har PV, AV, Habicht osv Hva er vesentlige forskjeller?

 

S&B har blant annet Classic, Zenith og PM. Ser på nypriser at Jaktpartner har noen, men det er svært liten forskjell mellom Classic og Zenith her. Er det noen vesentlig forskjell mellom de to?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Zeiss feks, hva het de før Victory, Classic, Conquest, og når kom de? Har fått med meg at Zeiss Z er det som heter Classic. Zeiss Diavari V har jeg sett (står en interessant en til salgs her), er det Victory?
Det finnes to Z-serier, den første ble lansert 1976, den andre ble lansert i 1990. Classic er den siste serien med "face-lift"

Diavari V er som du skriver victory-serien. Den ble lansert i 1998. Jeg husker ikke når de begynte å skrive victory på siden, og fjerne V (VM) etter Diavari. Conquest ble lansert i 2001.

Link to comment
Share on other sites

Har fått med meg den nye Durlayten, og 3-12x50 er veldig interessant, men 30 mm rør er egentlig ikke høyest på ønskelista, i og med at jeg da må ha 30 mm ringer. Jeg kan ikke bytte bare ringene, men må ha hele greia nytt da det er originalmontasje på Fox'en min. Da ramler det ut enda en tusenlapp... Da kunne jeg heller kjøpe en enda bedre 1"-kikkert! Montasjen som sitter på nå holder greit til 50 mm objektiv og, så jeg trenger ikke bytte om jeg finner en kikkert med 50 mm og 1" rør.

 

Om jeg likevel faller for 30 mm er jo Duralyt veldig interesant, men så var det Zeiss Classic og da... Ser jo at XXL kjører kosepriser på Classic, med 5 990,- for en 2,5-10x50 (selv om 10x er litt lite, synes jeg. Om jeg MÅ ha større er en annen sak, men det er jo kjekt!). Hvilken av disse to er best da, mon tro?

 

Har S&B og Swarowski sikter med 1" rør da? Regner jo i så fall med at de er eldre, men de er sikkert knakende gode lell!

 

Hva jeg velger mellom Zeiss, S&B og Swarowski er likegyldig for meg. Kahles kan jeg for så vidt ta med her og. De er vel i samme liga? De er i hvert fall prismessig i samme liga.

 

Det blir å konkurrere med ny Sightron SII Big sky 4,5-14x50 her (4 790,- hos Jaktfall)! Og den har 1" rør... Denne har også en veldig fin størrelse og vekt. Hmmm... Valgets kalver...

 

Får bruke sommeren og fundere litt. Dukker det opp en rimelig råtass, ja da... Hvis noen feks skal kaste en nesten ny S&B Zenith (herlig design!), så send en PM! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du skal ha en zeiss conquest (3-9*50).

 

Tror ikke det, selv om optikken virker veldig bra på meg (som for øvrig er heeelt ubrukelig når det gjelder å vurdere slik)... Kjøpte en Conquest 3-9x40 i vår. Klar og fin og imponerende i skumring, selv med 40 mm, men liker ikke "dorulleffekten" i den. Man må jo være så veldig nøye med øyeplassering og øyeavstand for å få godt nok blikk gjennom den. Nå har jeg lite erfaring fra å glane gjennom andre rør, så kan jo hende de er like ille, men en gammel Sava (den som opprinnelig satt på .222'en) var faktisk bedre her! 9x blir for lite og. 3-9x40'en skal over på Sako .308'en, mens Fox .222'en skal få en med noe større forstørrelse og objektiv da det er den som vil bli brukt til fuglejakt og revejakt/beverjakt i skumring.

 

Drøyer hele greia til jeg finner en passe. Min/max blir 12-16 og objektivdiameter blir 50 mm. Helst med 1" rør.

 

Kjekt å vite at Swarowski AV har 1" rør! Så får en glo litt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Hvordan er synsfeltet i denne, er det semi target turrets? (der en kan 0 stille justerings ratt) - hvordan er den optisk i skumring? (ikke at det er så mørkt nå om natten)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri satt mine bein i en slik kikkert, så det er jo en sjanse å ta, men har hørt positive ting om den. 44 mm objektiv er ikke for stort til skumringsjakt, men det blir ikke mye av det. Burde uansett holde utover kvelden en stund.

 

Det er 1/8 moa klikk på den. Dette er det mange som ikke liker. 1/4 er visst normalt. Jeg skal skyte inn kikkerten og glemme resten, så antall klikk gir jeg beng i. Bruker ikke så mye krefter og kalorier på å skru 8 klikk i stedet for 4 om jeg må det.

 

Det er med tre forskjellige turrets pluss sunshade til den i pakka i følge hjemmesida til Nikon, så det skulle jo være nok til de flestes behov.

 

Hva som er bra og dårlig synsfelt aner jeg ikke. Antageligvis er det som å se gjennom et sugerør på 20x og hageslange på 5x, men det er jaggu Conquest 3-9x40'en jeg har og, så jeg er ikke bortskjemt med vidvinkel uansett!

 

Står mer om kikkerten her: http://www.nikonhunting.com/riflescopes-monarch-monarch_5-20x44sf.html

 

Skulle egentlig ha meg en Sightron 4,5-15x50, men den koster 1 500,- mer. Gjorde det like godt rimelig jeg.

Link to comment
Share on other sites

Blir vel feil å ta det her, men nå har jeg fått prøvd Conquest 3-9x40'en i skikkelig skumring. Den passer ikke veldig godt til slik, men er i grunn nokså imponert lell. Hadde skytelys til ca 2300 i furumo, med relativt lys bakke (lav/mose). Overskyet vær og lite måne gjennom skydekke. Kl 2330 var det såpass mørkt at jeg bare skimtet enkelte detaljer, men pga dorulleffekten var det omtrent håpløst å finne riktig posisjon bak okularet for å finne noe som helst i andre enden, men optikken er i hvert fall bedre enn i en Barska 8x40 håndkikkert... Under gode forhold tror jeg nesten den kan holde rundt døgnet nå på sommeren. Tysk 4 er et glimrende retikkel, for det så jeg selv når klokka passerte 2330.

 

Vet ikke hvordan en ny Conquest vil gjøre seg i forhold til ca 10 - 20 år gamle Zeiss Z og V, eller andre bra merker? Føler i hvert fall at Conquest er MYE kikkert for penga. Jeg ga tross alt bare 3 500,- for den hos Jaktfall i vår. Tviler på at jeg får noe bedre til den prisen!

 

Men nå har jeg lagt planer om finfint merke til rimelig pris på hylla for en stund, da jeg har investert i en Nikon Monarch. Tviler på at den slår Conquesten i optikk, men... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Får vel nevne det så vidt før jeg avslutter her...

 

Fikk Nikonen i posten i dag. Fikk til slutt fiklet Conquesten av Foxen. Tok opp begge to, satte på 5x og etter på 9x. Fant riktig øyeavstand på begge og tittet gjennom samtidig med hvert sitt øye! Åpnet og lukket ett øye om gangen. Fikk sammenlignet ganske greit på ca 200 meters avstand mot et hus.

 

Conquesten er nok hakket kvassere optisk enn Monarchen. Den er rett og slett klarere, mens Monarchen virker biiiiiitelitt gulere, men ikke mye. Den ser bra ut den og. Helt klart godkjent til den prisen (3 200,- hos XXL).

 

Imidlertid ble jeg overrasket over Monarchen når det gjelder "dorulleffekten". Det er mindre dorulleffekt på 20x på den enn det er på Conquesten på 9x. Mye bedre å se gjennom da en ikke må være så himla nøye på å treffe gjennom kikkerten med øyet. Der skuffer nemlig Conquesten synes jeg, selv på lav forstørrelse.

 

En annen positiv ting med Monarchen var størrelsen. Så for meg noe schwært da jeg så esken, for den er diger! Åpnet opp, men der lå en relativt liten sak. Den er 35,8 cm lang. Conquesten er 32,x lang. Den ble ikke for stor på rifla synes jeg. Og det var med sunshade, samt tre forskjellige justeringstårn i pakka og. Virker som om det er mye glaning for penga her så langt.

 

Nå er Monarchen montert på Foxen (.222), mens Conquesten sitter på Sako Foresten (.308). Der skal de leve lykkelige noen år tenker jeg! :) Sava 3-9x40'en, som først satt på Foxen og deretter på Sakoen, ble skviset over til Anschütz salongen. Det betyr at Jahtijakten nå er skviset utover sidelinja.

 

Men pussig nok. Glante litt gjennom den på et par hundre meter og. Den ser fanden meg ikke skremmende ille ut i dagslys den heller synes jeg... Vurderte for og i mot i forhold til Savaen (billigræl det og, men...). Det endte med Savaen pga større synsfelt på 200 meter (for det har jeg veldig bruk for på salongrifla!!!!). Jahtien er da hjemmeværende reserve...

 

Om sjefen er snill nå, så får jeg kanskje lov å reise på skytebanen i morgen efta for å skyte inn tre rifler, pluss en lyddemper til Foxen (Hausken mini). :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...