Jump to content

Scenar på rådyr


Trolldeig

Recommended Posts

Det trenger du ikke for jeg har sett et rådyr skutt i halsen med scenar. Det var det jævligste hølet jeg har sett! Rådyrets hode hang såvidt fast med en liten skinnflik... Finn heller en ordentlig jaktkule som går bra i rifla di for å bruke på matvilt er mitt stalltips.

Jeg har brukt MASSE Scenar til bever og revjakt. Disse har ekspandert masse og det er ikke en dritt igjen av dem.

 

Dette er da i 223. Skal nok prøve de på rådyr om ca 1mnd

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt MASSE Scenar til bever og revjakt. Disse har ekspandert masse og det er ikke en dritt igjen av dem.

 

Dette er da i 223. Skal nok prøve de på rådyr om ca 1mnd

 

Rådyr går som storvilt, og da er det ekspanderende kule som gjelder.

Bever og rev er som kjent småvilt, og her er det opp til hver jeger og velge den ammunisjonen som sikrer human avliving.

Link to comment
Share on other sites

Før var kravet kun ekspanderende kule, mens nå er det kommet inn en undertekst, at hullspisskuler beregnet for konkurranseskyting ikke er tillatt.

 

EDIT:

Men akkurat nå klarer jeg ikke finne ut hvor jeg har lest det. Hva jeg kan se, står det ikke i jaktforskriften?

Link to comment
Share on other sites

Før var kravet kun ekspanderende kule, mens nå er det kommet inn en undertekst, at hullspisskuler beregnet for konkurranseskyting ikke er tillatt.

EDIT:

Men akkurat nå klarer jeg ikke finne ut hvor jeg har lest det. Hva jeg kan se, står det ikke i jaktforskriften?

 

Det står i rundskrivet.

 

"Prosjektiler med hullspiss beregnet for baneskyting er ulovlig til jakt og felling."

 

Men dette er altså byråkratenes tolkning av lovverket, og trenger ikke nødvendigvis å holde om en "egenpåli" tok spørsmålet til retten. Synes forsåvidt ikke de har vært særlig heldig med denne heller jeg da, for her står det jo i praksis ikke noen begrensning på dette forbudet og følgelig har man med dette forbudt denne kuletypen også til jakt på f.eks kråke eller rev. Samtidig vet vi også at det finnes kuler som i aller høyeste grad er ekspanderende, men som i liten grad er egnet til storvilt.

 

Eksempelvis V-max i .22-kaliber jaktrifler (222, 223,22-250 mlf) som etter denne skriften lovlig kan brukes. Egnet? Tja, tjo... treffer en godt blir rådyra dobbelt så store i noen hundredels sekunder, og de overlever det ikke. I allefall ikke så lenge en ikke treffer bogplata.

Link to comment
Share on other sites

Det står i rundskrivet.

 

"Prosjektiler med hullspiss beregnet for baneskyting er ulovlig til jakt og felling."

 

"Det er krav om ekspanderende prosjektil til jakt og felling av alle storviltartene og

bever når det benyttes rifle. Prosjektiler med hullspiss beregnet for baneskyting er

ulovlig til jakt og felling"

 

Paragrafen henvender seg til storviltjakt og beverjakt. Noe annet vil være idioti.......

Link to comment
Share on other sites

 

"Det er krav om ekspanderende prosjektil til jakt og felling av alle storviltartene og

bever når det benyttes rifle. Prosjektiler med hullspiss beregnet for baneskyting er

ulovlig til jakt og felling"

 

Paragrafen henvender seg til storviltjakt og beverjakt. Noe annet vil være idioti.......

 

Ja, jeg er selvsagt enig med deg - men ettersom paragrafen heter "§16 Krav til rifleammunisjon" kan det godt tolkes slik at første avsnitt i rundskrivet retter seg mot storvilt mens andre avsnitt er generelt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det avsnittet i veiledningen er dårlig skrevet.

Heldigvis er det slik at dette ikke er et lovverk, men en veiledning. Skulle det bli en tvist om tema vil den faglige diskusjonen rundt "human jakt" være det utslagsgivende, og den diskusjonen vil nok konkludere med at "konkurransekuler" er også human til avlivning av småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det avsnittet i veiledningen er dårlig skrevet. .

Enig!

Det er hull i forskriften..

Går man i lovdata så ser man kun dette : http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-20020322-0313-005.html#16 fra samme direktorat som skriver dette i veiledningen datert 2008:http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=45147

 

Det er krav om ekspanderende prosjektil til jakt og felling av alle storviltartene og

bever når det benyttes rifle. Prosjektiler med hullspiss beregnet for baneskyting er

ulovlig til jakt og felling.

 

Hvorfor i huleste står det ikke i lover&forskrifter at ting er ulovlig hvis de ( dirnat) hevder det i andre sammenhenger??

 

Her er det altså rom for tolkninger. Hva skal vi rette oss etter? Lover og forskrifter? ....eller en veiledning??

Link to comment
Share on other sites

Sjølv om eg skjønnar tanken bak innlegget ditt, bobcat, so er eg ueinig. Trekker ein den tanken lenger kan ein like gjerne legge ned heile forumet... :?

 

Der er heilt sikkert fleire der ute som lurer på dette. Lovar, regelverk og juss er ein jungel å ta seg fram i, og der en mange uklare grenser. Då er det etter mitt syn riktig å spørre og diskutere for å bli klok på dette.

 

Til topic:

Er det nokon klar definisjon på kva som er holspiss-matchkuler og kva som er ekspanderande holspiss-kuler?

Link to comment
Share on other sites

Vestlandsjeger: Ja, definisjonen er at kulene må være beregnet for ekspansjon, dvs. at kuleprodusenten har laget kula for jakt. Tilfeldige bi-effekter som at match-kuler ekspanderer eller fragmenterer er åpenbart ikke ment fra produsentens side.

 

Litt OT: Kuleprodusentene lager kuler så perfekte som de greier for ulike typer bruk. Jeg blir stadig forundret over at noen "luringer" tror de vet mer om hva kulene er best til enn de som faktisk har utviklet og produserer dem... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg også Tordenkjeppen, jeg også... Det holder fint med konvensjonelle blykuler til rådyret, om det er det å spare penger man er ute etter. Dersom formålet er å bruke matchkula på jakt går det ofte bra å bruke Sierra Gameking på jakt og Matchking på banen. Går hull i hull med samem ladning i min Blaser i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

[...]Her er det altså rom for tolkninger. Hva skal vi rette oss etter? Lover og forskrifter? ....eller en veiledning??

Selvsagt er det rom for tolkning, og det skal vi være glade for. Jeg vil hvertfall ikke ha alternativet ("ammunisjon til storvilt: kun fabrikkladninger etter liste utgitt av Direktoratet for Naturforvaltning")

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon klar definisjon på kva som er holspiss-matchkuler og kva som er ekspanderande holspiss-kuler?

Tja, i følge forskriften er det hullspiss kuler beregnet på baneskyting som er forbudt. dette gjør A-max lovlig (pga plastspiss, selv om produsenten skriver på sida si at denne ikke bør brukes på "big game")

Hva da med en hullspisskule beregnet på feltskyting? ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra www.hornady.com :

A-MAX®

 

 

Features:

Ultra-low drag tip

Aerodynamic secant ogive delivers flat trajectories

Excellent uniformity and concentricity

Jacket precision drawn for unequaled consistency

Delivers consistent accuracy at all ranges

 

*Match bullets are not recommended for hunting medium & large game.

 

Så for å være nøyaktig er den ikke anbefalt for "medium game" heller. Å det er en match kule.....

Link to comment
Share on other sites

Dette synes jeg er litt kjelkete. Etter forumreglene skal man ikke fortelle om, eller oppmuntre til, ulovligheter. Det virker på meg som at reglene er såpass uklare at det ikke er så lett å si om dette er lov eller ikke...

 

Til deg som leser dette og er ny innen hjemmeldning: Ikke gjør det. Ikke tenk på det en gang. Det finnes utallige kuler som faktisk er beregnet på jakt og som er mye bedre enn matchkuler. Tenker du på prisen på kulene så kan du fint bruke vanlige blykuler på rådyra. Lapua Mega er super, Remington CLU (Heter vel det?) er det mange som bruker. Sierra Gameking fungerer også fint, og går som nevnt ofte likt med Matchking.

 

Til deg som er erfaren, og som velger å skyte rådyr med matchkule: Det er mulig dette er lov, vanskelig å si synes jeg. Men videre smart synes jeg ikke at det er. For å bruke en metafor: Det går sikkert an å vandre på Galdhøpiggen i svømmeføtter. Det gjør ikke svømmeføttene videre egnet. Bruk svømmeføttene under vann, matckuler på papp og jaktkuler når du skal skyte på vilt. Det er mitt syn.

(Og altså mitt, ikke styret eller noen andres :wink: )

Bent

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bruk svømmeføttene under vann, matckuler på papp og jaktkuler når du skal skyte på vilt. Det er mitt syn.

(Og altså mitt, ikke styret eller noen andres :wink: )

Bent

 

...og for all del; bruk sikkerhetsutstyr dersom du skal på "piggen".... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tillegget med kuler for baneskyting kom vel etter at en nisse her på kammeret sendte mail til DN å spurte om matchkuler var lov til å skyte prøven med etter en diskusjon vi hadde om det.

Uten at jeg syns noe om å kalle folk for nisser, så stemmer nok det høggern.

Jeg husker diskusjonen, og mener den også gjalt en kar hadde blitt nektet å skyte prøva med hullspiss selv om han hevdet det var Barnes X.

Selv om jeg syns det blir lagt mye ansvar på den enkelte jeger hva det gjelder undersøkelsesplikten i dette tilfelle når det ikke holder å lese norske lover, så bunner det hele ned til eget ansvar og undersøkelsesplikt.

Men at ansvarsfulle norske jegere ikke kan skyte opp uten å måtte ha "blyspiss" er i drøyeste laget.

 

Jeg legger inn en liten quiz.. Hvem som helst kan svare, men den er kanskje rettet mer til standplasslederen som avviser jegere på grunn av tuppen. :wink:

Hvem har et slikt trenet øye at de med sikkerhet kan si hvem av disse kulene som er beregnet til jakt?

kulespisser.jpg

Link to comment
Share on other sites

[...]Hvem har et slikt trenet øye at de med sikkerhet kan si hvem av disse kulene som er beregnet til jakt?

[...bilde...]

Kanskje ikke så lett for standplasslederen, men for den utrente førstegangsjegeren (eller den ikke så veldig våpeninterreserte jegeren) er det jo bare å lese på pakka ammunisjonen ble kjøpt i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger inn en liten quiz.. Hvem som helst kan svare, men den er kanskje rettet mer til standplasslederen som avviser jegere på grunn av tuppen. :wink:

Hvem har et slikt trenet øye at de med sikkerhet kan si hvem av disse kulene som er beregnet til jakt?

 

Quiz er gøy! Jeg opptrer både som jeger og standplassleder, men det der er umulig å si noe om uten å være nerd på kuler. Jeg tipper tidlig generasjon Barnes X til venstre, nyere Barnes X i midten, matchkule til høyre.

Link to comment
Share on other sites

Den til høyre er scenar/MK - de kulene er veeeeeldig like. (kun det lille hulle i front du kan skille de på) usikker på de andre kulene. Den til venstre ligna på FMJ til lapua, men den er jo "hul". hmm.. butt var den og... Tipper den i midten er ei jaktkule...

Link to comment
Share on other sites

[...]Hvem har et slikt trenet øye at de med sikkerhet kan si hvem av disse kulene som er beregnet til jakt?

[...bilde...]

Kanskje ikke så lett for standplasslederen, men for den utrente førstegangsjegeren (eller den ikke så veldig våpeninterreserte jegeren) er det jo bare å lese på pakka ammunisjonen ble kjøpt i.

Å ja! Så klart.. Dumme meg. :mrgreen:

 

Når en skytter kommer med hjemmeladet, så er han som oftest klar over hvilke kuler som er hva, og har et mål med hjemmeladingen om å skyte mer enn de 30. Vedkommende ( som jeg kjenner igjen meg selv i) skyter gjerne inn sine jaktkuler på papp bare dager før jakta starter for fysisk å se samling og treffbilde.

jeg har heldigvis sluppet å krangle med noen standplassleder siden jeg benytter billigste sort blyspiss til trening og oppskyting, for deretter å sette i den kula jeg mener er bra til viltet jeg jakter.

 

Selvsagt er det rom for tolkning, og det skal vi være glade for. Jeg vil hvertfall ikke ha alternativet ("ammunisjon til storvilt: kun fabrikkladninger etter liste utgitt av Direktoratet for Naturforvaltning")

Her er jeg selvsagt enig. Vi har fortsatt friheten til å tenke sjøl. Og slik bør det være.

Link to comment
Share on other sites

jeg har heldigvis sluppet å krangle med noen standplassleder siden jeg benytter billigste sort blyspiss til trening og oppskyting, for deretter å sette i den kula jeg mener er bra til viltet jeg jakter.

 

Nå kverulerer jeg vel unødvendig mye her. Men sier ikke regelverket noe om at du skal skyte prøven med den ammunisjonen du skal jakte med?

 

Slik jeg kjenner deg her på forumet Bamrud tror jeg vel egentlig at du skyter deg inn med den "ekte" kula før du drar på jakt.

Men for de uerfarne kan dette være en litt missvisende.

Link to comment
Share on other sites

Nå kverulerer jeg vel unødvendig mye her. Men sier ikke regelverket noe om at du skal skyte prøven med den ammunisjonen du skal jakte med

Slik jeg kjenner deg her på forumet Bamrud tror jeg vel egentlig at du skyter deg inn med den "ekte" kula før du drar på jakt

Neida. Du kverulerer slett ikke. Godt å få ting på det rene.

..Og jeg skyter inn med kula jeg skal bruke på jakt før jeg drar på skauen ja. :wink:

 

 

 

I quiz'en var det mye riktig og noe galt. Det er en gammel modell 165grs Barnes X i midten. De andre to er Lapua Scenar i henholdsvis 167 og 220 grains kulevekter.

Link to comment
Share on other sites

Hill O' Store Profet La Linea!

Lapua finnes kanskje ikke i 220grs? Det er nemlig det den kula til høyre veier.... [*plystre*] :roll:

 

Men, men... jeg aner et spørsmålstegn etter svaret ditt?

Den i midten. Venstre er Scenar, høyre Mk ?

Ser at selv den største profeten kan ta feil av tegnsettingen på tastaturet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Norma har tidligere produsert ammo i 308 og 30-06 spesielt for reinsjakt ladet med Nosler 168gr HP Solid base matchkuler. Hvis noen av dere har kataloger fra 80-tallet finner dere disse patronene der. Solid Base har mye kraftigere mantel enn Sierra og Lapua. Denne Solid Base kula fungerer fint på rådyr. Jeg har fortsatt noen hundre kuler i kjelleren som kommer fra denne Norma produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Her er svaret jeg fikk fra MD ved etterspørsel om hjemmel i lov:

 

Det finnes en del baneprosjektiler med hullspiss som ikke beregnet for jakt. Disse prosjektilene er uegnet for jakt på storvilt da de ikke her kontrollert ekspansjon. Bruken av disse vil etter en konkret vurdering være i strid med viltlovens § 19 om human jakt. Vi har derfor i rundskriv til utøvelsesforskriften fastsatt følgende:

 

Det er krav om ekspanderende prosjektil til jakt

jakt og felling av alle storviltartene og bever når det

det benyttes rifle. Prosjektiler med hullspiss beregnet for

baneskyting, ofte benevnt som jaktmatch, er ulovlig til

jakt og felling.

 

Vi har valgt å presisere dette i rundskrivet da en del jegere ikke er klar over at disse prosjektilene er uegnet for jakt og fordi en del jegere finner ut at det er rimeligere å jakte med disse prosjektilene enn prosjektiler beregnet for storviltjakt.

 

Med hilsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...