Jump to content

Revolver - magnum, søknad...


SpecOps

Recommended Posts

Jeg vurderer å selge min Taurus Raging Bull i 44 magnum.

En i klubben er interressert i å kjøpe den, men han har en 357 magnum fra før.

Slik jeg forstår det kan han få gjennom en søknad på 44 magnum om han skiver at denne skal brukes til magnumfelt - klasse 2?

357 stiller vel bare i klasse 1?

 

Er det noen som vet hvem som er Taurus importør i Norge nå?

 

Jeg har inntrykk av at revolveren er av topp kvalitet, og avtrekket er bra.

Noen som vet sann ca. fra hvilket årstall disse revolverne ble produsert?

Link to comment
Share on other sites

357m som han har nå, går til revolverfelt og Mag1.

 

Han skal søke på Mag2 programmet for 44m, og der firnnes normalt ikke noe problem med dette (untaket er om han allerede har 4 håndvåpen og for liten aktivitet for flere).

 

Taurus Raging Bull, har ikke denne porting på løpet? I såfall har en vel ikke lov til å bruke den til NSF Mag2?

Link to comment
Share on other sites

Angående Woffs svar...

Om man søker på et våpen som ikke kan benyttes i den klassen man søker, undergraver man da vitterlig sin egen troverdighet og lyver om behovsgrunnlaget? Det er vel neppe gunstig. Så det lureste er å få tettet igjen hullene i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Så enkelt er det nok ikke woff, er ikke våpnet i den stand at det kan brukes i omsøkt program. Ja da har man gjort seg skyldig i dokumentfalsk, noe jeg på det sterkeste vil advare mot.

 

Om man kjøper den, og har til hensikt å få tettet port hullene. Og får det gjort etter kjøpet.

Da ser jeg ikke noe problem, da dette blir som med revolvere og pistoler vi anskaffer til spesial programmene som skal ombygges. Men bygger man ikke om våpenet, ja da er man seriøst ute og sykkler. Samt at man etter mitt syn er en skam for skyttersporten, som man da har misbrukt for å skaffe seg noe man ellers ikke skulle ha hatt.

 

Den eneste måten å anskaffe denne revolveren til NSF Mag2, uten å ha til hensikt å endre den til lovlig stand. Er om man på søknaden kun oppgir trening til NSF Mag2 programmet (ikke konkurranse). Da har man ikke gjort seg skyldig i dokumentfalsk, men da er spørsmålet om våpenkontoret går med på dette (tviler sterkt på det). Og om man da i det hele kan konkurrere med våpenet, uten å søke bruksendring.

 

Er ikke dette våpenet i nåværende stand, egentlig ett open våpen i praktisk?

 

P.s det burde være relavtivt enkelt å få konstruert to "plugger" som klemmes rundt løpet, for å få stengt av portingen. uten å endre på våpenet. Tenk to kiler ned i port utsparingen (en på hver side), og en profilfrest klemme man trer innpå og låser mot "pluggene" med ett par settskruer (og vips både har man og kan spise kaken sin). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøper er rekreasjons skytter (kan eie inntil 4 håndvåpen som lovlig kan benyttes i NSF's program) og kan vel dermed gjerne kjøpe denne for trening og heller tette portingen om konkurranse skulle bli aktuelt.

Eventuellt må vi gjerne konstruere en hel masse nye problemstillinger i kjendt POD stil ;-)

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke dette i så fall bli definert som et lodd?...

Det har ingen betydning, da lodd er lov i Mag 2.

8.25.7.1.8 Magnumfelt 2

Revolver eller pistol fra og med kal..41, til og med kal..505.

Det settes ingen begrensninger på mål og vekt. Avtrekksvekt 1360

gram.

Minste kulevekt er 210 grains. Faktorkrav er ≥ 275.

 

Vill ikke si at det oppkonstrueres noen problemstillinger, med mindre man anser det å følge reglene er en problemstilling. :wink:

Så lenge kjøper er inforstått med at der må tillages en eller annen anordning, for å stenge portingene for å kunne konkurrere. Er ansvaret hans, og hans alene.

 

For min del kan han ta ei selvlåsende sveise klemme og litt gummiduk, og skyte med dette på konkurranse (lovlig, men blod harry).

Link to comment
Share on other sites

Så enkelt er det nok ikke woff, er ikke våpnet i den stand at det kan brukes i omsøkt program. Ja da har man gjort seg skyldig i dokumentfalsk, noe jeg på det sterkeste vil advare mot.

 

Om man kjøper den, og har til hensikt å få tettet port hullene. Og får det gjort etter kjøpet.

Da ser jeg ikke noe problem, da dette blir som med revolvere og pistoler vi anskaffer til spesial programmene som skal ombygges. Men bygger man ikke om våpenet, ja da er man seriøst ute og sykkler. Samt at man etter mitt syn er en skam for skyttersporten, som man da har misbrukt for å skaffe seg noe man ellers ikke skulle ha hatt.

 

Angående Woffs svar...

Om man søker på et våpen som ikke kan benyttes i den klassen man søker, undergraver man da vitterlig sin egen troverdighet og lyver om behovsgrunnlaget? Det er vel neppe gunstig. Så det lureste er å få tettet igjen hullene i løpet.

 

Nå må dere slutte.

Dukomentforfalskning, skam for skyttersporten og undergraver sin egen troverdighet???

Hvis man kjøper et våpen som ikke holder kravet til programmet det skal brukes i, med planer om å bygge det om og det kommer ting i veien. Det kan være seg økonomi, andre prosjekter etc. så er man ingen kjeltring.

Slike uttalelser dere kommer med her vil jeg kalle å drite i eget reir.

Ser det blir klaget på enkelte ansatte i POD, men å hatt dere ansatt der ville jo vært rene marerittet.

Hvis vedkommende som kjøper denne Taurusen, skriver at han skal bruke den til MAG 2 på søknaden Finner ut att dette ikke er noe for han, men fortsetter å å dra på skytebanen og skyte med våpenet, så er han ingen kriminell!!

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

RoarN: Må innrømme at jeg satt en stund med litt samme følelsen her selv..

Men vi er jo også kommet til et punkt der vi må være uhyre forsiktige overfor Politi og styresmakter, som sakte men sikkert blir strippet for alt som kalles god gammel sunn fornuft. Heller skyr de ingen midler for å å hevde sin (u)rett og demonstrere sin makt. Og rett i sin sak har de alltid må en vite, det må slett ikke diskuteres, for da blir de sinte-menn. Føler et snev av KGB / Gestapo tendenser.

Synd det har blitt slik, men det har det dessverre..

Link to comment
Share on other sites

Poenget med endel av disse uttalelsene, er at man nå engang er i den situasjonen at man kan bli kontrollert. Kan man da ikke svare for seg, ja da er man fort ferdig. Og samtidig blir det fort negative bivirkninger for skyttere som gruppe, slik systemet nå engang fungerer i dag.

 

For nevnte våpen, finnes det flere enkle og reverserbare løsninger. For å kunne benytte det lovlig til Mag2. Men vedkommende må være klar over dette før han kjøper våpenet, slik at han har ett svar å servere om det blir nødvendig.

 

Etter mitt syn er det beste å få laget en anrettning som kan monteres på våpenet etter behov, da har han allt på det tørre, uansett i hvilken tilstand våpenet ellers blir benyttet. En slik anrettning (av en fornuftig kvalitet) vill også gjøre våpenet mere atraktivt på bruktmarkedet.

 

Ellers vill jeg på det sterkeste advare mot å ta for lemfeldig på slike ting, resultatet kan fort bli ett søknadsvelde av dimensjoner. Og slikt er det jaggu nok av som det er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...