Jump to content

Feltbukse, M75


Larsen

Recommended Posts

Ja, jeg veit det sikkert er hundrevis av slike innlegg i forumet.

 

MEN.. Jeg lurer på hvor man kan finne ei original feltbukse som har to

sidelommer, fargetype oliven. Vi brukte de i forsvaret da jeg var der, og jeg sliter med å finne

ei privat.

 

Kan noen hjelpe meg??

 

Takk=)

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten umulig å få tak i brukte orginale M75 feltbukser fra forsvaret. Har hørt fra de oppkjøperene at forsvaret heller kaster/klipper dem opp. Det er kun småe størrelser igjen, hos dem som selger sånt nå tildags. Jeg er heldig å har ennå ei stor ubrukt M75 liggende, som jeg kan ta ibruk når den gamle snart går i oppløsning. Den "M75" Magasinet selger er kopi av forsvarets M75, men helt sikkert en grei erstatning når det ikke finnes flere orginale fra forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Sleit ut to nye M75-bukser etter militæret, og buksene var gode og slitesterke, men har hatt ei Swedteambukse nå som har vart nesten like lenge som begge M75 buksene.

Det finnes minst like gode saker i G-1000 vev også synes nå jeg.

M75 buksa holder en del vann når den først blir blaut.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna finnskogen buksa er "bedre". Ellers så kan du joine heimevernet og så si at buksen er blitt revet, så får du ny. Ellers så må du kjøpe en kopi som noen har nevnt tidligere. forsvaret vil ikke at buksene skal være på det åpne marked =/

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar..

 

Feltbuksa har sine feil den og, for eks. at den holder mye vann når den først blir blaut.

Men, den er solid. Jeg sliter med å finne ei bukse som er like god, som faktisk er råd å få tak i.

I tillegg er jeg usikker på om forsvarsbrukt sine feltbukser har to lommer. Kanskje en ubetydlig detalj

i noens øyne, men man må vel være kresen på utstyret sitt om det enten er dyrt eller rimelig.

 

Får vel bare lete videre og kanskje er jeg heldig og finner et eller annet utsalg.

Link to comment
Share on other sites

Ja!, feltbuksa er vel mest bomull, og da blir den ca 10 kg når den blir blaut. Den er ikke førstevalget når jeg skal ut i skog og mark. Den er ok når den er helt ny, men litt brukt og utvasket er den som en svamp. Bruker mi mest på ski(tørr snø), og når jeg går tur med hunden. Men den er ei myk og behagelig bukse å ha på seg, så når jeg har brukt opp den jeg har nå, vil jeg savne den ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå må vi holde tungen rett i munnen.

M04 ser slik ut og har overhodet ingen slektskap med Norrøna Recon:

m04_jpg_F-Br_dteks_1033988f.jpg

Denne erstattet den gamle M98 uniformen og brukes som en arbeids og perm uniform. Kan også brukes som feltunuform på varme sommerdager.

 

Norrøna Recon ligner mer på Gore-Tex uniformen til forsvaret, og går under forskjellige navn som bla. M02 og M05. Her har det vært flere forskjellige leverandører og leveranser inne i bildet opp gjennom årene da jeg både har en Bergans og H/H uniform hengende i skapet. Norrøna kom også med anbud med nådde ikke opp pga. blant annet leveringstid og pris.

Link to comment
Share on other sites

Kan være lurt å stikke innom et av forsvarets utslag.

Ser det ligger inne feltbukser rett som det er.

Gjorde et kjempekupp der i sommer,hadde kommet inn tre paller med Norrøna Recon dresser, helt strøkne, 500,- pr del.... Kjøpte tre sett =0}

Dagen etter kom det inn nye i plast til 1000;- pr del. Men de ble fort borte.

Ofte at det er mye "søppel" der, men noen ganger er det kjempekupp der.

 

Er som regel noen oppkjøpere der og kjøper rubb og rake og selger det "billig" videre til to - tre ganger prisen... =0}

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...