Jump to content

C.Sharps Arms Inc MODEL 1885 HIGHWALL SPORTING RIFLE


Litago

Recommended Posts

I seg selv er dette et veldig trygt kjøp, så lenge du vet hva du kjøper. C. Sharps har fått veldig mye god omtale de siste årene.

 

Jeg har sett disse riflene i bruk på langholdsbanen ved den lokale CAS klubben, de skyter bøffelfigurer på 800 meters hold med svartkruttladninger. Præriehønefigurer skytes stående på 200 meter.

 

En Sharps sporter er mildt sagt et gevær for spesielt interesserte. Med mindre du er en afficionado av gamle våpenreplicas og/eller ønsker å skyte på lange hold med åpne sikter slik man gjorde for 150 år siden så finnes det nok bedre våpen å legge såpass mye penger i.

Link to comment
Share on other sites

I seg selv er dette et veldig trygt kjøp, så lenge du vet hva du kjøper. C. Sharps har fått veldig mye god omtale de siste årene.

 

Jeg har sett disse riflene i bruk på langholdsbanen ved den lokale CAS klubben, de skyter bøffelfigurer på 800 meters hold med svartkruttladninger. Præriehønefigurer skytes stående på 200 meter.

 

En Sharps sporter er mildt sagt et gevær for spesielt interesserte. Med mindre du er en afficionado av gamle våpenreplicas og/eller ønsker å skyte på lange hold med åpne sikter slik man gjorde for 150 år siden så finnes det nok bedre våpen å legge såpass mye penger i.

 

takker for et godt svar men hva slags rifler "sikter" du til nå du sier "finnes det nok bedre våpen å legge såpass mye penger i."

jeg er egentlig ute etter og ha en rifle for og skyte lengst mulig med åpne sikter 8)

altid vært en stor fan av slike enkel skudds rifler jeg mener de er noe av de nydeligste :D

men et par spørsmål mens jeg har dem

 

1. kan jeg skyte fabrikk ammo 45-70? eller kreves det og håndlande?

 

2. Vil jeg kunne nå 1200yards med et 1200yards TANG SIGHT?

 

 

Vet om en original Sharps til salgs. :wink:

 

Pris? :P

Link to comment
Share on other sites

 

takker for et godt svar men hva slags rifler "sikter" du til nå du sier "finnes det nok bedre våpen å legge såpass mye penger i."

jeg er egentlig ute etter og ha en rifle for og skyte lengst mulig med åpne sikter jeg vil prøve og lære meg og nå 1000meteren selv om det kan bli vanskelig 8)

 

Poenget mitt er bare at det finnes bedre moderne våpen for langholdsskyting i seg selv hvis man bare ser på det funksjonelle. Da tenker jeg både på mekanisme og kalibervalg. Er du ute etter nostalgien med slike våpen og sjarmen med krum kulebane etc. er dette et flott våpen på alle måter.

 

1. kan jeg skyte fabrikk ammo 45-70? eller kreves det og håndlande?

 

2. Vil jeg kunne nå 1200yards med et 1200yards TANG SIGHT?

 

De fleste Sharps replikaene kan ta moderne røyksvake ladninger i .45-70. Jeg ville ikke prøvd de mest hårete ladningene med 400 grains kule selv. Går du for et mer eksotisk kaliber er du nødt til å lade selv og skal du bruke røyksvakt da er det sannsynligvis smartest å bruke et av de nyere høy-volum kruttene som er spesialaget for gamle svartkruttpatroner.

 

Et 1200 yards tang sikte kan settes til 1200 yards, men her er det mye som spiller inn, typisk hvilket kaliber man har, kulevekt, hastighet etc. Det er uansett så drøyt hold at skyteferdighetene spiller inn meget sterkt også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

De fleste Sharps replikaene kan ta moderne røyksvake ladninger i .45-70. Jeg ville ikke prøvd de mest hårete ladningene med 400 grains kule selv. Går du for et mer eksotisk kaliber er du nødt til å lade selv og skal du bruke røyksvakt da er det sannsynligvis smartest å bruke et av de nyere høy-volum kruttene som er spesialaget for gamle svartkruttpatroner.

 

vet at jeg spør mye dumt her.. :? så alt under 400grains vil gå?

hva vil skje med 400 og opp?

Link to comment
Share on other sites

Det står en feiende flott Pedersolli Highwall i kaliber 38-55 hos børselars.

Jeg har selv skutt bra med en slik på stående 200 yards. (en jeg lånte i texas) Du må nok regne med å måtte bruke hjemmeladet ammunisjon i et lsikt våpen uansett, sidne det som er av fabrikk er dyrt og lite egent for langhold / uiten blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tipset jeg skal se på det! 8) er ikke før i september jeg skal ha rifle men jeg forbereder meg godt! :lol:

spør mye og ser på masse forskjellige rifler :mrgreen: veldig gøy! men kansje ikke for alle de som må svare på alle dume spørsmål! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...