Jump to content

Kortere løp til Remington 870 Express


Torgersen

Recommended Posts

Hei folkens. Første innlegget mitt på forumet!

Lurer på om det er noen her inne som har erfaring med å montere på et kortere løp på 870? Da jeg kjøpte hagla var det mest sjøfugl-jakt det gikk i og dette har den fungert strålende til. Nå etter jeg har fått meg harehund er det mest kranglete gran-felt og kupert terreng børsa blir utsatt for. Synes den fort blir litt lang her og det er derfor jeg tenker å kjøpe meg et kortere løp. Var hos lensmannen i dag og fikk tillatelse til å handle et 18,5" løp, så det formelle er i orden.

Det jeg lurer på er egentlig om man vil tape mye anslagsenergi og event. få et dårligere skuddbilde med et kortere løp?

Det er forøvrig dette løpet jeg vurderer og kjøpe:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=516311

På forhånd takk for svar og innspill!

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt om akkurat dette, og konklusjonen var klar. Med dagens hagle amo, er hastigheten så godt som identisk i korte som lange løp (med korte tror jeg de mente 55cm, ditt blir jo endel kortere enn dette). Trenger du virklig så kort løp?

 

Bakdelen er og blir enormt mye kraftigere skuddsmell, grunnet kortere løp. Samt endret balanse på våpenet, drepen blir ikke endret med normal amo.

 

Spredning og treffbilde, ordnes med å velge rett choke til amoen du skal bruke.

 

Jeg har valgt å holde meg unna slike korte løp til min hagle, da jeg ikke ser behovet for enda høyere smell enn det er med dagens 71cm løp. Trenger jeg en kortere hagle, tror jeg heller at jeg ville ha investert i en o/u. Da kommer totallengden ned av seg selv, selv med langt løp. Men om man vill ungå å fylle en sårt tilltrengt plass i jaktgarderoben, da ser jeg nytten.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Er i hovedsak pga garderoben at jeg ønsker å ha et løp til i stedet for et våpen til.

Når du spør om jeg virkelig trenger et så kort løp, så trenger jeg vel strengt tatt ikke det. Har som sagt ikke erfaring med særlig korte hagler/løp, men hvis skuddeffekten blir tilnærmet den jeg har idag med hagla ser jeg vel helst at ny-løpet blir så kort som mulig. Skjønner at feelingen med våpnet vil endre seg med lettere og kortere løp men dette må vel bare trenes med på banen.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror at choke vil ha meer betydning for skuddbildet en lengden på løpet. Kortet ned et løp til min1100 og fikk gjegnet i choker og våpent ble mer henidg for meg. (55,4 cm løpca)Mulig at det går bedre med fluktskyting og lengere løp, men i tett skog foretrekker jeg det hendigere ja.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt et tilsvarende langt løp med slugsikter og løs choke, på rådyrhagla en del år, løpet skyter helt kurante skuddbilder med riktig ammunisjon, hastigheten er marginalt lavere en i et 24" løp.

Men som nevnt av andre her, det bråker en del mer.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til trådstarter. :-)

 

hastigheten er marginalt lavere en i et 24" løp.

[...] det bråker en del mer.

Hm. Jeg var av den oppfatning at i haglas tilfelle er alt krutt i praksis forbrent etter ca. 14 tommer. Eller? (NB: Jeg har ikke andre kilder enn artikler på internett, samt noen innlegg på utenlandske fora om emnet.)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til trådstarter. :-)

 

hastigheten er marginalt lavere en i et 24" løp.

[...] det bråker en del mer.

Hm. Jeg var av den oppfatning at i haglas tilfelle er alt krutt i praksis forbrent etter ca. 14 tommer. Eller? (NB: Jeg har ikke andre kilder enn artikler på internett, samt noen innlegg på utenlandske fora om emnet.)

Det smeller selv om kruttet er forbrendt vet du! ;-)

Det går vel heller mer på vinkelen fra munning og til skytterens øre.

Lenger løp=skarpere vinkel=lavere lydtrykk.

De samme faktorer som gjør at skytterens øre næres våpenet har lavere lydtrykk enn øret lengst i fra våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. Etter hva jeg leser her blir jeg å bestille meg et 18.5" løp fra Midway. Børsa blir i allefall mer hendig, så får jeg bare tåle at det smeller litt høyere. På banen bruker man alltids hørselvern, og i skogen smeller det vel som oftest bare en gang eller to :P

Link to comment
Share on other sites

Legger du ut et bilde av resultatet? Liker å se sånt som man har lyst på selv=)

 

Kan godt slenge ut et bilde når løpet er kommet og montert. Snakket med Midway i dag, og det ser ut til at løpet ankommer dem midt i neste uke. Blir morsomt å prøve ut!

Link to comment
Share on other sites

I påvente av bilder fra Torgersen, legger eg ut et av

min 870 med det samme løpet. 47 cm løpet påmontert,

71cm løpet som referanse ved siden av.

Håper det er greit.

 

Har ikkje fått testet det annet enn på leirduebanen.

Dreper leirduer, men uvandt med så kort løp og så mangler

det sikteskinne. Må tenke bevisst på å holde igjen svingen,

ellers er det lett å fyke forbi.

 

Må utpå sjøen og teste litt før sjøfuglsesongen starter tror eg.

 

P1000852.JPG

 

T

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei.

 

Skal handle nytt løp til 870'en og lurer på hvilket jeg skal velge i løpsjungelen. Har nå det lange standardløpet og vil ha det nye så kort som mulig, lovlig sett. Regner da med at det blir 18 1/2" eller 18"? Vil også ha et løp med åpne sikter (korn og skur).

 

Har kikket en del hos Midway, men det er nesten umulig å få bestemt seg for ett. Er det andre som er billigere?

 

Kan også legge til at jeg ønsker et mest mulig millitært/taktisk preg over løpet.

 

Håper noen har noen gode tips!

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig løpet ankommet og montert. Har så vidt fått testet noen prøveskudd og direkte sammenlignet med orginalløpet på 71 cm. Har skutt mot takplater av blikk på 30 meter og slik fått se bilde av svermen med begge løpene, med samme choke.

Treffbildet med 47 cm-løpet ser veldig likt ut som 71 cm-løpet så det er nok choken som bestemmer dette. Antall hagl som har gått gjennom blikkplatene ser også tilnærmet likt ut, så i jaktsammenheng tror jeg det går helt fint med kort-løpet mtp anslagsenergi på haglene.

Det jeg ellers merket var at det smalt noe høyere med 47 cm-løpet (som flere her var inne på) og endel mer munningsvipp i skuddøyeblikket.

Alt i alt virker børsa betydelig mer "snop" i bruk enn den tidligere har vært!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

har prøvd kortløp, og det kan iallefall anbefales til støkkjakt på skogsfugl.

Vannvittig hvor mye raskere/lettere den svingen blir med det korte løpet.

Og som det sies flere steder, det er nok mer choke enn løpslengde som bestemmer treffbilde/spredning.

en annen fordel med kortløp er at man får plass til en truglo justerbar choke (som ellers bygger alt for mye på lengden IMHO), så man kan skifte trangboring raskt når man går i forskjellige terreng. (skifte mellom skogsfugl/tett skog, og myr/rypefjell.

 

Kan trådstarter kanskje dele en link til det løpet han kjøpte med oss?

jeg må ha meg et slikt løp jeg også (jeg har bare lånt tidligere).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ville bare kime inn og gi noen kjappe tilbakemeldinger på det "nye" korte løpet. Har nå brukt det siden i høst, og jeg er veldig fornøyd. Har vært mye på harejakt, og ofte blitt stående på trange poster. Her fungerer det flott når ting skal skje på kort tid. Blir veldig lett og kontant sving med et slikt løp. Også når man forflytter seg i tett terreng med hagla på skuldra, i plantefelt/kjerr osv, er det en fordel med det korte løpet. Høyere skuddsmell, som det ble nevnt tidligere i tråden, har jeg ikke lagt merke til ute på jakt. Har tidligere sammenlignet skuddbilde med 71 cm-løpet, og konkludert med at det er choken som bestemmer dette. Har til nå skutt 5 harer, alle med nevnte løp, brukt 5 skudd totalt, og ingen skadeskytinger. Alle ble påskutt innen normalt haglehold, alt fra 4 til 30 meter, samtlige døde i smellen.

Min subjektive konklusjon ut i fra praktisk bruk, er at verken skuddbilde eller inntrengning av hagl påvirkes negativt med et slikt løp kontra et mye lengre løp. Jeg er i alle fall veldig fornøyd! Skitt jakt videre ut sesongen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...